در مورد مسائل خوزستان روز قیامت همه مسئولیم

هورنیوز – حضرت آیت الله کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در محفل قرآنی مشکات در جمع خوزستانی های مقیم تهران اظهار کرد: من حساب کردم شاید ده ها هیئت و تشکل درون استانی در تهران وجود دارد. البته علاوه بر تشکل های مدیران و مسئولان و امثال اینها. خوب این تشکل ها بیانگر آن است که خوزستان یک ظرفیتی دارد و عزیزانمان هم علاقه مندند با هم مرتبط شوند و از ظرفیت هم بهره مند شوند. چه بهتر که بزرگان استان که در تهران مقیم هستند دور هم جمع شوند و اگر نشد جوانان با هم افزایی و وحدت و همدلی چند مسجد و چند حسینیه ی دیگر و چند مرکز تجمع دیگر و چند انجمن هماهنگ کننده راه بندازند و به کار و تلاش خودشان انسجام دهند.

 

وی افزود: ما با وحدت، انسجام، همدلی و هم افزایی بهتر می توانیم کار کنیم. ضمن اینکه خوزستان و خوزستانی ها از مرکز نشینها انتظار دارند و انتظارشان به این بر آورده شود که از ظرفیت های ملی برای حل مشکلات فقر، محرومیت، حاشیه نشینی، بیکاری و مسائل بسیار زیادی که خوزستانی ها دارند استفاده کنیم؛ از جمله زیرساخت توسعه در خوزستان. بلاخره ما در این استان ثروت هامان زیاد است. غیر از ثروتِ نفت، گاز، ثروت منابع طبیعی و ثروت های خدادادی زیاد، ثروت ها و سرمایه های انسانی و مدیریتی مان و سرمایه های اجتماعی ما از سرمایه های مربوط به منابع طبیعی مهم تر و ارزشمند ترند. اما متاسفانه همان طور که از منابع طبیعی خوب استفاده نمی شود، از ظرفیت های انسانی و اجتماعی ما نیز خوب استفاده نمی شود.

 

آیت الله کعبی در بخشی دیگر گفت: می خواهم بگویم این پارادوکس نفت و فقر در خوزستان روزی باید حل شود. مسئولیت های اجتماعی شرکت های بزرگ باید با هم افزایی خوزستانی ها و استفاده از ظرفیت ملی روزی از روزها باید این استان را آباد کند. علی رغم اینکه ما این همه منابع انسانی داریم. هنوز هم می گویم(ابر چالش مشکلات زیرساختی خوزستان مدیریت است. بله، مدیریت! و مدیریت حل نشده است در خوزستان)

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: حداقل خوزستانی ها با وحدت، همدلی، هم افزایی و با ارتباط اثر گذار، هر کدام تلاش کنند، گوشه ای از مشکلات خوزستان را حل کنند و اگر نه روز قیامت همه مسئولیم. ما در محفل قرآن نشسته ایم. در این کتاب خدا آمده است(و قفوهم انهم مسئولون. ما لکم لا تناصرون) روز قیامت، تک تک ما باید بایستیم و حساب پس دهیم. به‌ ما خواهند گفت(پس چرا امروز یار و یاور هم نیستید؟!) علتش این است چون به دنیا به هم کمک نکردیم‌. لذا پیامی که از این محفل قرآنی می خواهم بگیرم، پیام زندگی، پیام شکوفاییِ مادی و معنوی، پیام مبارزه با فقر، فساد، تبعیض، پیام وحدت، پیام صفای باطن و پیام همت و عزم و اراده برای حل مشکلات خوزستان است.

