مشکلات اقتصادی امروز به دلیل بی‌تدبیری‌های گذشته است

هورنیوز – سید مرتضی افقه استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: سال‌هاست رهبر معظم انقلاب اسلامی شعارهایی را با عنوان اقتصاد مقاومتی، جهش تولید و رونق تولید مطرح می‌کنند و اگر برای تحقق این شعار اقدام و دست به تولید زده می‌شد، امروز شاهد بهبود وضعیت اقتصاد بودیم.

 

وی افزود: اقتصاد کشور به خاطر تصمیم‌ها و سیاست‌های غلط دولت‌های گذشته با مشکل مواجه شد و زیرساخت‌های لازم برای رونق تولید ایجاد نشده است.

 

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: حل مشکل افراد کم درآمد بخصوص جامعه کارگری که به خاطر بی‌تدبیری‌های گذشته شکل گرفته است، نیازمند برنامه‌های بلندمدت است تا روی سیاست‌های تولید و درآمد اقدام شود.

 

افقه با بیان اینکه با اقدامات جزیره‌ای مشکلات حل نمی‌شود، گفت: باید به تولید ملی به‌خصوص تولید فقر زدا توجه شود تا از این طریق، زمینه‌های مشکلات افراد کم درآمد در جامعه حل شود.

 

وی اضافه کرد: دولت‌ها نقش زیادی در رونق تولید دارند، از این رو باید ساختارهای معیوب از بین برود و راهکارهای اساسی راهگشای رفع موانع تولید باشد.

 

مزد کارگران در چند سال گذشته به‌اندازه نرخ تورم افزایش نیافته بود

این استاد اقتصاد دانشگاه تاکید کرد: دولت باید با اختصاص تسهیلات، معافیت‌ها و تشویق‌های مالیاتی و بیمه‌ای، بخشی از درآمد را صرف کمک به تولید کند و به واحدهای و بنگاه‌های کوچک و متوسط یاری برساند.

 

افقه با اشاره به افزایش دستمزد سال ۱۴۰۱ کارگران ابراز داشت: مزد کارگران در چند سال گذشته به‌اندازه نرخ تورم افزایش نیافته بود.

 

وی گفت: دستمزد تیغ دو لبه است که تعیین آن با حضور جامعه کارگری و کارفرمایی نیاز به‌دقت و ظرافت دارد، در همین راستا دستمزد سال ۱۴۰۱ تعیین شده که از این جهت مطلوب است.

 

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: برای اینکه تولیدکنندگان دچار مشکلاتی از قبیل تعطیلی کارگاه‌ها و تعدیل نیرو نشوند، باید سیاست‌های تشویقی و حمایتی از کارفرماییان انجام شود تا برای نیروی کار درآمد، افزایش بهره‌وری و انگیزه به دنبال داشته باشد؛ ضمن اینکه واحدهای بزرگ به لحاظ سرمایه چون وضعیت خوبی دارند با افزایش دستمزد به مشکل بر نخواهند خورد.

 

به گفته افقه، اغلب بنگاه‌های تولیدی متوسط و کوچک به علت نداشتن سرمایه‌های زیاد به دنبال کاهش هزینه‌های تولید هستند که باید در این زمینه راهکارهایی اندیشیده شود تا ضمن افزایش تولید از نیروی کار حمایت کنند.

 

https://hoorkhabar.ir/704475کپی شد!
87
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.