جوابیه

هورنیوزجوابیه اداره کل پشتیبانی امور دام خوزستان به خبر منتشره در رسانه هورنیوز با کد خبر  ۷۰۳۷۵۳ مورخ ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ به شرح ذیل است.

 

جهت تنویر افکار عمومی و اطلاع انتشار دهندگان این خبر به اطلاع مردم شریف، غیور و ولایت مدار استان خوزستان میرساند پشتیبانی امور دام متولی تامین و حفظ ذخایر استراتژیک نهاده های دامی(جو، ذرت و کنجاله سویا) و مواد پروتئینی (گوشت مرغ،گوشت قرمز و تخم مرغ) بوده که در مواقع نیاز بنا به دستور مراجع ذیصلاح انجام اقدامات لازم جهت تنظیم بازار و تامین ذخایر راهبردی اقدام مذکور از محل واردات و یا خرید داخلی را برعهده دارد.

 

در حوزه توزیع نیز شرکت پشتیبانی امور دام کشور و ادارات تابعه استانی آن به عنوان مباشر عمل می کنند و دستگاه متولی توزیع که میزان سهمیه هر شهرستان و انتخاب عاملان توزیع و سهمیه بندی را برعهده دارند، سازمان جهاد کشاورزی هر استان است.

 

در صدر خبر به کمبود مرغ و تشکیل صف مردم در ماه مبارک رمضان و پس از آن به تلمبار شدن و عدم خرید از تولید کنندگان(مرغداران) توسط شرکت پشتیبانی امور دام اشاره شده است. در این خصوص به نظر میرسد تشکیل صف برای دریافت مرغ منجمد بدلیل اختلاف قیمت مرغ منجمد تنظیم بازاری(هرکیلوگرم مصرف کننده ۲۰ هزار تومان) با قیمت مرغ کشتار روز(۳۱هزار تومان) امری طبیعی است و ارتباطی با کمبود مرغ ندارد، زیرا همزمان مرغ کشتار روز با قیمت مصوب ۳۱ هزار تومان با نوسانات جزیی در بازار به وفور وجود دارد.

 

توزیع و قیمت مرغ منجمد تحت عنوان طرح ضیافت در ماه مبارک رمضان و قبل از آن (از اوایل اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۰فروردین ۱۴۰۱) تحت عنوان طرح تنظیم بازار بنا به مصوبات تنظیم بازار کشور و قرارگاه امنیت غذایی و براساس برش استانی صورت گرفته است، و سهمیه استان خوزستان به نسبت جمعیت آن بیشتر لحاظ شده است (۱۰%سهمیه کشوری درحالیکه استان ۶% جمعیت انسانی کشوری است). ضمن اینکه در صورت نیاز این میزان افزایش خواهد یافت.

 

در سال جاری به لطف پروردگار و کاهش خطرات بیماری کرونا، بیشترین حضور مسافر نوروزی در استان خوزستان بوده که میزان مصرف را افزایش داده است. شایان ذکر است، علاوه بر توزیع سنتی مرغ منجمد در مغازه های مرغ فروشی و بنا به ابتکار وزیر محترم جهاد کشاورزی و به منظور تکریم مردم شریف و جلوگیری از تشکیل صف، توزیع این کالای تنظیم بازاری با قیمت مصوب از طریق سامانه بازرگام بصورت مجازی و تحویل درب منازل در شهرستان اهواز از اواخر سال گذشته در حال انجام و فعالیت آن با توجه به استقبال مردم رو به افزایش است.

 

لذا پیرامون تلمبار شدن مرغ و تولید مازاد نیاز مرغ گوشتی در مرغ داری ها که نشان دهنده جهش و افزایش ظرفیت تولید، تلاش و فعالیت بی شائبه سازمان جهاد کشاورزی، تولید کنندگان(مرغداران) و پیگیری مستمر تشکلهای مربوط در استان و حمایت استانداری خوزستان است، اداره کل پشتیبانی امور دام خوزستان آمادگی خود نسبت به خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان(مرغداران)، بدون محدودیت، با قیمت مصوب به منظور جلوگیری ضرر و زیان تولیدکنندگان گرامی اعلام میکند.

 

ضمنا پیرامون ادعای رسانه مذکور نسبت به عدم پاسخگویی و حضور مدیر و مسئولین شرکت پشتیبانی امور دام خوزستان، به اطلاع میرساند همکاران خدوم این اداره کل با حضوردر محل کار در تمام ایام تعطیل قبل و بعد از عید نوروز ۱۴۰۱ و بدون توقف اقدام به توزیع مرغ منجمد نموده و میزان مرغ منجمد توزیع شده در ایام مذکور در استان بیش از مجموع ۴ سال گذشته و در مدت مشابه است، با الطاف پروردگار منان و همکاری و هماهنگی دستگاههای مختلف بعد از استان تهران بیشترین مرغ منجمد(بیش از ۳۰۰۰ تن بطور متوسط روزانه ۱۰۰ تن معادل ۲۵-۳۰ در صد نیاز استان) در استان خوزستان و از این مقدار، بیشترین توزیع در مناطق و شهرستانهای کم برخوردار انجام شده است، علاوه بر این طی این مدت، تولید روزانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ تن مرغ گرم یا کشتار روز در استان ادامه داشت(معادل نیاز استان).

https://hoorkhabar.ir/703789کپی شد!
58