آزمایشات خود ایمنی و مشکلات تیروئیدی

هورنیوز – گاهی به دلیل بروز اختلال در سیستم ایمنی، گلبول‌های سفید به غده تیروئید حمله کرده و عملکرد آن را با مشکل مواجه خواهند کرد. در این حالت، آنتی بادی TPO وارد خون فرد می‌شود که بیانگر حمله سیستم ایمنی به این غده است. در این مقاله، علاوه بر معرفی آزمایش Anti TPO، به بررسی علل تجویز آن از سوی پزشک، نحوه تفسیر نتایج این آزمایش، بیماری‌های تاثیرگذار در نتایج این تست و همچنین راهکارهایی که برای کاهش میزان این آنتی بادی در خون فرد کارآمد خواهند بود، می‌پردازیم.

 

آزمایش Anti TPO چیست؟ چرا پزشک آن را تجویز می‌کند؟
اگر فرد با علائمی مانند تعریق، اضطراب بدون دلیل، لرز، تپش قلب، خستگی و بی حالی، اختلالات خواب، کاهش وزن (بدون رعایت رژیم، ورزش و…)، ریزش مو و خشکی پوست روبرو شود و این علائم به تازگی رخ داده باشند، معمولا آزمایش Anti TPO از سوی پزشک برای وی درخواست می‌شود. در این آزمایش، سطح آنتی بادی TPO در خون فرد مورد سنجش قرار می‌گیرد و در صورت بالا بودن Anti TPO در آزمایش خون، پزشک درخواست بررسی‌های بیشتری را برای تایید اختلال خود ایمنی در غده تیروئید خواهد داشت.

 

نحوه تفسیر آزمایش Anti TPO

میزان آنتی بادی TPO در حالت عادی، باید کمتر از ۹ IU/Ml باشد؛ برای پاسخ به سوال “بالا بودن Anti TPO در آزمایش خون نشانه چیست؟” می‌توان گفت، به معنای این است که مشکل ایجاد شده در غده تیروئید شما، منشا خود ایمنی دارد. البته برای تایید این بیماری، معمولا تست‌های دیگری از جمله اندازه گیری سطح هورمون‌های TSH، T3 و T4 نیز برای فرد درخواست خواهد شد و پزشک با بررسی نتایج به دست آمده از هر یک از این آزمایشات، می‌تواند تشخیص نهایی خود را اعلام کند.

 

بنابراین توصیه می‌کنیم که تفسیر نتایج بدست آمده از این آزمایش را صرفا بر عهده پزشک معالج خود بگذارید و از هر گونه تفسیر خودسرانه یا مصرف هر نوع دارو برای کاهش سطح این آنتی بادی در خون، جدا خودداری نمایید.

 

بیماری‌های تاثیرگذار در نتیجه تست Anti TPO

اگرچه سطح آنتی بادی TPO معمولا در اثر حمله سیستم ایمنی به غده تیروئید افزایش می‌یابد، اما در کنار آن، عوامل و بیماری‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند بر روی نتایج آزمایش Anti TPO تاثیر مستقیم داشته باشند. یکی از این بیماری‌ها، اختلال هاشیموتو است. این بیماری، یکی از اختلالات خود ایمنی است که فرد مبتلا به آن، با علائم گسترده‌ای شامل:

 

افزایش وزن
افسردگی
حساسیت به گرما و سرما
افزایش میزان کلسترول در خون
کاهش غیر طبیعی و ناگهانی قند خون
کاهش یا افزایش ناگهانی ضربان قلب
ضعف ماهیچه ها
نازایی
ریزش مو
ضعف حافظه

 

و مواردی از این قبیل روبرو می‌شود. این بیماری، یکی از علل اصلی ایجاد کننده کم کاری تیروئید است که معمولا قابل درمان خواهد بود. علاوه بر این بیماری، شرایط خاص پزشکی مانند بارداری نیز، می‌تواند بر روی نتایج بدست آمده از آزمایش Anti TPO تاثیرگذار باشد.

 

تست‌های مرتبط با آزمایش Anti TPO

تست اندازه گیری آنتی بادی TPO، معمولا همراه با آزمایش دیگری به نام تست آنتی بادی ضد تیروگلوبین یا Anti-TG انجام می‌شود. این آنتی بادی، یکی از تست‌های ارزشمند در تشخیص سرطان تیروئید و همچنین کم کاری و پرکاری این غده است.

 

علاوه بر این تست، پزشک ممکن است آزمایشات دیگری از جمله اندازه گیری سطح هورمون‌های T4 یا تیروکسین، T3 یا تری یدوتیرونین، TSH یا هورمون محرک تیروئید که از غده هیپوفیز در مغز ترشح می‌شود و همچنین اندازه گیری سطح Tg یا تری گلیسیرید(انجام این آزمایش نیازمند رعایت شرط ۸-۱۲ ساعت ناشنایی پیش از دریافت نمونه خون است.) را نیز برای تشخیص بهتر عامل بروز اختلال در عملکرد تیروئید درخواست کند.

 

چگونه Anti TPO کاهش پیدا می‌کند؟

بر اساس مقالات و تحقیقات انجام شده بر روی آنتی بادی TPO، استفاده از برخی از داروها، ویتامین‌ها و مواد خاص، می‌تواند سطح این آنتی بادی در خون را کاهش داده و از بروز مشکلاتی که این آنتی بادی می‌تواند در غده تیروئید و به دنبال آن، در بدن فرد ایجاد گرداند، جلوگیری کند.

 

بر این اساس، مصرف میزان کمی از ویتامین D، استفاده از مکمل‌هایی مانند زینک، سلنیوم روی، ملاتونین، امگا ۳ و همچنین داروهایی مانند لووتیروکسین، تا حد زیادی در کاهش میزان آنتی بادی TPO در بدن فرد موثر خواهند بود. علاوه بر این، تغییر رژیم غذایی و پرهیز از مصرف مواد غذایی مضر و حاوی موادی مانند نیترات و ترکیبات مضر در روغن‌های خوراکی اشباع شده و همچنین دوری از استرس و فشار عصبی نیز، تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از افزایش این آنتی بادی در خون فرد دارد.

 

انجام آزمایش Anti TPO در منزل با هومکا!

در مجموعه هومکا، آزمایش Anti TPO و سایر آزمایشات خون و ادرار را  با بهره گیری از پرسنل مجرب و متخصص و همچنین در اختیار داشتن پیشرفته‌ترین دستگاه‌های آزمایشگاهی، در منزل و محل کار مورد نظر شما انجام می‌دهد. در صورتی که  ساکن استان تهران یا سایر شهرهای کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، رشت، اهواز، قزوین و تبریز هستید و تمایل به استفاده از خدمات آزمایش در خانه هومکا دارید، می‌توانید از طریق تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ یا مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir، با کارشناسان ما در مجموعه هومکا ارتباط برقرار کرده و راهنمایی‌های مورد نیاز خود را در رابطه با این آزمایش دریافت نمایید.

 

شایان ذکر است که این آزمایش، مانند بسیاری از آزمایشات ارائه شده در مجموعه هومکا، تحت پوشش خدمات بیمه پایه و تکمیلی است و در صورت بهره‌مندی از خدمات هر یک از شرکت‌های بیمه گذار، می‌توانید با آسودگی خاطر از سرویس آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید.

https://hoorkhabar.ir/707872کپی شد!
148