اظهار نظر مدیرعامل نفت ایران در خصوص ثبت یک رکورد، بی اطلاعی یا بزرگنمایی؟

هورنیوز – طی روزهای گذشته تیتر مطلبی در برخی خبرگزاری ها و سایت های خبری با عنوان (رکوردی جدید در صنعت نفت ایران) تعجب اکثر کارشناسان و اهالی مطلع این حوزه را برانگیخت!

 

در این خبر که روز پنجم فروردین ماه گذشته از سوی محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران منعکس شد آمده: ظرفیت تولید گاز طبیعی کشور نزدیک به یک میلیارد مترمکعب و همچنین ظرفیت تولید نفت خام ایران نزدیک به ۳ میلیون و ۸۰۰ تا ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

 

در همین خصوص پایگاه خبری تحلیلی هورنیوز، با پرس و جو از چندین کارشناس خبره حوزه نفت به نکاتی جالب و تا حدودی عجیب دست یافت که در ادامه به آن می پردازیم.

 

اولین مورد بسیار مهم را می توان اینگونه بیان کرد که در دورانی که تحریم همه جانبه میزان تولید نفت در کشور به ویژه مناطق نفت خیز جنوب را به کمترین حد ممکن رسانده چگونه بدون اطلاع به مدیران و کارشناسان این حوزه تولید نفت نزدیک به ۱۵ برابر می رسد و اقدام جدیدی رخ نداده است؟

 

مبحث بعدی اینکه قبل از اجرای تحریم ها، مناطق نفت خیز جنوب با حضور شرکت های تخصصی و مشهور جهان(شلمبرژه، توتال، شل) و مشارکت آنها توانسته بود به ظرفیت تولید ۳/۸۰۰/۰۰۰ بشکه در روز برسد چگونه این مهم امروز و بدون حضور آنها تحقق یافته است؟ البته اینکه ما بتوانیم به این ظرفیت با حضور متخصصان داخلی برسیم آرزوی هر ایرانی است ولی آیا این مقدار امروز صورت پذیرفته؟

 

در بخشی دیگر عنوان شد، هر کارشناس تازه کاری در حوزه نفت به خوبی می داند که قطع تولید در چاه ها به(deadline) می انجامد، و ایجاد بازتولید در چاه هایی که چند سال بسته بوده اند خود کاری تخصصی، پیچیده و منطبق بر اصول علمی مهندسی نفت است، و با استهلاک تاسیسات تحت الارضی و سطح الارضی همراست، چگونه مدیرعامل نفت ایران که حضورش در ماه های گذشته با حاشیه های فراوان همراه بوده، در چنین اظهار نظری ثبت یک چنین رکوردی را اعلام می کند؟!

 

این مهم نشان می دهد اظهارات وی یا از روی عدم اطلاع است و از فرایند تولید و بازگشایی چاه های نفتی در زمان تحریم خبر ندارد و یا اینکه خواهان بزرگنمایی در شرایط موجود است! البته در این میان عملکرد ضعیف مناطق نفت خیز جنوب در خصوص ارائه اطلاعات درست و اصولی به مدیرعامل نفت ایران و مجموعه صنعت نفت نیز می تواند موثر باشد.

 

در پایان باتوجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین از سوی رهبر معظم انقلاب، انتظار می رود مجموعه وزارت نفت و بخصوص مدیرعامل نفت ایران به جای ارائه اطلاعات نادرست و غیرقابل باور به جامعه، با تکیه بر توانمندی های داخلی، کشور را از شرایط کنونی اقتصادی خارج سازند و با استفاده بیشتر از فرمایشات معظم له به مدیریت این مجموعه مهم بپردازند.

 

خبرنگار: حسام الدین شیخی

https://hoorkhabar.ir/703555کپی شد!
74
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.