مالیات خودروهای لوکس چه تاثیری در بازار دارد

هورنیوز – خودرو اقتصادی واژه ای که این روزها هر شرکت جدید التاسیس و زیان دهی از آن استفاده می کند. برخی از کارشناسان استفاده از این واژه را سپری برای تطهیر سوء مدیریت یا استفاده از رانت احتمالی معرفی می کنند.

 

بازار خودرو کشور به دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان با رکود روز افزون مواجه است، البته رکود مذکور برای مشتریان حقیقی به جای سودجویان دلالت دارد.

 

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در زمان دریافت رای اعتماد از خانه ملت وعده کنترل قیمت خودرو در بازار را داده بود. با گذشت حدود ۱۱ ماه از سکان داری فاطمی امین به ساختمان سمیه نه تنها قیمت خودرو روند نزولی در پیش نداشته بلکه کلید واژه دانش بنیان و خودرو اقتصادی نیز به مزیتی برای انتفاع برخی از مدیران تبدیل شده است. شاید نیاز است که وزیر صمت به عنوان شخص نخست سیاستگذار صنعتی کشور به این سوال پاسخ دهد که مفهوم خودرو اقتصادی در کشور به چه معناست؟ خودروسازان دولتی با حرکت به سمت خصوصی سازی قصد توسعه و بهبود شعارگونه ساختار خود را دارند. ساختاری که تا دندان به دولت و تصمیمات خارج از بدنه جاده مخصوص وابسته است.

 

برای بررسی موضوعات مذکور با فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو به گفتگو پرداختیم:

 

باید مسولان به تعریف واژه خودرو اقتصادی بپردازند که منظورشان از این موضوع چیست؟ آیا منظور این است که قدرت خرید مشتریان در بازار را به شدت کاهش دهند که مجبور به خرید خودروهای دو یا سه هزار دلاری باشند؟ پس از این موضوع اعلام کنند که راهکار برای تولید دارند، این مورد عین خباثت در حق مشتریان بازار است.

 

به عنوان پرسش نخست، این روزها از واژه خودرو اقتصادی توسط خودروسازان یا شرکت های جدیدالتاسیس بسیار زیاد استفاده می شود، آیا صنعت خودرو کشور از نظر اقتصادی ظرفیت تولید خودرو اقتصادی با در نظر گرفتن زیان انباشت را دارد؟

 

در شرایط فعلی بیشترین توجه به واژه هایی مانند خودرو اقتصادی است، اگر شرکتی نیز در عرضه چنین محصولاتی موفق نشود، مورد بازخواست قرار نمی گیرد. از سویی باید مسولان به تعریف واژه خودرو اقتصادی بپردازند که منظورشان از این موضوع چیست؟ آیا منظور این است که قدرت خرید مشتریان در بازار را به شدت کاهش دهند که مجبور به خرید خودروهای دو یا سه هزار دلاری باشند؟ پس از این موضوع اعلام کنند که راهکار برای تولید دارند، این مورد عین خباثت در حق مشتریان بازار است. در یک کشور ممکن است خودرو اقتصادی تعریف ۲۰ هزار دلاری و در کشوری دیگر رده ۸ هزار دلاری داشته باشد. در حال حاضر باتوجه به تعریف نیاز بازار براساس قدرت خرید مشتریان قاعدتا باید محصولی ۵ تا ۶ هزار دلاری عرضه شود. این قیمت در صنعت و بازار داخل عملی نیست. در صنعت خودرو داخلی می توان حداقل خودرویی ۱۰ تا ۱۵ هزار دلاری تولید کرد که در کشور این قیمت اقتصادی شناخته نشده و مشتریان توان خرید خودروهای فعلی را نیز ندارند.

 

اگر یک تجربه خصوصی سازی موفق در کشور وجود داشت، شاید به این سوال می توانستیم امیدوار باشیم. غیراز این موضوع یک بخش خصوصی در کشور نشان دهید که براساس معیارها و استانداردهای بین المللی باشد. اگر این خودروسازی ها خصوصی شود، مشکلی حل نمی شود.

