زنگ خطر سناریوی اقلیمی برای خوزستان نواخته شد

هورنیوز – محمد سبزه‌زاری با اشاره به وضعیت کم آبی و خشکسالی اظهار کرد: منابع آبی محدود هستند؛ مردم فکر می‌کنند به دلیل اینکه سدهای بزرگی داریم همیشه آب وجود دارد در حالی که همیشه این گونه نیست و از زمان احداث سدها تاکنون، امسال کمترین میزان آب را دارند. آبی نیز که ۲۰ تا ۳۰ سال در پایین سد مانده باشد دیگر حالت تالابی پیدا کرده و قابل شرب هم نیست.

 

وی افزود: ما در مناطق خشک و نیمه خشک قرار داریم بنابراین باید منابع آبی مدیریت شود در غیر این صورت در آینده امکان زندگی وجود ندارد.

 

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: اگر به نرخ بارش در ۳۰ سال گذشته توجه شود، می‌بینیم که روند بارش در این سال‌ها در مجموع نزولی بوده است.

 

سبزه‌زاری با اشاره به چگونگی پیش‌ببنی بارش‌ها، بیان کرد: دو مدل پیش‌بینی کوتاه مدت داریم که یکی وضعیت بارندگی در یکی دو ساعت آینده و دیگری وضعیت بارندگی تا ۱۵ روز آینده را پیش‌بینی می‌کند که این پیش‌بینی‌ها تا ۹۰ درصد صحت دارند. مدل پیش‌بینی‌های فصلی نیز وجود دارد که وضعیت بارندگی تا هشت ماه آینده را پیش‌بینی می‌کنند اما ضریب خطا در این مدل‌ها بالااست.

 

وی عنوان کرد: سناریوهای اقلیمی نیز وضعیت ۱۰۰ ساله را نشان می‌دهد که طبق این سناریوها در حوضه کرخه و کارون بزرگ بارش‌ها کمتر می‌شود و بارش‌های شدید و رگباری زیاد خواهند شد یعنی اگر قرار است در طول بارش یک ساله ۳۰۰ میلیمتر بارندگی رخ دهد ۲۰۰ میلیمتر آن در دو بارش رگباری رخ می‌دهد و در ۱۱ ماه دیگر بارندگی رخ نمی‌دهد که این شرایط خطرناک است.

 

سبزه‌زاری افزود: خروجی سناریوی اقلیمی، زنگ خطری برای ما است بنابراین باید آب مدریریت شود و طرح‌های انتقال آب را کنار بگذاریم؛ باید مانند گذشته به سمتی برویم که در هر نقطه‌ای از هر میزان بارش آسمان استفاده کنیم و اجازه ندهیم قطره‌ای آب هدر برود. همچنین باید با استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها، آب‌های خلیج فارس را شیرین و استفاده کنیم.

 

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: مناطق مجاور خلیج فارس نیز باید آباد شوند تا جمعیت از نقاط در حال خشک شدن به این سمت هدایت شوند تا کیان این سرزمین حفظ شود.

 

وی با اشاره به وضعیت خشکسالی و کانون‌های گرد و غبار خوزستان عنوان کرد: هر سال میزان بارش در مناطق مختلف استان خوزستان متفاوت است و نمی‌توان گفت که بارش در کدام نقطه کمتر بوده است اما در مجموع، در آبادان کمترین میزان بارش رخ می‌دهد.

 

سبزه‌زاری بیان کرد: در حال حاضر برای مدیریت کم آبی و مصرف آب با ادارات مختلف از جمله سازمان آب و برق و مدیریت بحران خوزستان در ارتباط هستیم.

 

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به وضعیت دما گفت: خوزستان، جنوب عراق، کویت و شمال شرق عربستان گرمترین مناطق مسکونی دنیا هستند و دمای بالای ۵۰ درجه در این مناطق ثبت شده است.

 

وی عنوان کرد: دمایی که در کل دنیا به صورت یکسان اندازه‌گیری می‌شود دمای مولکول‌های هوا است نه دمای اجسام. دمایی که اندازه می‌گیریم در زیر سایه است زیرا دمای هوا را اندازه می‌گیریم نه دمای اجسام در زیر آفتاب را؛ بنابراین دمایی که هواشناسی اعلام می‌کند در شرایط استاندارد جهانی و با دماسنج‌های استاندارد اندازه‌گیری می‌شود.

