این علائم نشانه سردی معده بزرگسالان است

هورنیوز – دقت کنید واژه معده سرد که در طب سنتی و در طب چینی اطلاق می‌شود، وضعیتی کاملا متفاوت از آنفلوانزای معده و گاستروانتریت ویروسی است. از دیدگاه طب سنتی و طب چینی، این مشکل می‌تواند یک بیماری خاص، همزمان علت با سایر بیماری‌ها یا علائم باشد. از نظر بالینی، بیماران مبتلا به این شرایط اغلب علائم و نشانه‌هایی مانند درد شکم، حالت تهوع، بی‌اشتهایی، اسهال و سایر علائم گوارشی را نشان می‌دهند.

 

علت سردی معده
به طور کلی سرمای معده علل داخلی و خارجی دارد. این وضعیت می‌تواند از طریق رژیم غذایی و هوای سرد ایجاد شود. در حالی که علل داخلی سرمای معده بیشتر به دلیل ضعف معده و طحال ممکن است اتفاق بیفتد. به طور کلی، شایع‌ترین علل سردی معده شامل رژیم غذایی ناسالم، سبک زندگی و آب و هوای نامناسب و به دنبال آن دلایل دیگر مربوط به وضعیت روانی و داروها است.

 

رژیم غذایی ناسالم
رژیم غذایی نامنظم، مصرف غذاهای سرد و خام، اعتیاد به مصرف نوشیدنی‌های سرد یا سایر عادات غذایی ناسالم از عوامل اصلی ابتلای به سرمای معده هستند. مصرف مکرر غذاهای خام و سرد می‌تواند به معده و طحال آسیب برساند و باعث سرد شدن دستگاه گوارش شود. علاوه بر این، مصرف همزمان غذاهای گرم و سرد ممکن است به دستگاه گوارش آسیب رسانده و منجر به کمبود انرژی بدن برای گرم نگه داشتن معده شود و به ایجاد این حالت دامن بزند.

 

سبک زندگی ناسالم
سرعت زندگی بالا، استرس و رژیم غذایی نامنظم و استراحت ناکافی از جمله عاداتی هستند که نه تنها سبک زندگی را بر هم می‌زنند، بلکه به طحال و معده شما نیز آسیب می‌رسانند. هنگامی که عملکرد طحال و معده تحت تاثیر منفی قرار می گیرد، معده نمی‌تواند به درستی تغذیه شود در نتیجه این حالت رخ می‌دهد.

 

آب و هوا
به دنبال تغییرات آب و هوایی، تعریق صورت گفته یا ماندن طولانی مدت در اتاق‌های دارای تهویه مطبوع، این هوای سرد به راحتی می‌تواند روی شما تأثیر بگذارد. اگر معده و طحال شما ضعیف هستند یا شکم مستقیماً در معرض سرما قرار می‌گیرد، خطر ابتلا به سردی دستگاه گوارش در شما بیشتر خواهد بود.

 

علائم و نشانه‌های بالینی این وضعیت در بزرگسالان عمدتاً شامل تظاهرات زیر است:

 

معده درد همراه با احساس سرما
درد معده همراه با احساس سرما شایع‌ترین علامت بالینی سردی معده است. چنین درد و احساس سردی معده معمولاً در اثر هوای سرد یا مصرف غذاهای با طبع سرد ایجاد می‌شود. احساس درد و سرما معمولاً با دما تغییر می‌کند و اغلب در دمای پایین شدت آن افزایش می‌یابد، در حالی که گرم کردن شکم یا خوردن غذای گرم ممکن است درد و احساس سرما را تسکین دهد.

 

لرز
بیماران مبتلا به این وضعیت اغلب احساس سرما یا لرز می کنند و تمایل به گرما یا مصرف نوشیدنی های گرم دارند.

 

حالت تهوع و استفراغ
سردی معده باعث تداخل انرژی‌های این ناحیه از بدن شده و اسید و سایر محتویات در امتداد مری بالا می‌برد که منجر به رفلاکس اسید، سوزش سر دل، تهوع و استفراغ می‌شود.

 

اسهال
اسهال یا مدفوع شل در میان بیماران با این مشکل شایع است و شاید در برخی موارد افراد را ناگزیر به مشاوره با متخصص داخلی کند.

 

درمان سردی معده در خانه
رویکردهای اصلی درمان این وضعیت، شامل تقویت و گرم کردن معده و طحال و تسکین درد است. از داروهای ضد استفراغ و ضد اسهال نیز برای تسکین علائم و نشانه‌های مربوط به سرمای معده استفاده می‌شود. در شرایط عادی، پزشکان طب سنتی اغلب از داروهای گیاهی، طب سوزنی، طب فشاری، ماساژ، و حجامت درمانی برای درمان این شرایط استفاده می‌کنند.

 

برخی از داروهای گیاهی رایج برای برطرف کردن این شرایط می‌توان به ریشه شیرین بیان، زنجبیل و دارچین اشاره کرد. بهتر است هنگام مصرف غذاهایی با طبع سرد، مقدار اندکی از مصلحاتی مانند شوید، زیره و آویشن در کنار آنها مصرف کنید. از روغن‌های گرم مانند روغن زیتون و گل سرخ برای مالش شکم استفاده کنید.

https://hoorkhabar.ir/705646کپی شد!
56
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.