حذف ارز ترجیحی، آرد را آتش زد

هورنیوز – اولین نشانه حذف ارز ترجیحی در صنعت آرد دیده شده است. پس از افزایش ناگهانی قیمت آرد در سال جاری حالا نوبت به گرانی محصولات وابسته به آرد رسید. البته دولت تاکنون از افزایش نرخ آرد نانوایی‌ها جلوگیری کرده و تصمیم گرفته است به شکل دستوری بهای این محصول را ثابت نگه دارد، آن‌طور‌که محمدرضا مرتضوی، رییس انجمن آردسازان می‌گوید با پنج برابرشدن قیمت آرد، احتمالا بهای ماکارونی هم رشد خواهد کرد. ترکش‌های رشد نجومی قیمت آرد صنعتی حالا به محصولات وابسته رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت آرد برای اصناف و صنایع از ۲۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان در سال جدید رسید. موضوعی که می‌تواند قیمت ماکارونی، کیک، کلوچه، نشاسته، رشته و … را تحت‌تاثیر قرار دهد.

 

رشد ۴۰۰ درصدی قیمت ماکارونی

مهرداد چنگیزی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید ماکارونی در واکنش به افزایش ۵ برابری قیمت آرد به «اعتماد» گفت: این افزایش قیمت تصمیم دولت بود و یارانه آرد صنف و صنعت را قطع کرد که مسلما این افزایش قیمت بر قیمت همه محصولاتی که بر پایه آرد هستند تاثیر مستقیم خواهد داشت و نرخ گلوتن را نیز بالا می‌برد. به جز این موضوع در ۴۸ ساعت گذشته دولت مصوبه جدیدی را نیز برای افزایش نرخ حمل‌ونقل کرایه‌های خودرو ابلاغ کرد که در مجموع همه این موارد روی قیمت تمام‌شده کالا‌ها تاثیر خواهد گذاشت و ما شاهد یک تغییر ۴۰۰ درصدی در قیمت ماکارونی خواهیم بود. چنگیزی با انتقاد از عدم توجه دولت به هشدار‌های این صنف در سال گذشته تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ از دولت درخواست کردیم تا یارانه صنف و صنعت را بردارند و اجازه دهند صنعت خودش به صورت مستقیم از کشاورز گندم را خریداری کند و با یک سود متعارفی قیمت تمام‌شده را مشخص و کالا را به بازار عرضه کند، اما متاسفانه دولت این پیشنهاد ما را نپذیرفت.

 

هشدار انجمن کارفرمایان ماکارونی نادیده گرفته شد

این فعال صنعت ماکارونی افزود: پرداخت یارانه از سوی دولت در این سال‌ها باعث گپ بسیار بزرگی شده است و امروز می‌بینیم که با حذف این یارانه رشد ۴۰۰ درصدی قیمت ماکارونی را پیش رو داریم این در حالی است که اگر دولت سال قبل یارانه صنف و صنعت را قطع می‌کرد و به هشدار‌های انجمن کارفرمایان ماکارونی گوش می‌داد نه تنها باعث تعطیلی ۳ ماهه سال گذشته ما نمی‌شد بلکه امروز این محصول شاید ۱۰۰ درصد رشد قیمتی را تجربه می‌کرد و نه بیشتر.

 

چنگیزی با بیان اینکه با گرانی برنج، ماکارونی جزو کالا‌های اساسی خانوار‌ها شده است، خاطرنشان کرد: در این مدت سعی شد به دلیل وضعیت اقتصادی و اجتماعی موجود قیمت‌ها چندان رشدی نداشته باشد و امروز نیز فاصله قیمتی ما با سایر اقلام خوراکی مانند رب گوجه‌فرنگی و… بسیار زیاد است و هنوز ماکارونی سودمندترین محصول به لحاظ پروتیین و حتی قیمت در بازار است. او با بیان اینکه حذف یارانه آرد صنف و صنعت تصمیم درستی بوده است، گفت: هرچند مردم ممکن است در مواجهه با قیمت‌های جدید متعجب شوند، اما این اقدام بسیار درست است و امیدوارم دولت قدم مهم دیگری را هم بردارد و جسارت به خرج دهد و یارانه نان را هم قطع کند چرا که این اقدام به نفع کشور و منافع ملی است.

