صنعت فولاد توسعه متوازن می‌خواهد

هورخبر – پس از پایان مراسم افتتاحیه دوازدهمین همایش و نمایشگاه «چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار» بلافاصله پس از پایان این مراسم افتتاحیه، اولین میزگرد تخصصی این همایش با عنوان « بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت فولاد در ۱۴۰۱» آغاز شد.

 

در این میزگرد ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، محمد ابکا رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک، محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران، محمد جعفر صالحی، معاون خرید ذوب آهن اصفهان و حسام مقدم‌علی معاون شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به سخرانی پرداختند.

 

«دیوان‌سالاری» مشکل اصلی در توسعه اکتشافات معدنی
ناصر تقی زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، در این میزگرد تخصصی اظهار کرد: احداث نیروگاه چادرملو پشتوانه‌ای برای تامین انرژی است.

 

وی افزود: در همین راستا شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ساخت دو نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی و یک نیروگاه خورشیدی را در دست اقدام دارد.

 

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: ما ۸ دستگاه حفاری جدید برای اکتشاف معادن خریداری کرده‌ایم و ۵ دستگاه هم به ماشین‌سازی اراک سفارش داده‌ایم.

 

تقی زاده تاکید کرد: مشکل اصلی ما در اکتشاف مشکلات بروکراسی اداری است. کویر مرکزی، آینده اقتصاد ایران است اما گلوگاه کار ما در مشکلات اداری است.

 

وی افزود: الان پهنه‌ها توسط عده‌ای تبدیل به کاغذبازی و بورس بازی شده و فقط خرید و فروش می‌شود اما هیچ تولیدی انجام نمی‌شود. ما مالکیت این پهنه‌ها را نمی خواهیم؛ فقط می‌خواهیم برای اکتشاف و بهره‌برداری در اولویت باشیم.

 

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: ما در زمینه علم اکتشاف، فناوری روز را در اختیار نداریم اما در حال مذاکره هستیم تا شرکت‌های مختلف را برای این امر پای کار بیاوریم.

برآورد ظرفیت ۳ میلیون تنی صادرات محصولات آلیاژی و سوپر آلیاژی
حسام مقدم‌علی، معاون شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز گفت: بر اساس برآورد صورت گرفته در مورد محصولات آلیاژی و سوپر آلیاژی ما ظرفیت بالای سه میلیون تن برای صادرات داریم.

 

وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته در طرح جامع فولاد، جدول فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای فولاد در خلق ارزش افزوده تدوین و آماده شده است.

 

معاون شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: ظرفیت‌های فعالی در کشور وجود دارد که عملکرد آن ارائه شده است. ظرفیت مجوزهای صادره هم به تفکیک مشخص است.

 

مقدم‌علی گفت: ظرفیت موجود از بُعد مجوزی، مجموعا ۱۰۰ میلیون تن است که باید مشخص شود هر کدام از این ظرفیت‌ها و مجوزها چقدر پیشرفت داشته است. باید توجه داشت که در اینجا ما باید ظرفیت مجموع مجوزهای فعال و قابل تحقق را ملاک قرار دهیم. مثلا ۱۸ میلیون تن مجوز صادره برای فولاد خام داریم که پیشرفت فیزیکی آن صفر است.

 

وی با اشاره به لزوم انجام فعالی‌های متناسب در بخش اکتشاف افزود: زیرساختهای کافی و متوازن در این بخش وجو ندارد. از سوی دیگر نتایج مجوزها و استعلام‌ها کار را بسیار پیچیده می‌کند.

در ۱۴۰۰ تنها ۶۳ درصد ظرفیت تولید فولاد کشور استفاده شد
محمد ابکا رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی فولاد تکنیک، از استفاده ۶۳ درصدی ظرفیت تولید فولاد کشور در سال گذشته خبر داد.

 

وی اظهار کرد: ظرفیت تولید فولاد در سال گذشته ۴۴.۳ میلیون تن بوده ولی در عمل ۲۷.۹ میلیون تن فولاد در کشور تولید شده است؛ این یعنی استفاده ۶۳ درصدی از ظرفیت تولید فولاد کشور.

 

رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی فولاد تکنیک افزود: در سال گذشته ۷.۶ میلیون تن فولاد خام صادر کرده‌ایم اما علی‌رغم صادرات مطلوب در شرایط تحریم، باید توجه کنیم که بخش عمده این صادرات مربوط به محصولات فولاد خام میانی است.

