جدیدترین اخبار از مقصران حادثه متروپل

هورنیوز – عبدالجلال ایری اظهار کرد: بخشی از کوتاهی‌ها به علت نظارت عالیه متوجه وزارت کشور، راه و شهرسازی و منطقه آزاد اروند است و شهرداری در بی‌توجهی به تذکرهای نظام مهندسی مقصر است.

 

در نشست دیروز کمیسیون عمران مجلس، نمایندگان دولت، شهرداری، سازمان نظام مهندسی ساختمان، وزارت راه و شهرسازی، منطقه آزاد اروند، شورای شهر و فرمانداری آبادان برای پاسخگویی درباره حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان حاضر شدند.

 

بر اساس گفته‌های مسئولان در این نشست، بخشی از ساختمان متروپل بدون پروانه و ناظر نظام مهندسی ساخته شده؛ پس از یک سال، شهرداری برای ۳ طبقه پروانه صادر کرده و پس از پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی، این مرحله به نظام مهندسی ارجاع شده است.

 

گزارش‌ها نشان می‌دهد سازمان نظام مهندسی ساختمان از سال ۹۸ به طرح متروپل کرده؛ اولین ناظران به علت مشکلات میان سازمان نظام مهندسی ساختمان و مالکان انصراف دادند. به گفته شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس، ناظران بعدی علاوه بر ارائه گزارش تخلف‌ها، ۳ بار لزوم توقف عملیات را به شهرداری ارائه می‌کنند؛ با این حال شهرداری به گزارش ناظر نظام مهندسی ساختمان توجهی نداشته است.

 

در نشست دیروز کمیسیون عمران مجلس گفته شد نظام مهندسی به علت ایراد در فرآیند ارجاع کار به مهندسان ناظر به علت «پذیرفتن کار بدون اصلاح نقشه طراحی و ارجاع آن به مهندسان ناظر» کوتاهی کرده؛ عبدالجلال ایری گفت: نظام مهندسی ساختمان ابتدا باید نقشه طراحی را اصلاح و به ناظران ابلاغ می‌کرد.

 

حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان در این نشست گفت: «تعداد قابل توجهی از ستون‌ها در اجرای متروپل حذف شده؛ سازه فولادی ساختمان در به جای کارخانه، در محل پروژه جوش داده شده؛ با این حال، جوش‌های آن هم کامل نیست.»

 

وی گفت: «ساختمان به بهره برداری کامل نرسیده بود و تنها ۴۰ درصد بار ثقلی(ناشی از وزن سازه) اعمال شده بود.»

 

به علاوه، شورای شهر آبادان گزارش‌هایی را درباره مالکان متروپل را از سازمان بازررسی در خواست کرده که به گفته اعضای شورای شهر، سازمان بازرسی در این خصوص پاسخی نداده است.

 

ساختمان متروپل ۲ خرداد ماه امسال به علت طراحی و اجرای نامناسب سازه فروریخت که به گزارش رسانه‌ها تا هفدهم خرداد ماه ۴۳ فوت شده و ۳۷ نفر مصدوم داشت.

 

به گفته سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، «شهرداری»، «آب و فاضلاب» و حسین عبدالباقی مالکان متروپل هستند.

https://hoorkhabar.ir/705690کپی شد!
83
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.