عملیات خارج سازی خطرسازترین مغروقه دهانه اروند آغاز شد

هورنیوز – نوراله اسعدی مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه در ادامه پروژه خارج سازی ۶ فروند مغروقه در اروندرود و خورموسی بارج و کرین‌های ۴۵۰ و ۶۰۰ تنی به محل پروژه خارج‌سازی مغروقه W۱۴ رسیده است افزود: با سوار کردن وزنه‌های تعادل جرثقیل‌ها در صورت مساعد بودن آب و هوا در روزهای آینده این مغروقه خارج سازی می‌شود.

 

وی در خصوص محل مغروقه w۱۴ بیان کرد: این مغروقه در محل دهانه اروند قرار گرفته که به دلیل تردد شناورها در این مسیر، به عنوان یکی از مهمترین و خطرسازترین مغروقه‌های آبراه اروند به شمار می‌رود.

 

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر بیان کرد: سه فروند از مجموع مغروقه‌های پروژه خارج سازی ۶ فروند مغروقه در آبراه اروند و خورموسی و ۲ فروند دیگر نیز به درخواست مالکین خارج سازی آنها به خودشان محول شده و مغروقه w۱۴ نیز در حال خارج سازی است.

 

اسعدی افزود: با آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران، بسیاری از کشتی‌های تجاری در اطراف بندر خرمشهر توسط رژیم بعث عراق غرق شدند و تاکنون تعداد ۱۸۰ فروند مغروقه در آبراه اروند و رودخانه کارون خارج‌سازی شده ضمن اینکه خارج سازی مغروقه ها با تلاش شبانه روزی کارشناسان و متخصصان اداره تعمیر و نگهداری تجهیزات بندر خرمشهر همچنان ادامه دارد.

 

وی ادامه داد: پروژه خارج‌سازی ۶ فروند مغروقه در آبراه اروند و خور موسی با اعتباری بالغ بر یکهزار و ۱۹۰ میلیارد ریال از محل منابع و اعتبارات داخلی سازمان بنادر و دریانوردی در راستای افزایش ضریب ایمنی و کاهش ریسک تردد در آبراه اروند و خور موسی در حال انجام است.

 

عملیات خارج سازی مغروقه‌ها در رودخانه مرزی اروند بین کشور ایران و عراق از نظر موقعیت جغرافیایی و شرایط خاص استراتژیک آن اهمیت ویژه ای دارد.

 

اروندرود از دیرباز محل تردد کشتی‌های تجاری، باری و صیادی بوده اما در حال حاضر به دلیل وجود لاشه و اسکلت کشتی‌های مغروقه و افزایش رسوبات مشکلات فراوانی برای تردد شناورها به ویژه کشتی‌های بزرگ در آن به وجود آمده است.

 

احیای مجدد کشتیرانی در اروند رود می‌تواند منجر به توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بندرخرمشهر و منطقه گردد.

 

بندرخرمشهر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندرامام خمینی(ره) به عنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج فارس محسوب می شود.

 

این بندر با موقعیت استراتژیک خود و نزدیکی به بازار کشورهای عراق و کویت یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می آید.

https://hoorkhabar.ir/707482کپی شد!
128
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.