 

ابکا خاطرنشان کرد: همچنین در سال گذشته ۱.۷ میلیون تن کنسانتره، ۱.۷ میلیون تن گندله و حدود یک میلیون تن آهن اسفنجی صادر شده است.

 

وی تصریح کرد: وضعیت کلی مجوزها در زنجیره فولاد کشور به گونه‌ای است که مجوزهای فعال ما در بخش فولاد خام ظرفیت ۴۴.۳ میلیون تنی دارد. علاوه بر این ظرفیت مجوز قابل تحقق ۱۲.۳ میلیون تن، مجوز محتمل ۱۷.۸ میلیون تن و سایر مجوزها ۲۶.۴ میلیون تن است. در مجموع این مجوزها بالغ بر ۱۰۱ میلیون تن ظرفیت به خود اختصاص داده‌اند.

 

رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی فولاد تکنیک تأکید کرد: مجموع ظرفیت مجوزها در کنسانتره سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی به ترتیب ۱۱۶ میلیون تن، ۱۲۳.۵ میلیون تن و ۹۰ میلیون تن است.

 

ابکا خاطر نشان کرد: باید وضعیت کشور را در عملکرد برنامه ششم توسعه بررسی کنیم. اهداف و شاخص‌های برنامه ششم توسعه و نتایج میانگین عملکرد پنج ساله برای ما راهگشا است.

 

وی تصریح کرد: برای اهداف و شاخص‌های برنامه ششم باید رشد کل سرمایه‌گذاری ثابت ناخالص، سالانه ۲۱.۴ درصد باشد اما این عدد اکنون منفی ۶.۷ درصد است.

 

رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی فولاد تکنیک تأکید کرد: در بخش صنعت نیز این عدد باید ۹.۳ درصد باشد اما اکنون منفی ۳.۱ درصد است‌.

 

ابکا در پایان گفت: عمده مصرف فولاد کشور در ساختمان و زیرساخت‌هاست بنابراین باید برای آن برنامه‌ریزی مشخص داشته باشیم.

 

هیچ کس نتوانست زیان ناشی از وضع عوارض صادراتی را توجیه کند!
محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران، نیز اظهار کرد: باید همه ما دقت کنیم که ما با وضع عوارض پلکانی بر صادرات آسیب دیدیم اما هیچ کس نتوانست آن را توجیه کند.

 

وی افزود: اما اتفاق دیگری در تصویب بودجه ۱۴۰۱ افتاده است که گویا کسی متوجه آن نشد. در آنجا تاکید شده باید مجددا بررسی شود که حقوق دولتی که بخش صنعت و معدن می دهند کم است‌ و گویا باید بیشتر شود.

 

رئیس خانه معدن ایران گفت: در فولاد اصلا بحث خصوصی و دولتی نیست. این یک صنعت استراتژیک است که همه ما در کنار هم آن را پیش می‌بریم.

 

صنعت فولاد توسعه متوازن می‌خواهد
محمد جعفر صالحی، معاون خرید ذوب آهن اصفهان، نیز گفت: صنعت فولاد نیازمند توسعه متوازن است. نبود توازن در توسعه و بی توجهی به زیرساخت‌ها هزینه‌های بسیاری به فولادسازان تحمیل می کند.

 

وی با اشاره به مشکلات موجود در بخش های مختلف زنجیره فولاد افزود: فراهم نبودن زیرساخت‌ها باعث می‌شود مواد اولیه در واگن‌ها بماند. به علاوه مشکل دیگری که صنعت فولاد با آن دست و پنجه نرم می‌کند نوسانات بسیار زیاد نرخ حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی است.

 

معاون خرید شرکت ذوب آهن اصفهان اظهار کرد: انتهای زنجیره فولاد از قیمت‌گذاری دستوری رنج می‌برد اما قیمت در ابتدای زنجیره فولاد رها است. ذوب آهن در سال گذشته هزینه بسیاری صرف دموراژ در بندرعباس کرد که حاصل نبود امکانات لازم در آنجا بود. در مجموع توسعه فولاد باید به صورت متوازن پیش برود.

 

پس از برگزاری و اتمام میزگرد تخصصی «بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت فولاد در ۱۴۰۱»، نمایشگاه «چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران» افتتاح شد. حاضرین پس از اقامه نماز و صرف ناهار، برای استماع سخنان کیوان جعفری طهرانی، کارشناس و تحلیلگر بین‌المللی فولاد و صنایع معدنی و همچنین شرکت در دومین میزگرد تخصصی «بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت سنگ آهن در ۱۴۰۱» به محل برگزاری این همایش بازگشتند.

 

https://hoorkhabar.ir/704742کپی شد!
31