اصلی ترین عامل وجود آلاینده ها در اهواز شرکت‌های نفتی هستند

هورنیوز – محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه در اهواز دو کانون اصلی آلودگی وجود دارد، اظهار کرد: صنایع و حمل و نقل شهری از کانون‌های آلودگی در اهواز به شمار می‌روند و بر اساس مطالعاتی که توسط دانشگاه صنعتی شریف در مورد سیاهه انتشار در اهواز انجام شده، سهم هر کدام از این کانون‌ها مشخص شده است.

 

وی افزود: شرکت‌های نفتی به ویژه شرکت نفت و گاز کارون، شرکت کربن و شرکت فولاد اصلی‌ترین عوامل آلاینده در اهواز در حوزه صنایع هستند.

 

اشرفی بیان کرد: این شرکت‌ها تا زمانی که برکنترل و مدیریت آلودگی فائق نیایند جزو صنایع آلاینده محسوب می‌شوند.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: در زمینه سهم حمل و نقل شهری نیز با توجه به کیفیت خودروها و نداشتن برنامه‌های مدیریت ترافیکی در اهواز شاهد افزایش تاثیرپذیری شهر از آلودگی حمل و نقل درون شهری هستیم.

 

هفت کانون ریزگرد داخلی

اشرفی همچنین با اشاره به وقوع گرد و غبار و شناسایی هفت کانون ریزگرد داخلی در استان خوزستان تصریح کرد: کانون جنوب شرق اهواز بحرانی‌ترین کانون است که بیشتر از بقیه کانون‌ها اهواز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

وی افزود: این کانون حدود ۱۳۰ هزار هکتار مساحت دارد و از سال ۹۶ که موضوع کنترل گرد و غبار چالش اساسی شد، برنامه‌ریزی در این زمینه آغاز انجام شد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خاطرنشان کرد: در این راستا کاشت نهال در ۳۰ هزار هکتار از محل اعتبارات صندوق ملی توسعه مطرح شد که اعتباری در اختیار اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان قرار گرفت و این مساحت زیر کشت رفت که ۲۵ هزار هکتار آن تقریبا سبزینگی دارد.

 

اشرفی همچنین با بیان اینکه تامین حق‌آبه تالاب‌ها باید مطالبه عمومی برای مردم باشد، ادامه داد: دو کانون مهم گرد و غبار در تالاب‌های شادگان و هورالعظیم واقع هستند که اگر حق‌آبه این تالاب‌ها تامین نشود شانس خیزش گرد و غبار از این دو محدوده وجود دارد.

 

ورود پساب آلوده به کارون

اشرفی با اشاره به آلودگی رودخانه کارون تصریح کرد: در شبانه‌روز ۲۲۰ هزار مترمکعب پساب آلوده وارد رودخانه کارون می‌شود.

 

وی افزود: در سال ۹۷ تصفیه‌خانه شرق اهواز با ظرفیت اسمی ۱۱۲ هزار مترمکعب در شبانه‌روز به بهره‌برداری رسید اما با توجه به اینکه خط انتقال فاضلاب اجرا نشده بود، پساب وارد تصفیه‌خانه نشد.

 

اشرفی یادآور شد: با پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر حدود ۷۰ هزار مترمکعب از فاضلاب شرق اهواز به سمت این تصفیه‌خانه هدایت شده است و برنامه‌ریزی این است که تا شش ماه آینده کل پساب شرق اهواز با ظرفیت ۱۱۲ هزار مترمکعب به این تصفیه‌خانه هدایت شود.

 

آبفا فاقد سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب است

اشرفی در خصوص آلایندگی شرکت‌های آب و فاضلاب بیان کرد: بر اساس قانون، از سال ۱۴۰۱ شرکت‌های خدماتی هم مشمول واحدهای آلاینده می‌شوند. به شرکت آبفا خوزستان اعلام کرده‌ایم شهرهایی که فاقد سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب هستند در لیست واحدهای آلاینده قرار می‌گیرند اما هنوز دستورالعمل‌ها به صورت ملی ابلاغ نشده است.

 

وی عنوان کرد: واقعیت این است که اهواز در حوزه محیط زیست شهری هیچ استانداردی ندارد و به هیچ کدام از استانداردها حتی نزدیک نیست. در حوزه پسماند از جمع‌آوری تا دفع، مشکلات زیادی داریم.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: سایت دفن زباله صفیره نیز یکی از منابع اصلی و خطرناک آلاینده اهواز است و دود و گازهای ناشی از سوختن زباله‌های اهواز اثرگذاری منفی زیادی در حوزه سلامت دارد. با وجود پیگیری‌ها متاسفانه هیچ اقدام موثری در این حوزه نشده است و هنوز زباله‌ها سوزانده می‌شوند.

 

پرونده شکایت از توسعه نیشکر باز است

وی با اشاره به مفتوح بودن پرونده شکایت از شرکت توسعه نیشکر در مراجع قضایی در خصوص سوزاندن بقایای نیشکر افزود: از سال ۹۷ مقرر بود شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی سالانه ۵ درصد برداشت سبز خود را افزایش دهد اما اکنون تنها ۳۵ درصد برداشت سبز دارد و بقیه آن سوزانده می‌شود.

 

اشرفی ادامه داد: بدون شک سوزاندن بقایای نیشکر مصداق آلایندگی هوا است که در این خصوص طرح دعوی کرده‌ایم.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با اقدامات انجام شده، تصفیه‌خانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در روزهای اخیر به بهره‌برداری رسیده است که در صورت تایید عملکرد این تصفیه‌خانه تا یک ماه آینده توسط محیط زیست، احداث فاز دوم این تصفیه‌خانه نیز آغاز خواهد شد.

 

تالاب شادگان خشک نشده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در مورد گفته یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه چند هزار هکتار از تالاب شادگان برای اکتشاف نفت خشک شده است، گفت: هیچ هکتاری برای اکتشاف نفت در تالاب شادگان خشک نشده است. در تالاب شادگان اقدامات اکتشاف نفت در حال انجام است اما هیچ عرصه‌ای برای این کار خشک نشده است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: برای تامین حق‌آبه تالاب شادگان نیز روزانه پنج مترمکعب بر ثانیه آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان هدایت می‌شود.

 

فارس

 

https://hoorkhabar.ir/705745کپی شد!
98
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.