آیا اقدامات جدید آمریکا علیه تولیدکنندگان پتروشیمی موثر هستند؟

هورنیوز – «تحریم های آمریکا در صنعت پتروشیمی سیاست شکست خورده قدیمی است.» این را محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک می گوید که معتقد است این روزها آمریکا بیشتر از هر زمانی بابت تحریم های نفتی ایران تحت فشار است.

 

این کارشناس حوزه انرژی گفت: آزاد سازی بخش زیادی از ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا هم ناشی از همین فشارها است. چرا که دلیلی ندارد که هزینه سیاست های ظالمانه آمریکا از جیب دیگر کشورها پرداخت شود. آمریکا خود هم به خوبی به این مساله واقف بوده و به همین دلیل تمام تلاش خود را می کند که از رشد بیشتر قیمت ها در بازار جهانی جلوگیری کند؛ در غیر این صورت باید پاسخ گوی تمام دنیا باشد.

 

تحریم ناپذیری محصولات پتروشیمی
او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تحریم پذیری محصولات پتروشیمی قابل مقایسه با نفت نیست، ادامه داد: تجربه چند سال گذشته نشان داده که نمی توان محصولات پتروشیمی را به راحتی نفت تحریم کرد. همین مساله موجب شد که در سال هایی که قادر به فروش نفت خود نباشیم در فروش محصولات پتروشیمی مشکل چندانی وجود نداشته باشد.

 

خطیبی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی به‌ نوعی در مقابل خام‌فروشی نفت قرار دارد، گفت: تحریم صنعت پتروشیمی اتفاق جدیدی نیست. ضمن اینکه اقتصاد ایران در مسیر کاهش وابستگی خود به درآمدهای نفتی حرکت می‌کند و در این راه صنعت پتروشیمی با توجه به تولید محصولات متنوع و با ارزش‌افزوده بالا نقش موثری دارد.

 

نماینده سابق ایران در اوپک معتقد است هم اکنون نوعی عطش در بازار جهانی وجود دارد. عرضه نفت، محصولات نفتی و گاز روسیه در بازار اروپا کاهش یافته و تقاضا به شدت بالا رفته است. این احتمال می رود که در ماه های آینده تقاضا بیشتر هم شود. این در حالی است که کشورهای دیگر تقریبا ظرفیت مازادی برای عرضه بیشتر در بازار ندارند. در چنین شرایطی دنیا نمی تواند چشم خود را روی ایران ببندد.

 

درباره سه پتروشیمی ایران که در لیست تحریم قرار گرفتند بیشتر بدانید
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت های پتروشیمی فن آوران، خارک، مارون و چندین شرکت چینی و اماراتی حامی این شرکت‌ها را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

 

شرکت پتروشیمی فن آوران در سال ۱۳۷۷ در بندر امام تأسیس و با موضوع فعالیت ساخت، راه اندازی و استخراج واحدهای متانول، اسید استیک، مونوکسید کربن ثبت شده است. ۸۳ درصد تولید اسید استیک و ۸ درصد متانول کشور در فناوران تولید می‌شود.

 

شرکت پتروشیمی خارک در جزیره خارک به منظور بازیافت پروپان، بوتان، نفتا و گوگرد از گازهای استحصالی چاههای حوزه نفتی فلات قاره ایران با مشارکت پنجاه – پنجاه بین ایران و آمریکا در سال ۱۳۴۸ به بهره برداری رسید. واحد متانول خارک هم در سال ۱۳۷۸ افتتاح شد.

 

پتروشیمی مارون در سال ۱۳۷۷ برای اجرای طرح الفین هفتم در دو واحد در منطقه کریت‌کمپ اهواز و در بندرامام تاسیس شد و اتیلن، پروپیلن، پلی اتیلن سنگین، پلی پروپیلن و انواع گلایکول تولید می‌کند.

https://hoorkhabar.ir/705801کپی شد!
56
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.