 

سبزه‌زاری با اشاره به تفاوت دمای احساسی با دمایی که هواشناسی اعلام می‌کند، بیان کرد: دمایی که بدن احساس می‌کند با دمای گزارش شده متفاوت است. دمایی که هواشناسی اعلام می‌کند با دماسنج استاندارد اندازه‌گیری می‌شود اما دمای احساسی بدن به میزان رطوبت، قرار گرفتن فرد در معرض اشعه مستقیم آفتاب، نوع پوشش و موارد دیگری بستگی دارد بنابراین دمای احساسی، ملاک اندازه‌گیری دمای هوا نیست.

 

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: تابش خورشید زیاد مولکول‌های هوا را گرم نمی‌کند اما به سطح اجسام برخورد می‌کند و موجب گرمای اجسام و هوای اطراف آن می‌شود.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا در صورت بالا رفتن دما از حدی، فعالیت‌ها باید تعطیل شوند؟ عنوان کرد: چنین چیزی وجود ندارد اما قوانینی داریم که اگر شرایط به بحرانی رسید بالاترین مقام استان می‌تواند دستور تعطیلی را بدهد.

 

وی افزود: به طور مثال همزمانی رطوبت زیاد و دمای بالا می‌تواند موجب ایجاد شرایط بحرانی شود و حتی ممکن است افرادی جان خود را از دست بدهند؛ در هر شرایط بحرانی تعطیل شدن فعالیت‌ها امکان‌پذیر است که باید این شرایط را هواشناسی پیش‌بینی کند و مسئولان تصمیم‌گیری کنند.

 

سبزه‌زاری با اشاره به وضعیت تجهیزات اداره‌کل هواشناسی خوزستان بیان کرد: در هر کشور بر اساس وضعیت اقتصادی خود این تجهیزات را تامین می‌کنند، به طور مثال ناسای آمریکا هزینه‌های هنگفتی برای کشف کهکشان‌ها صرف می‌کند تا در آینده سودی به دست بیاورند. بحث هواشناسی یک بحث علمی است و مانند یک صنعت نیست که سود آن به صورت آنی به دست بیاید بلکه سود هواشناسی مخفی است و در آینده حاصل می‌شود بنابراین شاید است هزینه‌کرد در این زمینه کمی سخت باشد.

 

مدیرکل هواشناسی خوزستان عنوان کرد: در صورت پیش‌بینی دقیق بارندگی، محصول کشاورزی بیشتر و بهتر خواهد بود که این موضوع یکی از سودهای هزینه در زمینه هواشناسی است اما در طولانی‌مدت سودهای بیشتری از آن حاصل می‌شود.

 

وی بیان کرد: نیروهای اداره‌کل هواشناسی خوزستان با کمترین تجهیزات و به صورت شبانه‌روزی و بدون اضافه کار فعالیت می‌کنند؛ اکثر نیروها در ایستگاه‌های خارج از شهر مستقر هستند و در شرایط خوبی فعالیت نمی‌کنند.

 

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در خوزستان هر روز با یک پدیده روبه‌رو هستیم. نگاه دقیقی از مناطق غربی نداریم مگر اینکه به تصاویر ماهواره‌ای نگاه کنیم که در این تصاویر نیز هر جا پوشش ابری وجود داشته باشد دید وجود ندارد بنابراین به تجهیزاتی نیاز است که همه نقاط پایش شوند تا پیش‌بینی بهتری انجام شود.

 

سبزه‌زاری افزود: کشور عراق از نظر تجهیزات هواشناسی بسیار ضعیف است؛ با توجه به اینکه سیستم‌های جوی از سمت شرق به غرب می‌آیند دید خوبی نداریم و بیشتر اوقات حتی اطلاعات کافی از کاهش دید افقی در شهرهای عراق نداریم و این مسائل کار را برای ما سخت می‌کند.

 

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: در اکثر شهرهای استان خوزستان ایستگاه هواشناسی داریم اما سیاست این است که شبکه کاملی در همه مناطق خوزستان داشته باشیم و شهرهای مختلف به ایستگاه‌های خودکار که پارامترهای هواشناسی را اندازه‌گیری می‌کنند، مجهز شوند.

 

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/705712کپی شد!
63