 

آیت الله کعبی افزود: در این زمینه مسئله ی شرعی میخواهم بگویم. واجب است نقاط ضعفمان را چه در عرصه ی فردی چه اجتماعی تبدیل به نفاط قوت کنیم. و چه در عرصه های سیاسی، مدیریتی، در حوزه ی تشکیلات و سازماندهی با استفاده از ظرفیت دولت و چه با استفاده از ظرفیت ملت. ضعف فرهنگی، ضعف اخلاقی، ضعف اقتصادی و ضعف اجتماعی و ضعف در عرصه های گوناگون باید تبدیل شود به اقتدار و قدرت؛(ان الله یبغض المومن الضعیف) خداوند متنفر است از انسانی که بگوید من مومنم اما ضعیفم. فقیر باشد، فساد وجود داشته باشد و نتواند کاری کند.(من وجد ماءا و ارضا فافتقر ابعده الله.) در جامعه ای که زمین باشد، آب باشد اما فقر هم باشد آن جامعه از خدا دور خواهد بود. ما همه ی امکانات را داریم. قرآن این است(ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم و یبشر المومنین اللذین یعملون الصالحات ان لهم اجرا کبیرا) جایزه ی بزرگ قرآن به انسانهای مومن و نیکوکار و شایسته این است که راه زندگی و بهترین راهها را برای آن می گشاید. قرآن نور است، نقشه ی زندگی ست.

 

وی افزود: قرآن را ما باید اجرا کنیم. یکی از عوامل مهم انحطاط مسلمین تشریفاتی بودن و ظاهرگرا بودن است و به باطن و پیام قرآن و سنت و مکتب اهل بیت توجه نمیکنند؛ اینکه ما بیاییم تشریفات مربوط به قرآن را گسترده کنیم اما به محتوای قرآن توجه نکنیم این باعث طرد از رحمت خدا می شود. پیام قرآن توحید و بندگی خداست، عدالت است، کرامت انسان است، وحدت است، هم افزایی ست. تولید قدرت برای اسلام و تقویت امت اسلامی است، کار برای منافع عمومی است، مقابله با فساد عمومی است‌ پیام قرآن تلاش برای تحقق “حیات طیبه” است. پیام بهبود اوضاع زندگی ست. هدف تلاوت قرآن ساخت جامعه بر مدار ایمان و تقواست؛ خود سازی، جامعه پردازی، تمدن سازی. این پیام قرآن است. پیام قرآن باید تبدیل به فرهنگ عمومی جامعه شود و قرآن را باید در زندگی عملیاتی کنیم.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: به هر جهت ما در این محفل قرآنی جمع شدیم در آستانه ی محرم الحرامیم. مکتب امام حسین علیه السلام، مکتب احیای قرآن و سنت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به روش امیرالمومنین علیه السلام در زندگی ست.‌ مکتب امام حسین علیه السلام مکتب ایمان، مکتب تقوا، مکتب جهاد، مکتب فداکاری، مکتب جوانمردی و مکتب خدمت به انسانها ست. یک روایت از امام حسین علیه السلام بگویم و بحثم را جمع کنم(من نَفَّسَ کربه عن مومن نفس الله کربه فی الدنیا و الاخره) هر که بتواند گره گشایی کند از کار یک انسان مومن، خداوند متعال همه ی مشکلاتش را در دنیا و آخرت حل می کند. شما می توانید‌. شما مدیرانی که در تهران هستید، هر کدام باید نقشه ای برای خودش تعریف کند که در کجای مشکلات خوزستان است؟! آیا تماشاچی ست یا مرد میدان است؟! اگر مرد میدان است کجای این میدان حل مشکلات خوزستان است. دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم. جلسات خودمان را بیشتر کنیم ان شاءالله. به شکل فصلی در تهران جلساتی بگیریم. روحانیت، رزمندگان، خانواده ی شهدا، مدیران مسئولان، نمایندگان معزز مجلس، مسئولینی که در قوای سه گانه از خوزستان هستند! ظرفیت های ملی را باید تبدیل کنیم به یک آورده برای حل مشکلات خوزستان ان شاءالله. پوزش می طلبم از اطاله ی سخن و باز هم تشکر می کنم. سپاسگذاری می کنم. از خداوند تبارک و تعالی مسئلت می نماییم که دلهای همه ی ما را به نور قرآن و عترت و اهل بیت علیهم السلام منور بگرداند.

https://hoorkhabar.ir/707216کپی شد!
50