تنور داغ کم فروشی نانوایی‌ها

هورنیوز – از طرف دیگر طی یک ماه اخیر شاهد آن هستیم که برخی از نانوایی‌ها به‌صورت خودسرانه در ساعات کاری،‌ نانوایی‌شان را تعطیل می‌کنند یا زمان پخت نان خود را به‌شدت کاهش داده‌اند که همین امر سبب شده صف‌های عریض و طویلی برای خرید نان تشکیل شود، به همین دلیل خبرنگار ایران به سراغ برخی از نانوایی‌ها، فعالان این صنعت و مسئولان امر در وزارت جهاد کشاورزی رفت تا علت این امر را جویا شود.

 

برخی نانوایی‌ها آرد به دلالان می‌فروشند
پس از اصلاح ارز ترجیحی در کشور، واحدهای صنف و صنعت هر کیسه آرد(۴۰ کیلویی) خود را به قیمت ۶۴۰ هزار تومان خریداری می‌کنند ،همین امر سبب شده برای خرید آرد با قیمت ارزان‌تر به سمت نانوایی‌هایی که آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند رفته و آرد آنان را با قیمتی ارزانتر خریداری کنند.

 

هم اکنون نانوایی‌ها هر کیسه آرد خود را با قیمت ۳۲ هزار و ۶۰۰ تومان تحویل می‌گیرند، ولی به بهانه بالارفتن هزینه‌ها مقداری از سهمیه خود را با ۱۰ برابر قیمت دولتی آن به واحدهای صنف و صنعت می‌فروشند.

 

احمد، یکی از کارگران نانوایی لواشی شرق تهران در این باره می‌گوید: از ۱۰ کیسه آردی که به‌صورت سهمیه روزانه به نانوایی اختصاص می‌یابد ۷ کیسه را تبدیل به خمیر و نان کرده و به مشتری‌ها فروخته و ۳ کیسه آرد دیگر را با قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به افرادی که خریدار آرد هستند، تحویل می‌دهیم.

 

وی درخصوص دلایل این امر می‌گوید: بدون شک طی یک سال اخیر هزینه‌های انرژی، کارگران نانوایی و دیگر هزینه‌های جانبی افزایش یافته ولی قیمت نان تغییر چندانی نکرده است.

 

بازرسان اتحادیه می‌گویند چانه‌ها را کمتر بگیرید!
علی، که شاطر یکی از نانوایی‌های بربری مرکز تهران است در خصوص تغییر وزنه چانه نان و بسته شدن نانوایی در بعضی از روزهای هفته می‌گوید: هزینه‌ها زیاد شده و مجبوریم آرد خود را به دلالان بفروشیم، حتی بازرسان اتحادیه نیز به ما می‌گویند چون قیمت نان گران نشده، چانه‌ها را کمتر بگیرید تا دولت مجبور شود قیمت نان را افزایش دهد.

 

شیوه جدید نانوایی‌ها برای دور زدن هوشمند‌سازی خرید نان
وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد با هوشمند‌سازی تمامی نانوایی‌های سراسر کشور تا پایان تیرماه از گرانفروشی نان و قاچاق آرد جلوگیری کرده و تخصیص آرد کافی بر مبنای فعالیت نانوایی‌ها متحقق و همین امر به افزایش کیفیت نان در خبازی‌ها منجر خواهد شد. در این خصوص محمد قربانی افزود: برای اجرای طرح توزیع نان با دستگاه‌های کارتخوان در کشور، نیاز به ۸۳ هزار دستگاه کارتخوان است که در صورت تجهیز همه نانوایی‌ها، این طرح عملیاتی خواهد شد. همچنین طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان پیش از این در استان‌های زنجان، قزوین، گیلان، فارس، ایلام، گلستان، همدان، چهارمحال و بختیاری و سمنان اجرایی شده بود و اجرای مرحله اول این طرح از ۳۰ خرداد در استان تهران آغاز شده است.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: با اجرای فروش نان با دستگاه‌های کارتخوان هوشمند، خرید نان با کارت بانکی فرد که به کد ملی آن شخص متصل است، انجام می‌شود و قیمت نان با نرخ سال قبل محاسبه می‌شود، ضمن اینکه هیچ تغییری در حجم و قیمت نان خریداری شده صورت نمی‌گیرد، از طرف دیگر بر این اساس سرعت نصب دستگاه‌های کارتخوان در استان‌های زنجان، گلستان، فارس و قزوین افزایش یافته و حالا با اجرای این طرح در پایتخت، خطاهای این طرح مشخص و رفع می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد خیلی زود نانوایی‌ها راه‌های دور زدن هوشمند‌سازی خرید نان در سراسر کشور را در پیش گرفته و به تخلفات خود ادامه می‌دهند.

 

محمدرضا یکی از شهروندان شرق تهران در این باره می گوید: نانوایی‌ها دیگر به گرانفروشی و کم فروشی نان رضایت نمی‌دهند، به طوری که علاوه بر فروش کیسه‌های آرد خود برای این که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های نظارتی متوجه تخلفشان نشوند دستگاه‌های کارتخوان خود را به سوپرمارکت‌های اطراف خود تحویل می‌دهند تا آنان به میزان نان تعیین شده برای کیسه‌های فروخته شده خود به دلالان کارت بکشند.

 

کم فروشی در صدر تخلفات نانوایی‌ها
سازمان تعزیزات برخی از استان‌ها و شهرهای کشور از جمله تهران، فارس و دزفول اعلام کرده‌اند که کم فروشی دیگر به یک عادت برای بسیاری از نانوایی‌ها تبدیل شده است.

 

آنها از شهروندان خواسته اند در صورت مشاهده هرگونه تخلف، از قبیل گرانفروشی، کم‌فروشی و رعایت نکردن ساعات پخت، مراتب را به بازرسی اداره صنعت، معدن و تجارت و سامانه www,۱۲۴.ir اعلام کنند.در این خصوص غلامرضا سالاری، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس گفت: بیشترین تخلف نانوایی‌ها، تخلفات بهداشتی و کم فروشی بوده که با توجه به مصوبه اخیر سران قوا مبنی بر تشدید مجازات‌های تعزیرات، متخلفین این پرونده‌ها به مجازات اشد محکوم شده‌اند.

 

گزارش تخلفی به دست ما نرسیده است!
مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی درخصوص تعطیلی خودسرانه و کاهش زمان پخت نان در خبازی‌ها گفت: گزارشی مبنی بر تخلف نانوایی‌ها و عدم فعالیت در بعضی از روزهای هفته و کاهش زمان پخت هنوز به دست ما نرسیده است به همین دلیل وقتی که چنین چیزی در کشور وجود ندارد دلیلی ندارد که در این خصوص صحبتی صورت گیرد.

 

وی در خصوص کم فروشی نان در کشور نیز گفت: این موضوع در حال بررسی و پیگیری است و به‌دنبال آن هستیم تا با شناخت دقیق دلیل این امر به حل این مشکل کمک کنیم.

 

منبع: روزنامه ایران

https://hoorkhabar.ir/706380کپی شد!
45
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.