ظرفیت برنامه ریزی شده در سال ۱۴۰۰ محقق نشد

هورنیوز – صنعت پتروشیمی ایران یکی بزرگترین صنایع پتروشیمی در جهان است و در خاورمیانه نیز به همراه رقیب منطقه‌ای خود یعنی عربستان، بزرگترین تولیدکننده محصولات پتروشیمی به حساب می‌آید. شرکت ملی صنایع پتروشیمی، روز گذشته گزارش عملکرد این صنعت را در سال ۱۴۰۰ منتشر کرد که در این گزارش به بررسی آن می‌پردازیم.

 

تولید ۶۵میلیون تن محصولات پتروشیمی در ۱۴۰۰
بر اساس این گزارش، در سالی که گذشت، کل تولیدات صنعت پتروشیمی ایران از رقم ۶۵ میلیون و ۳۱۰هزار تن عبور کرد. مواد پایه و شیمیایی، بیشترین سهم از این مقدار، یعنی ۲۸.۳میلیون تن را به خود اختصاص دادند. پس از آن نیز محصولات خوراک و سوخت، با ۱۸میلیون تن تولید قرار گرفتند. سهم مواد پلیمری نیز از کل تولیدات پتروشیمی سال ۱۴۰۰، به حدود هشت میلیون تن رسید.

 

لازم به ذکر است که مجموع فروش داخلی محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۰، معادل ۳۴۰هزار میلیارد تومان یا ۱۴.۷میلیارد دلار رقم خورد.

 

تحقق ۷۲درصدی ظرفیت تولید کشور
با وجود اینکه بر اساس برنامه «جهش دوم پتروشیمی»، برنامه ریزی شده بود که ظرفیت اسمی تولید محصولات پتروشیمی در پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰میلیون تن برسد، اما این رقم محقق نشد و صنعت پتروشیمی ایران به ظرفیت ۹۰میلیون تنی دست پیدا کرد.

 

مجتمع ماهشهر با ظرفیت اسمی حدود ۲۶میلیون تنی، ۱۸.۲میلیون تن محصول تولید کرد و ۷۰.۸درصد از ظزفیت اسمی خود را به بهره‌برداری رساند.

 

منطقه ویژه انرژی پارس نیز که شامل دو مجتمع عسلویه و کنگان است نیز ۳۲میلیون تن از ۴۳میلیون تن ظرفیت تولید خود را محقق کرد. به این ترتیب این منطقه توانست نرخ بهره‌برداری ۷۴.۵درصدی را ثبت کند.

 

۲۱.۵میلیون تن از ظرفیت تولید محصولات شیمیایی کشور نیز در دست سایر تولیدکنندگان است که ۱۵میلیون تن، یعنی حدود ۷۰.۱درصد از این میزان محقق شد. به این ترتیب، میانگین نرخ‌ بهره‌برداری از ظرفیت تولید محصولات شیمیایی کشور به ۷۲.۴درصد رسید.

 

افزایش هفت میلیون تنی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی
در سال ۱۴۰۰، ۷۳ طرح در زمینه صنعت پتروشیمی در دست اجرا قرار گرفت که در صورت بهره برداری می‌تواند ظرفیت اسمی تولید این محصولات را ۵۸میلیون تن در سال افزایش دهد. همچنین در این سال پنج طرح با ظرفیت حدود هفت میلیون تن به بهره‌برداری رسید. در فروردین ماه، طرح بازیابی اتان پالایش پارسیان سپهر افتتاح شد. در اردیبهشت ماه نیز سه طرح متانول سبلان، هگزان اکسیرحلال عسلویه و آمونیاک و اوره مسجد سلیمان به بهره‌برداری رسید. به علاوه، فاز اول پترو کیمیای ابن سینا نیز در بهمن ماه افتتاح شد.

 

سهیل بانی

https://hoorkhabar.ir/704783کپی شد!
84