فولاد، ظرفیت رهایی از اقتصاد نفتی

هورنیوز – محمدمهدی مفتح با ابراز تاسف از اینکه سالهاست اقتصاد وابسته به نفت، چالشهای بسیاری برای اقتصادی کشور فراهم کرده است گفت: به دلیل تحریم‌ها و تهدیدها، تصمیم بر آن شد تا بخشهای دیگر اقتصاد را جایگزین نفت کنیم که معدن و زیر مجموعه های آن می تواند گزینه مناسبی باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه از نظر معدن و ذخایر معدنی در سراسر کشور غنی هستیم گفت: ذخایر در سطح جغرافیایی کشور بالاست و معادن بسیاری داریم، اما باید بتوانیم بدرستی از معادن بهره برداری و استفاده کنیم.

 

نماینده تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسری بودجه و استفاده از ظرفیت معادن برای جبران کسری بودجه گفت: بخشی از درآمد دولت می تواند از حقوق دولتی تامین شود به شرط آنکه بتوانیم بدرستی آن را تحقق بخشیم و از معادن بگیریم.

 

وی بر استفاده درست از معادن تاکید کرد و گفت: اگر بدرستی از معادن استفاده کنیم و صنایع پایین دستی را توسعه دهیم، می توان درآمدهای بالایی از معادن و صنایع پایین دستی آن بدست آورد.

 

مفتح بر تفکیک معادن با صنایع پایین دستی تاکید کرد و گفت: اکتشاف و استخراج معدن، با صنایع به ویژه صنایع پایین دستی هیچ ربطی ندارد، بلکه صنعت بعد از استخراج معدنی صورت می گیرد.

 

وی با طرح این پرسش که وقتی ماده معدنی استخراج شد، آن را خام صادر کنیم یا به فراورده و محصول تبدیل و سپس صادر کنیم گفت: باید معادن را جداسازی کنیم زیرا هر کدام تعریف جداگانه ای دارد. اما در بخش سنگ آهن و صنایع پایین دستی، ظرفیت های بسیاری بالایی داریم که باید از آنها بهره گیری کنیم.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در قوانین بالادستی همچون برنامه ششم توسعه و سند چشم انداز ۲۰ ساله گفت: در قوانین بالادستی بر فاصله گرفتن از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده تاکید شده که خوشبختانه در برخی موارد شاهد تحقق این مهم هستیم.

 

وی با تاکید براینکه همان طور که از خام فروشی در نفت باید فاصله بگیریم، از خام فروشی در معادن نیز باید فاصله بگیریم گفت: آنچه از ماده معدنی بدست می آید، به فراورده و محصولات متعددی تبدیل می شود که این تغییرات می تواند ارز آوری، اشتغالزایی، رونق اقتصادی و خودکفایی را باعث شود.

 

مفتح از معادن سنگ آهن به عنوان بزرگترین فرصت برای رونق اقتصادی یاد کرد و گفت: اکتشاف و استخراج سنگ آهن، مرحله اول است و چنانچه مراحل بعدی این معادن فعال شود، به صنعت فولاد می رسیم که با تعریف و ایجاد صنایع پایین دستی، می توانیم فعالیت های گسترده ای را رقم بزنیم.

 

وی با اشاره به سنگ آهن و زیر مجموعه های آن گفت: اگر به صنعت فولاد از معدن تا فولادسازی ها توجه جدی داشته باشیم و درصد پایینی از این ظرفیت را فعال کنیم، می توانیم به توسعه در این بخش بسیار امیدوار باشیم و در صورتی که ظرفیت بیش از ۵۰ درصد صنعت فولاد فعال شود، می تواند پیشران اقتصاد غیر نفتی باشد و ایجاد صنایع پایین دستی فولاد بهترین راه حل برای برون رفت از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها و تهدیدهاست.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قرار نیست فقط به یک فرایند در صنعت آهن و فولاد توجه و به ظرفیت سازی در آن اکتفا کنیم گفت: می بایست با دو رویکرد وارد عرصه فولاد و سنگ آهن شویم. اول آنکه تولید و اشتغال موجود را حفظ کنیم و در مرحله بعدی به ایجاد زیر مجموعه های تاثیرگذار بپردازیم.

 

وی با تاکید بر اینکه باید تمام توان خود را بکار بگیریم تا فرایندهای موجود صنعت فولاد را تا حد امکان حفظ کنیم گفت: نباید در این اندازه متوقف شویم بلکه باید صنایع پایین دستی ایجاد و تولید را اجرایی کنیم تا از یک ماده معدنی، چندین محصول بدست بیاوریم.

 

مفتح در خصوص تولید و صادرات صنایع فولادی گفت: اگر محصولات فولادی از میلگرد تا تیرآهن یا ورق را تولید می کنیم، باید ابتدا نیاز داخل را مرتفع کنیم زیرا بزرگترین ضربه به اقتصاد در شرایط کنونی که با محدودیت ارزی رو به رو هستیم، واردات کالا به ویژه کالاهایی است که می توانیم در داخل تولید کنیم و در مرحله بعدی اگر قرار است صادر کنیم، سنگ آهن یا شمش را صادر نکنیم، بلکه آنها را تبدیل به فراورده و سپس صادر کنیم.

 

نماینده تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صنعت فولاد ظرفیت های بسیاری دارد گفت: برای آنکه تولید، اشتغالزایی و درآمدزایی در صنعت فولاد داشته باشیم، باید زیرساخت های لازم را تامین کنیم.

 

وی در خصوص قطع برق یا گاز در فصل تابستان و زمستان و زیانهای ناشی از آن به صنعت فولاد گفت: واقعیت این است که صنعت فولاد انرژی بر است و متاسفانه هرگاه که مصارف خانگی با مشکل رو به رو می شود، در وهله اول به این صنایع لطمه وارد می شود که باید با برنامه ریزی و آینده نگری، مانع بروز این مشکلات شد.

https://hoorkhabar.ir/707731کپی شد!
41