دولت با سامانه مودیان از کسری بودجه مصون خواهد ماند

هورنیوز – مجلس برای ساماندهی واحدهای صنفی و تجاری، قانون مشخصی تحت عنوان قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را تدوین کرده است که بر این اساس سازمان امور مالیاتی هم دستورالعمل نحوه ثبت نام و پرداخت مالیات را تدوین کرده است. براساس این دستورالعمل تمامی اشخاصی که در قانون مشخص شده‌اند باید برای ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کنند. بدون ثبت نام در این سامانه، امکان دریافت پایانه‌های فروشگاهی pos وجود خواهد داشت، اما در صورت ایجاد مشکل در پرداخت مالیات، جریمه‌های سنگینی متوجه آن‌ها می‌شود.

 

این سامانه در واقع پل ارتباطی واحدهای صنفی و تجاری با سازمان امور مالیاتی است که می‌تواند در شرایط اقتصادی کشور بسیار تاثیرگذار باشد. اولین تاثیر آن جلوگیری از فرار مالیاتی فعالان اقتصادی است. شکی وجود ندارد درجامعه‌ای که سامانه مالیاتی دقیقی وجود نداشته باشد، امکان برقراری عدالت اجتماعی هم در آن بسیارسخت خواهد بود، زیرا نه تنها مالیات‌ها براساس میزان درآمد پرداخت نمی‌شود، بلکه اخذ آن هم تنها از طبقه حقوق بگیر که جزء اقشار کم درآمد جامعه محسوب می‌شوند، میسر خواهد شد.

 

علاوه براین پرداخت مالیات برای دولت منبع مالی مهمی به حساب می‌آید که می‌تواند از طریق آن امور کشور را ساماندهی کند و برای جبران کسری بودجه احتمالی دیگر به سراغ استقراض از بانک مرکزی نرود. قاعدتا در چنین حالتی رشد پایه پولی، نقدینگی و تورم را شاهد نخواهیم بود. معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در این رابطه مطرح کرده است که “از حدود دو ماه آخر سال قبل و چهار ماه سال جاری که بانک مرکزی به میدان آمد و اعلام کرد دستگاه پوز هر فردی را که در اقتصاد ایران از آن استفاده می‌کند، اگر به یک پرونده مالیاتی متصل نباشد، قطع خواهد شد. همین یک اقدام منجر به شناسایی حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مودی جدید شده است، یعنی سازمان امور مالیاتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مودی را تنها با یک بخش از یک قانون شناسایی کرده است؛ به این معنا که این افراد در حال فعالیت در اقتصاد ایران در سنوات گذشته بوده‌اند و از موهبات اقتصادی و از ارزش افزوده تولید ناخالص داخلی سهم داشتند؛ ولی مالیات پرداخت نمی‌کردند.

 

همچنین رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز در گفت و گویی مطرح کرده است: امسال پس از ۲ ماه تلاش فشرده توانستیم تعداد مودیان مالیاتی را ۵۲ درصد افزایش دهیم و بر این اساس یک و نیم میلیون مودی مالیاتی جدید اظهارنامه‌های مالیاتی خود را ارائه کردند و به لحاظ ارزش ریالی نیز نسبت به سال گذشته ۳ برابر رشد داشته‌ایم.

 

محمد رزاقی کارشناس مسائل مالیاتی درباره تاثیرات مثبت اقدامات مالیاتی دولت گفت: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان ابزاری برای پیشگیری از فرار مالیاتی است. البته پیش از این هم چنین ابزاری در اختیار دولت وجود داشت، منتها نتیجه آن در اجرا رضایت بخش نبود. قانون این کار را به طور حتم تسهیل‌ خواهد کرد و این امیدواری وجود دارد که نتایج مثبتی به لحاظ رعایت عدالت در جامعه به دست آید.

 

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان شفاف‌سازی در امور اقتصادی کشور و وضعیت مالی فعالان در این حوزه است، زیرا این سامانه توانایی انعکاس فعالیت‌های آنان را دارد. به این صورت که داد و ستدها و معاملات روشن خواهد شد، بنابراین همانطور که اشاره شد، به دنبال آن از فرارهای مالیاتی جلوگیری به عمل خواهد آمد.

 

این کارشناس امور مالیاتی در این رابطه اظهار داشت: علاوه بر مسئله شفاف‌سازی باید این نکته را هم در نظر داشت که ابزار سامانه مودیان کمک خواهد کرد تا واقعیات محرز شود، بنابراین دولت در نتیجه این تصمیم از بحث کسری بودجه مصون خواهد ماند، زیرا به درآمدزایی منجر می‌شود.

https://hoorkhabar.ir/707613کپی شد!
110
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.