 

فروش سهام دولت و خصوصی سازی در دو خودروسازی، ایران خودرو و سایپا می تواند سبب توسعه و بهبود شرایط تولید خودرو به نفع مشتریان در بازار باشد؟

 

اگر یک تجربه خصوصی سازی موفق در کشور وجود داشت، شاید به این سوال می توانستیم امیدوار باشیم. غیر از این موضوع یک بخش خصوصی در کشور نشان دهید که براساس معیارها و استانداردهای بین المللی باشد. اگر این خودروسازی ها خصوصی شود، مشکلی حل نمی شود. زیرا مشکل اقتصاد کشور مالکیت سهام دار نبوده، بلکه مشکل شیوه مدیریت اقتصادی است. در شرایط فعلی اقتصادی فرقی ندارد چه کسی مدیر کارخانه باشد، جز اینکه فساد تعمیق و مشکلات در کشور افزایش یابد، اتفاقی دیگر رخ نخواهد داد.

 

خودرو اقتصادی به نفع مشتریان یا خصوصی سازی؟/ مالیات خودروهای لوکس چه تاثیری در بازار دارد

 

کاهش قدرت خرید مشتریان در بازار رخ داده و اکنون به دنبال ارائه راهکار هستند. در شرایط فعلی خودرو دست دوم نیز باید وارد کشور شود که مشتریان قدرت خرید داشته باشند، نکته قابل تامل اینجاست چرا باید برای مشتریان تعیین شود چه خودرویی خریداری کنند؟

 

واردات خودرو باید در چه بازه قیمتی باشد که سبب کاهش تقاضا و کنترل قیمت در بازار شود و خودروسازان نیز مدعی تولید محصول اقتصادی نباشند؟

 

مجدد اشاره کنم که کاهش قدرت خرید مشتریان در بازار رخ داده و اکنون به دنبال ارائه راهکار هستند. در شرایط فعلی خودرو دست دوم نیز باید وارد کشور شود که مشتریان قدرت خرید داشته باشند، نکته قابل تامل اینجاست چرا باید برای مشتریان تعیین شود چه خودرویی خریداری کنند؟ آیا مشتریان خودشان قادر به انتخاب و تصمیم گیری نیستند.

 

مالیات از خودروهای لوکس هیچ تاثیری در بازار ندارد، کسب این درآمد نباید هزینه بیشتر از خودش داشته باشد، اگر این موضوع صحت داشته باشد، اثر ضد تورمی و مثبت در بازار خودرو نخواهد داشت.

 

به تازگی بحث مالیات خودروهای لوکس مطرح شده است، این مورد چه تاثیری در بازار خودرو داخل می تواند داشته باشد؟

 

مالیات از خودروهای لوکس هیچ تاثیری در بازار ندارد، روز گذشته پیامک هایی برای مالکان این خودروها ارسال شده که اگر تا پایان ماه جاری اقدام به پرداخت مالیات نکنند، خودروهای آن ها توقیف می شود. نهایتا از هر خودرو لوکس ۴۰ میلیون تومان مالیات قرار است دریافت شود، اجرای این طرح برای حاکمیت هزینه فراوانی دارد، زیرا برای دریافت ۴۰ میلیون تومان مالیات قرار است سرمایه میلیاردی اشخاص توقیف شود. هرچند که دریافت این مالیات کمک به تامین کسری بودجه دولت می کند، کسری بودجه دولت در افزایش نرخ تورم اثرگذار است. کسب این درآمد نباید هزینه بیشتر از خودش برای دولت داشته باشد، اگر این موضوع صحت داشته باشد، اثر ضد تورمی ومثبت در بازار خودرو نخواهد داشت.

https://hoorkhabar.ir/707119کپی شد!
115
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.