آیا طرح آبرسانی غدیر پس از ۱۳ سال به بهره برداری می رسد؟

هورنیوز – طرح آبرسانی غدیر خوزستان از سال ۱۳۸۸ با هدف اولیه تامین آب برای شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان مطرح شد، اما بعد از مدتی مقرر شد چند شهر دیگر به مجموع شهرهای برخوردار از طرح غدیر افزوده شود، اما در طول این سال‌ها به پایان نرسید.

 

با روی کار آمدن دولت سیزدهم طرح میان‌مدت برای غدیر از سوی وزیر نیرو مطرح شد تا با اجرای آن مشکلات طرح بلندمدت کاهش یابد؛ در طرح غدیر مقرر است برای ۲۶ شهر و ۱۶۰۸ روستای استان خوزستان آبرسانی صورت بگیرد.

 

این طرح حداکثر ۲۴ مترمکعب بر ثانیه می‌تواند آبرسانی داشته باشد که در عمل ۴۶۵ میلیون مترمکعب ظرفیت آبرسانی اتفاق خواهد افتاد. ویژگی این طرح آن است که برای ۴.۷ میلیون نفر از جمعیت استان خوزستان تامین آب خواهد داشت. همچنین با این تنوع‌سازی اگر حوضه‌های آبریز کرخه، دز و کارون با شرایط تغییر اقلیم دچار خشکسالی شوند، تامین آب مشکلی با تنوع لحاظ شده نخواهد داشت.

 

در طرح میان‌مدت غدیر بخشی از آب با کیفیت از سد دز تامین خواهد شد. این طرح حدود ۵۰ درصد ارتقای کیفیت تامین آب را به همراه خواهد داشت. افق در نظر گرفته‌شده برای طرح اولیه سال ۱۴۲۵ بود که باهدف زودتر اجرا شدن طرح میان‌مدت از سوی وزیر نیرو مطرح شد. مشاوران طرح زمانی را برای اجرا در نظر گرفتند که با موافقت وزیر روبرو نشد و درنهایت برنامه زمان‌بندی ۳۶ ماهه مطرح شد.

 

آنطور که علی اکبر محرابیان – وزیر نیرو – به تازگی اعلام کرده در استان خوزستان چند طرح آبرسانی وجود دارد که یکی از این طرح‌ها غدیر است؛ این استان با دو مشکل اساسی، کمیت و کیفیت آب روبرو بود. در شهرهای جنوبی آب کافی نمی‌رسد که در این سال‌ها نیز شاهد آن بودیم. به همین دلیل با طرح‌های اضطراری مسئله را حل کردیم. موضوع دوم تامین آب از کرخه یا کارون بود که باعث می‌شد آب با کیفیت وجود نداشته باشد. در این سال‌ها طرح‌هایی مطرح شد؛ طرحی را که مصوب کردیم، موجب می‌شود که کمیت آب تا ۲۵ سال تضمین شود و کیفیت آب نیز به سد دز برسد که بالاترین کیفیت آب سدهای کشور است. همچنین در حداقل ممکن زمان اجرا خواهد شد.

 

او با بیان اینکه این طرح در مراحل پایانی قرار دارد و ۴.۷ میلیون نفر را پاسخگو خواهد بود، اظهار کرد: امیدواریم در هفته‌های آینده این طرح به بهره‌برداری برسد اما با اجرای این طرح در خوزستان موضوع آب شرب به پایان نمی‌رسد چراکه در شرق و جنوب شرق استان نیز طرح‌هایی را در دست اجرا داریم که جزو طرح‌های اولویت‌دار وزارت نیرو به حساب می‌آید.

 

حال باید منتظر ماند و دید که آیا این طرح به بهره برداری می رسد یا همچون دولت های گذشته فقط در قالب مصاحبه و سخنرانی باقی می ماند.

https://hoorkhabar.ir/707801کپی شد!
100