وضعیت اشتغال در شهرهای زیادی اسفناک است

هورنیوز – ایران با داشتن بیش از ۷۰ نوع ماده معدنی با ذخایر قابل توجه، جزو کشورهای برتر دنیا به لحاظ ذخایر معدنی است و حدود ۷درصد از ذخایر معدنی دنیا را در خود جای داده است اما جایگاه فعلی کشورمان در حالی است که عملیات اکتشافی در بخش عمده‌ای از مساحت کشور هنوز تکمیل نشده است و نیازمند برنامه‌ریزی و گسترش فعالیت‌های اجرایی در این بخش هستیم. در بخش بهره‌برداری از ذخایر معدنی نیز درحال‌حاضر وضعیت مطلوبی نداریم و میزان تولید در فلزات اساسی از جمله فولاد، روی و مس نسبت به ذخایر معدنی بین یک تا ۲درصد است که کمتر از استاندارد‌های جهانی (بیش از ۵درصد) است. همچنین عدم توفیق برنامه‌ریزی توسعه منطقه‌ای و تقسیم کار فضایی، موجب افزایش نابرابری و فاصله در بین مناطق مختلف کشور شده‌است بدین‌ترتیب کشور دارای چهره‌ای دوگانه شده که بخشی از آن کمتر توسعه‌یافته و محروم و بخش دیگر توسعه‌یافته است. نگرش و ساختار تصمیم‌گیری دولت به برنامه‌های آمایش سرزمین بنا به‌نظر صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه برنامه‌ریزی، یکی از مهم‌ترین عواملی است که موجب ازکارافتادگی برنامه‌های توسعه در کشور شده‌است.در همین راستا گفت‌وگویی داشتیم با وزیر صمت دولت سیزدهم.

 

نقشه راه معدن ۸۰ درصد عملیاتی شده است
سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد موضوع یاده شده اظهار کرد: ما در برخی حوزه‌ها همانند فولاد‌سازی و فراوری مس پیشرو بوده‌ایم. اکنون در وضعیت فراوری فولاد بسیار خوب عمل کرده‌ایم و به سمت تولید فولادآلیاژی و ورق‌های خاص حرکت کرده‌ایم. اما ناگفته نماند که نقصی‌ها نیز در فراوری برخی از مواد معدنی هم داریم. به همین علت دفتری را جدیدا در وزارت صمت به اسم دفتر مواد صنایع پیشرفته ایجاد کرده‌ایم. ضمن اینکه قرار است در این دفتر مقیاس‌ها را میلیون تن و هزار تن به سمت گرم و کیلو ببریم. این از نکات مهمی است که ما در وزارت صمت بر آن تاکید داریم. زیرا تمام ارزش افزوده محصولات معدنی در فراوری و تبدیل به صنایع معدنی است.

 

وی درمورد نقشه راه معدن اظهار کرد: این مورد نیز اکنون دروزارت صمت در حال آماده‌سازی است و در حدود ۸۰ درصد عملیاتی شده، به محض آماده شدن، در اوایل سال ۱۴۰۱ منتشر خواهد شد.

 

وزیر صمت در مورد علت عدم اجرای طرح آمایش سرزمین و علت بیکاری اظهار کرد: این طرح بسیار موضوع مهمی است که علت خیلی از بیکاری‌ها و حاشیه نشینی و آلودگی‌ها به علت این است توزیع نامناسب صنعت در کشور است. ما شهرهایی را داریم که بیش از حد صنایع در آن متمرکز شده و مهاجرت‌های زیادی به این شهرها انجام شده که مشکلات متعددی برای مردم ایجاد کرده است.

 

آمایشی سرزمین در مرحله نهایی
فاطمی امین خاطرنشان کرد: همچنین شهرهای زیادی هم داریم که در وضعیت اسفناک اشتغال قرار دارد. نکته قابل توجه این است که این موضوع در بین استان‌ها رخ می‌دهد. یعنی در یک استان شاهد تمرکز صنایع هستیم ودر استان دیگر کمتر. لذا یک مطالعه دقیق را به تفکیک شهرستان‌ها انجام دادیم که حداکثر تا آخر فروردین ماه منتشر خواهد شد. به عبارتی الویت‌ها در هر شهرستان با دو معیار تعیین خواهد شد. که معیارها شامل این موارد است. اول آنکه در زنجیره آن فعالیت‌ها توازن برقرار شود و دیگر اینکه از نظر جغرافیایی نیز توازن برقرار شود. کار در مرحله نهایی است و تا آخر فروردین این موضوع را منتشر خواهیم کرد.

https://hoorkhabar.ir/703460کپی شد!
106
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.