افزایش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت مناطق نفتخیز جنوب در دولت سیزدهم

هورنیوز – علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با تاکید بر اینکه در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با تغییر دولت شرایطی که تحویل گرفتیم مناسب نبود، افزود: زمانی که کار را تحویل گرفتیم، میزان تولید نفت در شرایط حداقل بود و تنها به میزان تامین نفت مورد نیاز پالایشگاه‌های کشور نفت تولید می‌کردیم.

 

وی با بیان اینکه بر اساس خواست دولت سیزدهم برای رسیدن به شرایط مطلوب، برنامه تکلیفی تولید نفت را اصلاح کردیم، ادامه داد: با اجرای این برنامه، تولید نفت در این شرکت از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا کنون ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

 

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: هر زمان که دولت سیزدهم اعلام کند، می‌توانیم با سرعت به میزان تولید نفت پیش از تحریم بازگردیم.

 

وی ادامه داد: در ۱۵ سال گذشته سیر نزولی در فعالیت‌های درون چاهی داشتیم، اما اکنون وضعیت مطلوب است و اگرچه مشکلات به طور کامل رفع نشده است، اما شرایط رو به بهبود قرار دارد.

 

به گفته دانشی، فعالیت‌هایی نیز برای ترمیم و نوسازی خطوط لوله‌های جریانی و فعالیت‌هایی که با تامین کالا مرتبط بوده، انجام گرفته است.

 

او تاکید کرد: در خصوص تعمیر ماشین‌های دوار که در دولت قبل و به دستور وزیر وقت متوقف شده بود، موفق شدیم شیوه‌نامه را تغییر دهیم و برای تعمیرات گسترده اقدام کنیم. در این خصوص تعدادی از ماشین‌های دوار تعمیر شدند و تعداد قابل ملاحظه‌ای در ماه‌های آینده تعمیر نهایی می‌شوند.

 

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: در خصوص تعمیرات خطوط لوله نیز فعالیت گسترده‌ای انجام گرفت که شامل خطوط جریانی و صادراتی می‌شود و شرایط صادراتی را بهبود بخشیده است.

 

وی اضافه کرد: برای پایداری وضعیت تولید، نیاز به کارهای گسترده‌ای بوده که با نظر وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پروژه‌های خوبی تعریف شده است، که پایداری قطعی تولید را به دنبال خواهد داشت.

 

دانشی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید با تولید واقعی متفاوت است، ادامه داد: ظرفیت تولید موجود در مناطق نفتخیز جنوب بسیار بالاتر از میزان تولید است و اکنون تولید را با توجه به شرایط موجود، نیاز داخلی و تعهدات صادراتی منطبق کرده‌ایم، اما این آمادگی وجود دارد که به سرعت به میزان تولید نفت پیش از تحریم‌ها و حتی بالاتر از آن برسیم.

 

وی با تاکید بر اینکه برنامه تولید نفت این شرکت برای سال ۱۴۰۱ از دی ماه به تصویب رسیده است، گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای مناقصات را انجام دادیم و در حال تدوین برنامه ۵ ساله هستیم تا میزان تولید را تا سال ۱۴۰۵ برنامه‌ریزی کنیم.

 

به گفته دانشی، بر اساس برنامه ۵ ساله، امکان هدفگذاری‌های شفاف‌تر بیشتر خواهد بود و ظرفیت تولید نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

تعهد سنگین دولت روحانی برای دولت سیزدهم با امضای قرارداد ۲۸مخزن

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: متاسفانه دولت قبل با برنامه ۲۸ مخزن تعهد سنگینی را برای دولت سیزدهم ایجاد کرد.

 

دانشی ادامه داد: با امضای قرارداد ۲۸ مخزن چند خطای استراتژیک رخ داد. اول اینکه منابع مالی برای اجرای این پروژه‌ها استقراضی (اوراق قرضه) است؛ همچنین از ابتدا قرار بود پیمانکاران بخشی از سرمایه مورد نیاز را تامین کنند که در عمل اینکار انجام نشد.

 

وی خطای دیگر در امضای قراردادهای ۲۸ مخزن را توجه به مخازنی دانست که در اولویت تولید قرار نداشتند و افزود: با این کار اگرچه به تدریج تولید نفت افزایش پیدا می‌کند اما امکان صادرات نفت تولیدی وجود ندارد.

 

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تاکید کرد: از سوی دیگر برنامه‌ریزی‌ها باید با نگاه به داخل انجام می‌شد و در شرایطی که پتروشیمی‌ها با کمبود خوراک مواجه هستند باید به سمت توسعه میادین با هدف تامین خوراک پتروشیمی‌ها می‌رفتیم تا بازگشت پول به درستی انجام شود.

 

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های ۲۸ مخزن ۱۰ درصد پیشرفت داشته و  ۹۰ درصد کار انجام نگرفته است، گفت: اما ما به قراردادها پایبند بودیم و البته در برخی قراردادها اصلاحاتی انجام شد.

 

دانشی ادامه داد: بالاترین پرداخت‌ها را در همین پروژه‌ها انجام دادیم و تنها در یک مورد ۶۰۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه انجام شده است. شرط ادامه کار این است که پیمانکاران تلاش کنند با انضباط کاری، زمان‌بندی پروژه‌ها را رعایت کنند و مطابق آن فعالیت­های مربوطه را به انجام برسانند. بدیهی است در غیر این­صورت مطابق قرارداد عمل خواهیم کرد.

https://hoorkhabar.ir/703842کپی شد!
55
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.