نرخ مشارکت اقتصادی در چه استان‌هایی افزایش یافت؟

هورنیوز – بررسی‌های آماری در بهار امسال نشانگر وضعیت ۴۰.۹ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت در سن کار است، دراین‌بین آمار مشارکت مردان نسبت به زنان و مناطق روستایی بیش از مناطق شهری بوده است.

 

بهار امسال ۲۵ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۱۹۲ نفر در مشارکت اقتصادی سهیم بودند که از این تعداد ۲۱ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۷۷۳ نفر را مردان و چهار میلیون و ۳۸۹ هزار و ۴۱۹ نفر را زنان تشکیل می‌دادند.

 

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، زنان نسبت به مردان یک درصد رشد در مشارکت اقتصادی داشته‌اند که شامل ۹۷ هزار و ۶۳۰ نفر می‌شود.

 

شاخص‌های عمده بازار کار جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر به تفکیک استان‌ها در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که ۱۱ استان بیشترین درصد مشارکت اقتصادی را داشته‌اند.

 

استان‌های بوشهر، تهران، خراسان رضوی و شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و همدان دارای بیشترین وضعیت مشارکت اقتصادی بوده‌اند.

 

نرخ مشارکت اقتصادی در بهار امسال، بوشهر از ۳۶.۸ به ۳۷.۹ درصد، تهران از ۴۰.۷ به ۴۰.۹ درصد، خراسان رضوی از ۴۰.۵ به ۴۱.۹ درصد، خراسان شمالی از ۴۴.۲ به ۴۴.۳ درصد، خوزستان از ۳۹.۷ به ۴۰ درصد، زنجان از ۴۶.۴ به ۴۷.۸ درصد، سمنان از ۳۷.۱ به ۳۷.۶ درصد، سیستان و بلوچستان از ۳۴.۷ به ۳۶ درصد، کهگیلویه و بویراحمد از ۳۳.۳ به ۳۵.۷ درصد، مرکزی از ۳۵.۶ به ۳۷.۱ درصد و همدان از ۴۲.۴ به ۴۲.۵ درصد رسیده است.

همچنین استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و سیستان و بلوچستان امسال بیشترین درصد نرخ مشارکت بالای اقتصادی را نسبت به بهار ۱۴۰۰ داشته‌اند.

 

طبق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، عبارت است از نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار است با توجه‌ به تعریف ارائه شده مشخص می‌شود که نرخ مشارکت اقتصادی به متغیرهایی چون جمعیت فعال و جمعیت در سن کار که در دل خود جمعیت غیرفعال را نهفته دارد، وابسته است.

https://hoorkhabar.ir/706811کپی شد!
38