صندوق مالی بین المللی برای تضمین عدم خروج آمریکا از برجام ایجاد شود

هورنیوز – هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه جهت ادامه مذاکرات رفع تحریم در وین پایتخت اتریش به سر می برد.

 

گفتگوها میان نمایندگان ایران و دیگر طرف‌ها از امروز در فرمت‌های مختلف در حال پیگیری است.

 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص این مذاکرات گفته بود: در این دور از گفت‌گوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارائه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

 

وی با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، تاکید کرد: طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقیمانده، شرایط را برای پیشبرد مؤثر گفتگوها فراهم کنند.

 

در این خصوص پروفسور نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا می گوید: مطمئن نیستم که دور جدید مذاکرات با دوره های قبلی متفاوت باشد یا خیر. امیدوارم این بار پیشرفتی حاصل شود، اما در غیاب اطلاعات قابل راستی‌آزمایی، تعیین اینکه آیا پیشرفت واقعی در مذاکرات هسته‌ای در حال انجام است یا خیر، دشوار است.

 

اگر واقعاً همه مذاکره‌کنندگان، از جمله آمریکا و ایران، به تعامل رو در رو توافق کرده باشند، دور جدید مذاکرات هسته‌ای ممکن است فضای لازم را برای پیشرفت مذاکرات باز کند. در نهایت باید علناً بپذیریم که دو بازیگر اصلی مذاکرات هسته ای وین، ایران و ایالات متحده بوده اند. من فکر می کنم که مرحله میانجی مذاکرات به رهبری اروپا مسیر خود را طی کرده است. اکنون زمان آن فرا رسیده است که هم تهران و هم واشنگتن مستقیماً برای تعیین اینکه آیا یک پیشرفت واقعی امکان پذیر است یا اینکه مذاکرات هسته ای باید به پایان برسد، ملاقات کنند.

 

من معتقدم در صورت خروج مجدد ایالات متحده از برجام، ایجاد یک مکانیسم قوی برای جبران فوری غرامت به ایران کاملا ضروری است. این مکانیسم می‌تواند به شکل یک حساب امانی تحت کنترل بین‌المللی و تضمین شده بین‌المللی باشد که خارج از سیستم کنترل مالی ایالات متحده است و توسط مجموعه‌ای از بازیگران مستقل مدیریت می‌شود که نمی‌توانند توسط واشنگتن مدیریت یا تهدید شود. روش‌های چنین مکانیزم مالی را می‌توان در جریان مذاکرات فعلی تعیین کرد. با این حال، برای ایران حیاتی است که قبل از نهایی شدن هر توافقی، مکانیزمی آهنین داشته باشد.

 

بدون دانستن اینکه پیش‌نویس اروپایی شامل چه چیزی است، نمی‌توان گفت که آیا نسخه فعلی پیش‌نویس به شدت با پیشنهادهای اروپایی قبلی متفاوت است یا خیر.

 

پروفسور انتصار گفت: پیش بینی نتیجه هر مذاکره بسیار پر مناقشه و پیچیده ای دشوار است، چه رسد به مذاکرات طاقت فرسایی مانند توافق هسته ای ایران که در طول سال ها تکرارهای زیادی را پشت سر گذاشته است. تا زمانی که نگرانی های مشروع ایران در مورد دوام برجام احیا شده برطرف نشود، بن بست شکسته نخواهد شد.

https://hoorkhabar.ir/707497کپی شد!
81
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.