فولادی ها به تابستان سخت رسیدند

هورنیوز – تشخیص روند بازار برای تولیدکنندگان و فعالان صنعت فولاد با توجه به تحولاتی که در چند ماه اخیر رخ داد، دشوار شده و چشم‌انداز بازار کمی مبهم شده است. به نظر می‌رسد تورم در کشور ادامه یابد و انتظار نمی‌رود کاهش قیمت در بازار اتفاق بیفتد.

 

همچنین به طور حتم بازار جهانی با کاهش قیمتی که یکی دو ماه قبل آغاز شده، به کف قیمت برخورد کرده است و به احتمال زیاد قیمت فولاد از وضع کنونی پایین‌تر نمی‌رود. با این حال رقابت شدیدی بین تولیدکنندگان فولاد دنیا به ویژه روسیه، چین و ایران شکل گرفته که منفی است و متاسفانه فولادسازان ایران بیشترین ضربه را از کاهش قیمت خورده‌اند و این رقابت منفی روی روند صادرات ایران تاثیر بسزایی گذاشته است.

 

از سویی دیگر تولیدکنندگان در داخل با رکود و تورم به طور همزمان مواجه هستند. به این مشکل باید قطعی برق را نیز اضافه کرد که مانع حرکت رو به جلوی صنعت فولاد می‌شود. با توجه به اینکه تولید شمش فولادی بیشترین مصرف انرژی برق را به خود اختصاص می‌دهد و این بخش بیشتر هدف قطعی برق قرار می‌گیرد، کمبود شمش فولادی در بازار پدید خواهد آمد و این موضوع بر کارخانه‌های نوردی و صنایع پایین‌دست تاثیر منفی می‌گذارد. به طوری که قیمت محصولات نهایی فولاد افزایش پیدا خواهد کرد.

 

از این رو مشکل قطعی برق نیز به زودی گریبان تولیدکنندگان فولاد کشور را خواهد گرفت و به بسیاری از تولیدکنندگان فولاد در سراسر کشور از سوی اداره‌های برق منطقه‌ای نامه‌هایی مبنی بر اعلام زمان قطعی برق در اواخر بهار و فصل تابستان ارسال شده است. به نظر می‌رسد به زودی باید شاهد قطعی سراسری برق فولادسازان باشیم که می‌تواند منجر به بهم ریختن بازار داخلی شود. بنابراین تابستان سختی در انتظار صنعت فولاد خواهد بود زیرا هم کمبود در بازار پدید خواهد آمد و هم اینکه با توقف تولید فولادسازان، آن‌ها ضرر زیادی متحمل خواهند شد. ضمن اینکه به شرکت ما نیز برنامه قطعی برق اعلام شده است و هنوز فعالیت شرکت در شیفت شب و به صورت تک‌شیفت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. حتی اگر اجازه فعالیت در شیفت شب داده شود، هزینه‌های فراوانی به همه تولیدکنندگان تحمیل خواهد شد.

https://hoorkhabar.ir/705669کپی شد!
79