بعید است نفت عربستان به اندازه ای افزایش یابد که تغییری در قیمت ایجاد کند

هورنیوز – اولین سفر بایدن به منطقه با سفر به اسرائیل و عربستان همراه شد. هدف از این سفر ایجاد سامانه دفاع مشترک هوایی با رهبری آمریکا و حضور اسرائیل و برخی کشورهای عربی، تلاش برای عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل و کوشش برای جلب رضایت عربستان به افزایش تولید نفت عنوان شد.

 

در سفر بایدن به عربستان سعودی سه هدف اصلی وجود دارد؛ سیاست اعلامی و رسمی آمریکا بهبود روابط عربستان و آمریکا به صورت کلی است اما از تحلیل شرایط موجود در روابط دو کشور می‌توان این برداشت را داشت که در شرایط موجود و در فضای روابط فعلی عربستان و آمریکا مهمترین هدف بایدن از این سفر متقاعد کردن عربستان سعودی است تا تولید نفت خود را افزایش دهد و به بازار انرژی کمک کند چون این بازار جهانی تحت تأثیر تحریم روسیه قرار دارد و آمریکا می‌خواهد شرایط را تغییر دهد. دومین هدف آمریکا این است که با عربستان سعودی قراردادهای جدیدی ببندد و سلاح‌های بیشتری بفروشند و رونقی بر وضعیت شرکت‌های تولید کننده سلاح در آمریکا بدهند. این موارد درحالی است که بایدن به دلیل سیاست‌های آل سعود در یمن و قتل خاشقچی به شدت به عربستان انتقاد می‌کرد اما امروز همه‌چیز را فراموش کرده و به سمت عمل‌گرایی رفته است.

 

سومین هدف تعیین تکلیف در مورد جنگ یمن است؛ اکنون آتش‌بس برقرار شده اما دولت فراگیری در یمن تشکیل نشده است و حتی در سیاست رسمی بایدن که فشار بر عربستان برای خروج از یمن بود امروز با بی‌تفاوتی آمریکا روبه‌رو هستیم، در این بین حتماً در مورد برجام و ایران نیز گفت‌وگو خواهد شد.

 

این در حالی است که کرملین هفته گذشته، یک روز پس از هشدار آمریکا مبنی بر اتهام همکاری ایران با روسیه در جنگ اوکراین، اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هفته آینده به ایران سفر خواهد کرد.

 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: رئیس جمهور روسیه به زودی به تهران سفر خواهد کرد تا در یک نشست سه‌جانبه با رهبران ایران و ترکیه در خصوص مسائل مرتبط با سوریه، شرکت کند. علاوه بر موضوع سوریه، با توجه به این که جدیت روس‌ ها نسبت گذشته در زمینه همکاری های اقتصادی با ایران افزایش یافته، توسعه همکاری های اقتصادی ایران و روسیه و بررسی قرار داد همکاری ۲۰ ساله میان دو کشور نیز از اولویتهای رایزنی‌های روسای جمهور دو کشور خواهد بود.

 

«پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست، و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

 

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

 

پل پلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد، و کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه پرینستون است. کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

 

در حالی که عنوان می شد سیاست آمریکا در خصوص خلیج فارس به دلیل مهار چین دچار تغییر شده، شاهد اهمیت نفت بعد از جنگ اوکراین هستیم. آیا شما با این استدلال موافق هستید؟

بله، حداقل از نظر اهمیت سیاسی. بیشتر هدف از سفر بایدن به عربستان سعودی تلاش برای انجام کاری برای کاهش قیمت بنزین برای مصرف کنندگان آمریکایی بود.

 

سفر بایدن به منطقه تلاشی برای یافتن راهی برای کاهش قیمت نفت با همکاری عربستان است. آیا این اتفاق خواهد افتاد؟

بعید است که تولید نفت عربستان به اندازه ای افزایش یابد که تفاوت قابل توجهی در قیمت نفت ایجاد کند. دلایل خوبی برای تردید وجود دارد که سعودی‌ها توانایی بالا رفتن از میزان تولید کنونی خود یعنی ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز را برای مدت زمان طولانی دارند. قیمت نفت در حال کاهش است، اما به دلیل کاهش تقاضا از رکود اقتصادی در برخی کشورها مانند چین.

 

آمریکا در تلاش است تا عربستان را ترغیب به «کودتا» علیه روسیه با خروج از توافق «اوپک پلاس» و متعاقبا افزایش تولید نفت برای بهبود قیمت‌ آن در کشورهای غربی کند. آیا این موضوع اتفاق می افتد؟

من اینطور فکر نمی کنم. به نظر می رسد سعودی ها به حفظ همبستگی با روسیه به عنوان تولیدکنندگان نفت اهمیت می دهند. در گذشته آنها درگیر جنگ تولیدی با روسیه بوده اند، اما به نظر نمی رسد که اکنون تمایلی به این کار داشته باشند.

 

سفر بایدن به منطقه چه تاثیری بر مذاکرات هسته ای با ایران خواهد داشت؟

من هیچ راهی را نمی بینم که این سفر کمکی کرده باشد. این ممکن است به مذاکرات لطمه بزند، به ویژه اگر گفتگوهای مشترک اسرائیل و ایالات متحده در مورد استفاده احتمالی از نیروی نظامی، موقعیت کسانی را که در تهران برای بازدارندگی هسته ای استدلال می کنند، تقویت کند.

 

آیا این سفر بر مذاکرات ایران و عربستان تاثیرگذار خواهد بود؟

احتمالاً تمایل محمد بن سلمان در عربستان سعودی برای تلاش جدی برای نزدیک شدن به ایران را تضعیف کرده است. هرچه بن سلمان بیشتر فکر کند که از حمایت آمریکا برخوردار است، تمایل بیشتری به اتخاذ موضع سخت در قبال ایران خواهد داشت.

https://hoorkhabar.ir/706887کپی شد!
129
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.