 

یارانه نان را به حساب مردم واریز کنند

چنگیزی با تاکید بر اینکه ۴۳ سال است که منابع ملی کشور با دادن یارانه هدر می‌رود خاطرنشان کرد: دولت اگر می‌خواهد یارانه نان را بدهد نفری ۱۰۰ یا ۱۵۰ هزار تومان را بر اساس کارت ملی تک تک ایرانی‌ها و بدون در نظر گرفتن غنی یا فقیر بودن آن‌ها به حساب‌شان واریز کند تا بتواند از هدررفت منابع ملی کشور جلوگیری کند.

 

این تولیدکننده در ادامه خاطرنشان کرد: در زمان جنگ ۸ ساله شرایط به گونه‌ای بود که دولت می‌بایست با ارایه یارانه، نان مردم را تامین می‌کرد، اما امروز دیگر جنگی نیست و نباید سوبسیدی به این بخش داده شود. چنگیزی در مورد میزان مصرف ماکارونی در داخل کشور گفت: این میزان در حدود ۶۵۰ هزار تن در سال است و میزان صادرات ماکارونی، اما بسیار محدود است و شاید حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار تن باشد و ایران در میان باشگاه صادرکنندگان دنیا صادرکننده مطرحی در بخش ماکارونی محسوب نمی‌شود و قیمت‌ها و حمایت‌های دولتی به گونه‌ای نیستند که بتوانیم با رقیبی مانند ترکیه که حمایت صد در صدی دولت را دارد در بازار‌های صادراتی روبرو شویم. این تولید‌کننده ماکارونی خاطرنشان کرد: امروز هم اگر ۴ کامیون ماکارونی به کشوری ارسال می‌شود به اعتقاد من اسمش صادرات نیست و نمی‌توانیم بگوییم صادرکننده هستیم و ما تولیدکنندگان بیشتر تامین‌کننده بازار داخل هستیم. او در مورد تاثیر افزایش قیمت آرد بر قیمت ماکارونی نیز گفت: با رشد ۵ برابری قیمت آرد، قیمت ماکارونی تا ۴ برابر رشد خواهد کرد، البته این محصول جایگزینی برای نان و برنج در سفره‌های ایرانی‌هاست و همچنان ارزان‌ترین کالا در بازار است که میزان مصرف انرژی و وقتی که برای پخت آن صرف می‌شود بسیار کم است.

 

هنوز با یکسان‌سازی قیمت آرد فاصله داریم

علی بهره‌مند، رییس اتحادیه قنادی تهران نیز در واکنش به افزایش قیمت آرد گفت: قیمت شیرینی و کیک هم با این رشد قیمتی که در آرد به وجود آمده تغییر خواهد کرد، اما همه معتقدند دیر یا زود باید این یارانه‌ها جمع می‌شد و در صورتی که یکسان‌سازی صورت می‌گرفت رانت و فساد در این بخش هم از بین می‌رفت. رییس اتحادیه قنادی تهران در مورد ادامه پرداخت یارانه آرد به نانوایان تصریح کرد: نانوایان معمولا آرد‌های یارانه‌ای را کیسه‌ای ۴۸ هزار تومان خریداری می‌کنند، اما ما آن را ۹۰۰ هزار تومان تهیه می‌کنیم و طبیعتا نانوا ممکن است مقداری از این آرد را مصرف کند و مابقی آن را آزاد بفروشد. بهره‌مند خاطرنشان کرد: یکسان‌سازی به این معنی است که هیچ‌کس نتواند از وضعیتی که به وجود می‌آید سوءاستفاده کند، اما زمانی که یارانه به نانوا داده می‌شود باز هم شاهد قاچاق خواهیم بود. او افزود: البته بهای روغنی که ۱۶۰ هزار تومان بود و به یک‌باره ۸۵۰ هزار تومان شد یا افزایش نرخ شکر بیشتر از افزایش نرخ آرد بر قیمت شیرینی تاثیر داشت.

https://hoorkhabar.ir/704370کپی شد!
24
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.