‌آشنایی دانش‌آموزان با اقتصاد از آزمون‌ و خطاهای کسب‌وکار در آینده جلوگیری می‌کند

هورنیوز – حسن حیدری، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به دو جنبه عمومی و فردی آموزش اقتصاد به افراد جامعه گفت: آموزش اقتصاد در جامعه دارای دو جنبه است؛ یکی جنبه فردی که مربوط به خود فرد است و دیگری جنبه عمومی است و در ارتباط با اجتماع است.

 

عدم آشنایی با اقتصاد، انتظارات متناقض برای افراد جامعه ایجاد می‌کند

وی افزود: بسیاری از مردم دائم در جریان برنامه‌های اقتصادی پراکنده از طریق رسانه‌ها قرار دارند اما چون اصول اولیه را نمی‌دانند، دچار تناقض‌هایی می‌شوند، برای مثال در برنامه‌ها و جریان‌های خبری دائم می‌شنوند که دولت باید نظارت کند یا قیمت‌گذاری کند و این در حالی است که بسیاری از این بحث‌ها با مبانی اقتصاد در تناقض است. درنهایت تبدیل می‌شود به یک خواسته در سطح کلان و به رئیس‌جمهوری و دولت و غیره فشار می‌آید. دائم انتظار یارانه نقدی دارند و حالا بماند که دولت چگونه تأمین مالی می‌کند و نتیجه‌اش تورم و کمبود بودجه و مسائل دیگر می‌شود.

 

این اقتصاددان افزود:‌ این‌ یکی از مسایلی است که نشان می‌دهد درک عمومی جامعه از اقتصاد پایین است و در رشته‌های دیگر هم همین است و اقتصاد نه‌فقط در سطح مدارس که باید به‌طورجدی در سطح دانشگاه هم آموزش داده شود.

با آموزش اقتصاد در نوجوانی جلوی آزمون‌وخطا در آینده گرفته می‌شود

حیدری با اشاره به جنبه فردی اهمیت آشنایی با اقتصاد گفت: در جنبه فردی، همه کسانی که درس‌خوانده یا نخوانده‌اند، می‌خواهند کسب‌وکاری راه بیاندازند پس باید درکی از اقتصاد داشته باشند و بدانند که شرایط اقتصادی چیست یا عرضه و تقاضا، کارآفرینی، بورس و همه این‌ها را بشناسد. باید بدانند پس‌انداز چگونه انجام شود یا تورم چه اثری روی دارایی‌های‌شان دارد. آدم‌ها با نوع شغل‌شان ناخودآگاه در مسیری قرار می‌گیرند که ناگزیر می‌شوند همه این موارد را بنا به نیازشان بیاموزند و چه‌بهتر که از قبل آگاهی داشته باشند تا دچار آزمون‌وخطا نشوند.

 

دانش‌آموز تازه بعد از دیپلم به فکر کسب مهارت می‌افتد

حیدری عنوان کرد: شرایط جامعه دیگر مانند سابق نیست که حتماً فرد به دانشگاه برود و بتواند طبقه اجتماعی خاصی داشته باشد بلکه آلترناتیوهای دانشگاه رفتن زیاد شده است. در این شرایط متأسفانه خانواده‌ها همچنان با آزمون‌وخطا جلو می‌روند. ابتدا بچه‌های خود را به رشته‌های فنی و ریاضی و انسانی می‌فرستند و بعد از اینکه فرد دیپلم گرفت تازه می‌خواهد برود، حرفه‌ای یاد بگیرد.

 

وی افزود: خانواده‌ای که بچه‌اش را بشناسد و بداند فردی نیست که اهل پیگیری علم و گرفتن مدرک باشد، بهتر است زودتر تدبیر کند و دانش‌آموز را به سمت آنچه علاقه و استعداد دارد، هدایت کند. اینکه در دوران تحصیل دانش‌آموز مهارت تخصصی را کسب کند بسیار مهم است. موضوع دیگر این است که مدرسه با بازار ارتباط داشته باشد تا مهارت‌هایی که آموزش داده می‌شود متناسب با نیاز بازار و شرایط اقتصادی جامعه باشد.

 

مهارت عمومی در کنار آموزش فن به دانش‌آموز اهمیت دارد

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: در کنار رشته تخصصی که دانش‌آموز آموزش می‌بیند فراگیری مهارت‌های عمومی هم مهم است. برای مثال بچه‌ها می‌خواهند سریع پولدار شوند و صبر را یاد نگرفته‌اند. آنچه مهم است این است که باید آموزش داد تا بداند ابتدا باید مهارت را کسب کرد و بعد کسب‌وکار راه انداخت و مسیری را باید طی کند تا به نتیجه دلخواهش برسد، در غیر این صورت همین افرادی می‌شوند که چون آموزش ندیده‌اند که باید ذره‌ذره پیشرفت کرد با کشیدن چک یا مسیرهای دیگر برای خود و جامعه گرفتاری‌های حقوقی ایجاد می‌کنند.

 

وی افزود: متأسفانه افراد جامعه ما با حقوق تجارت آشنا نیستند و نمی‌دانند سفته با چک چه تفاوتی دارد‌ یا قراردادی امضا می‌کنند یا نسیه می‌خواهند بفروشند و همه این‌ها شاید بدیهی است اما باید به بچه‌ها آموزش داده شود.

 

آشنایی کلی با شرکت‌های دانش‌بنیان افق‌سازی می‌کند

حیدری درباره اهمیت آشنایی زودهنگام دانش‌آموزان با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت:‌ شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌توانند به درون مدارس بیایند زیرا ممکن است مدارس متهم به کودک‌کاری شوند اما فراهم کردن فرصت‌هایی برای آشنایی دانش‌آموز با شرکت‌های دانش‌بنیان مهم است. البته که قرار نیست هر دانش‌آموزی فارغ‌التحصیل شد برود و شرکت دانش‌بنیان بزند اما باید بدانند دانش در هر کسب‌وکاری چه کاربردی دارد و چگونه می‌توان کسب‌وکار را رونق داد. در واقع این نوع آشنایی‌ها برای دانش‌آموزان افق‌سازی می‌کند.

https://hoorkhabar.ir/706769کپی شد!
72
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.