پیشگیری از فساد مستلزم شفافیت اقتصادی

هورنیوز – یکی از مهم ‌ترین مسائلی که باید در اقتصاد کشور مورد توجه قرار گیرد، شفافیت اقتصادی است. اغراق نکرده‌ ایم اگر عنوان کنیم در اقتصادی که شفافیت وجود ندارد فساد در بخش ‌های مختلف موج می ‌زند.

 

در واقع در شرایطی که وضعیت اقتصادی شفاف باشد، امکان فساد و بروز بسیاری از مشکلات و تخطی از آن چه که باید صورت گیرد، فراهم نیست؛ چراکه همه‌ چیز واضح و روشن است و هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نمی ‌تواند از قوانین و مقررات تخطی کند، اما طبیعتاً در شرایطی که افراد وضعیت را مناسب ببینند و امکان برخورد با آن ‌ها و روشن ‌شدن جرائم شان وجود نداشته باشد، طبیعتاً اقدام به تخطی از قوانین می‌ کنند؛ چرا که برخی افراد شرایط را مهیا می ‌بینند. متأسفانه در اقتصاد کشور ما آن ‌طور که باید و شاید شفافیت وجود ندارد و گلوگاه ‌های فساد باید بسته شوند تا افراد عرصه را مناسب نبینند و نتوانند هر فعل غیرقانونی و خلاف مقررات را صورت دهند.

 

اگر شفافیت اقتصادی برقرار شود، بسیاری از فرارهای مالیاتی دیگر صورت نمی‌گیرد؛ چراکه یکی از دلایل اصلی بروز فرار مالیاتی توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی، نبود شفافیت اقتصادی است.

 

نباید شرایط به‌ گونه‌ ای شود که افراد فضا را برای جولان اقدامات خلاف قانون شان که معمولاً نیز به زیان مردم است، مناسب ببینند. هر فعل غیرقانونی که در اقتصاد ایران صورت گیرد، دودش به چشم مردم می ‌رود؛ چراکه قاعدتاً منافع عده ‌ای را تامین می ‌کند و موجب ضرر و زیان عده کثیری از مردم می‌ شود.

 

در چنین شرایطی افرادی که فضا را به‌ جهت نبود شفافیت اقتصادی مهیا می ‌بینند اقدام به تامین منافع شان می ‌کنند و دیگر به مشکلات مردم و زیان‌ هایی که ممکن است از ناحیه نبود عدالت اقتصادی و نبود شرایط اقتصادی مناسب ببینند، توجهی ندارند.

 

بر همین اساس تاکید می‌ شود حتماً مسؤولان این نکته را در نظر داشته باشند که باید شفافیت اقتصادی به‌ طور مطلوبی در کشور برقرار شود تا مشکلات به حداقل ممکن برسند.

 

متأسفانه این نکته مغفول واقع‌ شده و همین امر موجب شده تا شرایط و زمینه فساد برای بسیاری از افراد فراهم باشد.

 

بدون اغراق می ‌توان عنوان کرد ارتقای شفافیت اقتصادی می‌ تواند فساد را در سطحی قابل ‌توجه کاهش دهد و وضعیت را مناسب کند.

 

یکی از مهم‌ ترین اصولی که باید در اداره اقتصاد کشورها مورد توجه قرار گیرد، ارتقاء سطح شفافیت اقتصادی است که به کنترل فساد و کاهش آن منجر می ‌شود در واقع اداره صحیح اقتصادی کشور نیاز به شفافیت اقتصادی دارد و می ‌توان عنوان کرد که شفافیت اقتصادی و اداره مطلوب و مناسب شرایط اقتصادی کشور لازم و ملزوم هم هستند و برای رسیدن به شرایط اقتصادی مناسب و خوب باید از مسیر شفافیت اقتصادی عبور کنیم و میزان وقوع جرم و تخلفات اقتصادی و فساد در کشور به حداقل برسد.

 

طبیعتاً اگر اقتصاد شفاف باشد این اتفاق می ‌افتد و شاهد حداقلی ترین سطح جرائم و تخلفات اقتصادی و فسادها خواهیم بود.

https://hoorkhabar.ir/706175کپی شد!
78
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.