حداقل سبد معیشت به ۱۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید

هورنیوز – سال پیش در چنین روزی مراسم تنفیذ سید ابراهیم رییسی برگزار شد. رییس جمهوری که وعده کنترل قیمت ها و افزایش قدرت خرید مردم را داده بود. اما واقعا تا چه اندازه این اهداف محقق شده است؟ فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار به بازار می گوید: فاصله بین هزینه ها و درآمدهای خانوار ها به طرز وحشتناکی افزایش یافته و بالاترین مقدار خود بعد از جنگ جهانی دوم (در ایران) رسیده است. به گفته او، به واسطه ناکارآمدی دولت، اجرای نادرست سیاست های ارزی حداقل سبد معیشت خانوار بر اساس فرمول های وزارت اقتصاد به ۱۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده این در حالی است که حداقل حقوق مصوب حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که حداقل هزینه های خانوار حدود ۳ برابر حداقل حقوق مصوب است.

 

حداقل سبد معیشت خانوار بر اساس فرمول های وزارت اقتصاد به ۱۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده این در حالی است که حداقل حقوق مصوب حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

 

از رشد ۳۲۷ درصدی روغن تا افزایش ۱۸۸ درصدی بهای برنج

مواد غذایی از جمله بخش هایی است که جهش های شدید قیمتی را تجربه کرده است. گزارش مرکز آمار نشان می دهد که قیمت گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها در تیر امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۸۶ درصد افزایش یافته است. بخشی از این رشد قیمت ها را می توان حاصل افزایش جهانی قیمت ها و بخشی را حاصل تغییر سیاست های ارزی دولت دانست.

 

برنج از جمله کالاهایی است که رشد قیمت آن در ماه های گذشته سرو صدای زیادی کرده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸۸ درصد گران تر شده است. بررسی قیمت‌ ها در بازار نشان می‌ دهد قیمت هر کیلو برنج ایرانی به طور متوسط بین ۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است، در حالیکه قیمت برنج های ایرانی در مدت مشابه سال گذشته بین ۳۵ تا ۵۰ هزار تومان به فروش می رفت. دولت حالا سعی دارد تا با سیاست هایی همچون آزاد سازی واردات در زمان فصل برداشت شرایط را برای تعدیل قیمت ها در بازار فراهم کند اما فعالین بازار امیدی به کنترل قیمت ها از این روش ندارند.

 

مرغ هم که در بعد از اصلاحات ارزی دستخوش گرانی ها شد، این روزها به قیمت ۵۹ هزار تومان فروخته می شود. این در حالی است که قیمت مصوب مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شده است. گزارش های مرکز آمار نشان می دهد که قیمت مرغ در تیر امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۹.۶ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. در این مدت قیمت روغن مایع با افزایش ۳۲۷.۵ درصد، روغن‌ نباتی جامد ۲۸۵.۸ درصد، از دیگر رکوردداران گرانی ها هستند.

 

بررسی نرخ‌ ها در تیر ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن نشان می‌ دهد که تورم نقطه به نقطه نان و غلات ۱۰۱.۱ درصد، گوشت و فرآورده گوشتی ۶۵.۷ درصد، گوشت قرمز، ماهی ۴۱.۴ درصد، شیر و پنیر و تخم مرغ ۱۱۹.۲ درصد، میوه و خشکبار ۵۰.۱ درصد، سبزیجات و حبوبات ۷۱.۶ درصد، شکر و مربا و عسل و شیرینی و قند و شکر ۷۵.۲ درصد، چای و قهوه و نوشابه ۳۰.۲ درصد و … بوده است و بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم سالانه تیر ماه ۱۴۰۱ برای خانوار های کشور به ۴۰.۵ درصد افزایش یافته و هزینه‌ های بیشتری به خانوارهای ایرانی تحمیل شده است.

 

قیمت برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸۸ درصد، روغن مایع ۳۲۷ درصد، نان و غلات ۱۰۱ درصد، گوشت مرغ ۶۹ درصد افزایش یافته است.

 

قیمت مسکن در دولت سیزدهم رکورد زد

مسکن را یکی از رکورد داران رشد قیمت ها در یک سال اخیر می توان دانست. تازه ترین گزارش مرکز آمار نشان می دهد که متوسط قیمت مسکن در تهران به حدود ۴۵ میلیون( ۴۴ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان) رسیده؛ این در حالی است که قیمت ملک در مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ میلیون تومان اعلام شده بود. به تبع رشد قیمت ها در بخش مسکن، اجاره بها هم افزایش بی سابقه ای را تجربه کرده است. آمار بانک مرکزی نشان می‌ دهد در یکسال گذشته نرخ رشد قیمت اجاره‌ بها برای نخستین بار در چند سال اخیر از نرخ رشد قیمت فروش مسکن در تهران پیشی گرفته و به حدود ۱.۴ درصد رسیده است. افزایش اجاره بها حالا بسیاری از پایتخت نشین ها را حاشیه نشین کرده است. گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی استان تهران حاکی از آن است که حدود چهار میلیون تهرانی، حاشیه‌ نشین هستند یا در بافت ناکارآمد زندگی‌ می‌ کنند.

 

تخته گاز خودرو و قیمت های نجومی در بازار

وزیر صمت، سال گذشته در چنین روزهایی بود که وعده کاهش ۲۰ درصدی قیمت خودرو در کنار افزایش تولید و تیراژ و همچنین جمع‌ آوری بساط قرعه‌ کشی را داد و تاکید کرد این وعده‌ ها قابلیت تحقق را داراست؛ اما در عمل قیمت خودرو نه تنها با کاهش روبرو نشد بلکه تنها در یک سال افزایشی قابل توجه را تحمل کرد. حالا هر دستگاه پراید نزدیک به ۲۰۵ میلیون تومان قیمت دارد این در حالی است که سال گذشته در چنین روزهایی هر دستگاه پراید به قیمت ۱۴۰ میلیون تومان در بازار فروخته می‌ شد. این رشد عجیب نزدیک به ۶۵ میلیون تومانی در حالی رخ داده است که وعده‌ های دولت سیزدهم بر کاهش نرخ تورم استوار بود و حالا افزایش قیمت‌ ها به پاشنه آشیل دولتی بدل شده است که زمانی با انتقاد از تورم بالا و قول مدیریت دقیق و درست، سکان اجرا را به دست گرفت.

 

در حال حاضر هر قطعه تمام سکه بهار آزادی به قیمت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار معامله می شود که نشان دهنده رشد حدود ۲۹ درصدی قیمت ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. جالب است که بدانید سکه در مدت مشابه سال قبل ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ارزان تر از امروز بوده است. اما دلار هم از رشد قیمت ها بی نصیب نبوده است.

 

رشد قیمت ها در شرایطی در یک سال گذشته شرایط زندگی مردم را حسابی سخت کرده که درآمدهای نفتی دولت روزهای خوشی را سپری می کند. قیمت نفت در مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۰ دلار بوده حالا به حدود ۱۰۰ دلار رسیده است. حتی در دوره ای قیمت نفت به حدود ۱۴۰ دلار رسید و رکورد قیمتی سال های اخیر شکسته شد. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی هم در تازه ترین اظهارات خود گفته که مقدار وصول درآمدهای نفتی حدود ۵۸۰ درصد افزایش یافته است. با این اوصاف درست در روزهایی که درآمدهای ارزی دولت افزایش یافته، هزینه های زندگی مردم روز به روز در حال افزایش است.

https://hoorkhabar.ir/707371کپی شد!
91
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.