حداقل شیفت رزیدنت‌های ایرانی چقدر است

حداقل شیفت رزیدنت‌های ایرانی باید ۲۴ ساعت باشد و تا ۳۲ ساعت هم ممکن است ادامه پیدا کند که در شرایط شیوع کرونا این شیفت‌ها حساب‌ و کتابی ندارد و رزیدنت‌ها را مجبور می‌کنند پشت سر هم شیفت باشند.

 

این درحالی است که طبق قانون حداکثر کشیک یک رزیدنت ۱۲کشیک در ماه است ولی این مساله در سطح کشور رعایت نمی‌شود و دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌ صورت سلیقه‌ای این قانون را تغییر می‌دهند و آن را رعایت نمی‌کنند.

 

رزیدنت‌ها در کشورهای دیگر مشمول قانون کار می‌شوند و از بیمه برخوردار هستند، درحالی‌که رزیدنت‌های ایرانی حتی وقتی‌ که مبتلا به کرونا می‌شوند هزینه سی‌تی‌اسکن ساده را باید از جیب خود پرداخت کنند که جای تاسف دارد و این ناشی از کم‌کاری وزارت بهداشت در قبال رزیدنت‌هاست.

 

آیا وزارت بهداشت برایش اهمیت دارد که پزشکان عمومی را استخدام کند تا رزیدنت‌ها ناچار نباشند وظایف پزشک عمومی را انجام دهند و اضافه‌کاری داشته باشند؟ خیر، این وزارتخانه برایش مهم نیست و اگر جهت‌گیری‌های وزارت بهداشت را نگاه کنید، تبلیغات‌محور شده است.

 

نباید مشکلات را منحصر به رزیدنت‌ها و شهرهای بزرگ بدانیم و نگاه پایتخت‌نشینی و مرکزیت تهران داشته باشیم. در شهرهای کوچک‌تر که رزیدنت به تعداد کم پذیرش می‌کنند، فشار زیادی بر رزیدنت‌ها وارد می‌آید و اگر هم رزیدنت نداشته باشند همه این فشارها بر اینترن وارد می‌آید. نگاه به مشکلات رزیدنت‌ها باید نگاه کلان و کشوری باشد، مشکل رزیدنت‌ها مشکل سلامت جامعه است. البته ما فشار به بقیه کادر درمان را منکر نمی‌شویم ولی در اینجا مشکلات رزیدنت‌ها مطرح هستند.

 

دکتر محمد صدریانفر/ رزیدنت جراحی عمومی

https://hoorkhabar.ir/707689کپی شد!
74
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.