پشت صحنه های اقتصاد در ایران باید شفاف شود

هورنیوز – استفاده از ظرفیت های علمی و نوآوری های الکترونیکی در فرآیند های مالی اقدامی موثر محسوب می شود. یکی از مشکلاتی که ما در طول تاریخ در حوزه مالیات ها در کشور همواره با آن دست به گریبان بوده ایم، عدم شفافیت مالی بوده است‌. سیستم مالیاتی در کشور ما به دلیل ساختار سنتی و قدیمی خود از تعداد مودیان و میزان درآمد آنها ناآگاه است. اینکه، هر فرد در کجا و به چه میزان درآمد دارد؟ چه میزان مالیات می پردازد؟ با ایجاد سامانه هوشمند و یکپارچه مالیاتی به صورت آنلاین همه این موارد بررسی و به طور شفاف و واضح از آنها مالیات اخذ می شود.

 

سامانه هوشمند مالیات، تمام اقدامات مودیان را در یک اتاق شیشه ای قرار می دهد. همه از فراریان از پرداخت مالیاتی و ابر بدهکاران مالی هم در این اتاق شیشه ای به صورت واضح دیده و شناسایی می شوند. هنگامی که مقابل این افراد که مشغول دور زدن قانون هستند، توسط این سامانه ایستادگی شود،افرادی هم که درصدد شانه خالی کردن از پرداخت مالیات و سو استفاده از برخی ظرفیت قانونی در این خصوص هستند، از این اقدامات منصرف می شوند و در نهایت نیز فضای ناعادلانه در پرداخت مالیات ها شکسته می شود.

 

سامانه مودیان مالیاتی به مرور زمان سوءاستفاده ها را از بین می برد و دست افرادی که با رانت در این بخش فعالیت می کنند را می بندد. در واقع این سامانه، بسیاری از برنامه های دولت که قرار بوده با دریافت مالیات انجام شود را محقق می کند. مالیات ستانی عادلانه و درست می تواند برای دولت یک درآمد پایدار و ثابت باشد و بودجه دستگاه ها را به موقع و کامل برای تحقق برنامه ها و خدمات به مردم پرداخت کند.

 

هم اکنون بین تولید ناخالص ملی و درآمد مالیاتی ما تعادل وجود ندارد اما اگر در مجموع سازوکارهای طراحی شده اجرا و عملیاتی شود قطعا این تعادل بیشتر برقرار می شود. ما در حال حاضر اطلاعات صحیحی از اینکه چه میزان این تعادل بین تولید ناخالص داخلی و درامد مالیاتی برقرار است، نداریم.

 

یکی از علت هایی که ما در کشور در بخش مالیات و سایر حوزه ها و شاخصه های درآمدی مشکل داریم، این است که اطلاعات مرتبط و کاملی در هیچ بخشی نداریم و به همین دلیل شاخص عدالت در این حوزه ها هنوز واقعی نیست.

 

در این شرایط، به طور کلی هدف از راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی کاهش نقش ممیز های مالیاتی در فرآیند اخذ مالیات است. اگر سازمان امور مالیاتی از نقش ممیزهای مالیاتی نکاهد، قطعا در این بخش موفق نخواهد شد. یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد سیستم ممیز محور فرآیند اخذ مالیات است. با استفاده از این شیوه افراد بر اساس اظهار نظر شخصی و علی الراس اقدام به تعیین مالیات کرده و در این بین امضاهای طلایی و رانت برای خودشان به وجود آورده اند. عدم اجرای صحیح قانون، سلیقه‌ای برخورد کردن و بی عدالتی در فرآیند اخذ مالیات همه از مشکلاتی است که ناشی از سیستم ممیز محور مالیاتی است و باید این شیوه برچیده شود که نتیجه آن ایجاد شفافیت اقتصادی در کشور خواهد بود.

 

به هر میزان برای هوشمند کردن نظام مالیاتی بیشتر تلاش و مودیان مالیاتی را به طور کامل شناسایی کنیم، به سمت ایجاد درآمد پایدار برای دولت گام برمی داریم. وقتی ما یک قدم در این سامانه برداریم ۱۰ قدم به ایجاد درآمد پایدار برای دولت نزدیک می شویم، زیرا مالیات اخذ شده با پیش بینی های ما از این پشت صحنه درست از آب نمی آید!

 

در واقع خطای انسانی، عدم شفافیت، سوء استفاده‌های مالی، فساد مالی، رانت، نفوذ دولتی ها در سیستم و توصیه های تلفنی در کشور منجر به شکل گیری اقتصاد زیرزمینی شده است. اما وقتی مالیات در کشور شفاف شود و دولت به درآمدهای پایدار برسد می‌تواند برای سال بعد در بودجه پیش‌بینی مناسبی از درآمدی که می‌تواند وصول کند داشته باشد.

https://hoorkhabar.ir/707364کپی شد!
111
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.