توزیع قطره چکانی نهاده‌های دامی در بین مرغداران ادامه دارد

هورنیوز – قیمت مرغ در آغاز سال نو دچار نوسان شد؛ هرچند به نظر می‌رسد افزایش تقاضا موجب گرانی مرغ شده، اما محمدعلی کمالی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی معتقد است این گرانی دلیل خاصی ندارد و قطعا در بخش توزیع مشکلی وجود دارد که موجب نوسان قیمتی شده است.

 

قطعه بندی مرغ، دلیل افزایش قیمت؟
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: دلیل خاصی برای گرانی مرغ نداریم، زیرا در ماه‌های بهمن و اسفند تولید و توزیع مرغ بالا بوده؛ به علاوه اینکه مقادیر زیادی مرغ‌های وارداتی و منجمد توسط شرکت پشتیبانی دام توزیع شده لذا دلیل خاصی نیست مگر اینکه عده‌ای بخواهند وضعیت بازار را به هم بریزند وگرنه کمبود مرغ در بازار نمی‌بینیم.

 

کمالی سروستانی ادامه داد: ممکن است توزیع کنندگان مرغ را قطعه بندی کنند و قیمت را افزایش دهند.

 

توزیع قطره چکانی نهاده در بین مرغداران
او با تاکید بر اینکه مشکل عمده مرغداران در حال حاضر تامین نهاده است، گفت: در یک ماه گذشته، مرغداران در تامین نهاده با مشکل مواجه بودند؛ به ویژه در ارتباط با ذرت که قطره چکانی توزیع شده است. به علاوه اینکه روز‌های تعطیل را سپری می‌کنیم و در بازار نهاده آزاد کم است.

 

کمالی سروستانی افزود: لذا مرغداران اصرار دارند با توجه به میزان جوجه‌ای که در سالن هاست اقدامی جدی انجام بگیرد و نهاده به موقع به دستشان برسد.

 

توزیع نهاده دولتی در ماه رمضان نیز ادامه دارد
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا زمزمه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی به گوش می‌رسد، گفت: هیچ بحث جدی مبنی بر اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار است انجام گیرد، نشده و مسئولان اعلام کرده اند در ماه رمضان نیز نهاده دامی موردنیاز مرغداران را تامین می‌کنند.

 

کمالی سروستانی ادامه داد: مشکل اصلی این است که توزیع نهاده‌ها در بین مرغداران، قطره چکانی است و نگران این موضوع هستیم.

 

ابهام در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی
وی در مورد حذف ارز دولتی نهاده‌های دامی گفت: دولتمردان خود نیز به تصمیم واحدی در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نرسیده اند. البته قرار نیست که یارانه این بخش را حذف کنند، بلکه محل تزریق یارانه تغییر می‌کند؛ یعنی از اول زنجیره تولید به آخر حلقه تولید بیاید و بخشی کمک به تولیدکننده بکنند و بخشی هم کمک به مصرف کننده.

 

او ادامه داد: اگر غیر از این باشد، قطعا صنعت دچار مشکل شدید می‌شود، زیرا قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا می‌کند و هزینه جاری تولید مرغداران و هزینه‌های پرورش به شدت بالا می‌رود و بسیاری از تولیدکنندگان قدرت تامین مالی ندارند لذا قطعا دولت در برنامه‌ای که خواهد داشت، این موضوعات را در نظر می‌گیرد.

 

کمبود مرغی در بازار نیست
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: تولید مرغ در ماه‌های اخیر بسیار زیاد بوده است. حداقل ۱۲۸ میلیون در اسفند جوجه ریزی داشتیم که هنوز به بازار نیامده است.

 

او افزود: در حال حاضر تولید مرغ بهمن ماه در بازار موجود است که در این ماه نزدیک ۱۳۷ میلیون جوجه ریزی داشتیم. سطح جوجه ریزی بالاست به علاوه مرغ‌هایی که وارد شد پاسخگوی نیاز مردم است. تولیدکننده ما تعهد خود را انجام داده و انتظار داریم دولت در این جریان از تولیدکنندگان حمایت کند تا بتوانند تولید خود را ادامه دهد.

 

مرغداران: صادرات مرغ آزاد شود
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: به دولت اعلام کرده ایم که توان تولید داریم و اگر نهاده به اندازه کافی در اختیار مرغدار قرار بگیرد، ظرفیت این را داریم که علاوه بر تامین نیاز کشور، صادرات نیز داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر صادرات رسمی مرغ نداریم و ما تقاضا داریم که دولت با توجه به اینکه در ماه‌های گذشته عرضه مرغ از تقاضا پیشی گرفته، تهمیدات لازم را در مورد صادرات انجام دهد. گفتنی است قاچاق مرغ همیشه بوده؛ یعنی از مبادی غیرسمی کما بیش انجام می‌گیرد؛ ولی اصلا قابل توجه نیست، ولی با توجه به سهمی که ما می‌توانیم از بازار‌های صادراتی در منطقه داشته باشیم لازم است دولت تمهیداتی برای صادرات در نظر بگیرد.

https://hoorkhabar.ir/703402کپی شد!
82
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.