خودروسازان بزرگ وارد ایران می‌شوند؟

هورنیوز – در زمانی که ورود خودروهای خارجی به کشور آزاد بود، موضوع ساخت و سرمایه‌گذاری کارخانه جنرال موتورز در کرمان مطرح شد. پس از مصوبه آزادسازی واردات خودرو از سال آینده باز هم صحبت‌های مبنی بر سرمایه‌گذاری این شرکت آمریکایی و رقابت آن با چینی‌ها زمزمه می‌شود.

 

طبق قانون واردات، پیش از این خودروهایی قابلیت ورود به کشور را داشتند که دارای نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در کشور بودند. از نظر واردکنندگان، خودروهای آمریکایی فاقد چنین شرایطی شدند. در نتیجه ساخت این کارخانه در کشور نیز منتفی شد.

 

امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو می گوید: در آن زمان آمریکا در بحث سرمایه‌گذاری در ایران حساب باز کرد، اما به سرانجامی نرسید. ساخت این کارخانه تنها در حد طرح ماند و هیچ تجهیزاتی وارد کشور نشد.

 

خودروسازهای بزرگ وارد کشور می‌شوند؟
اما با آزادسازی مجدد واردات خودرو باز هم امیدواری‌ها افزایش یافت. آیا با چنین تجربیاتی ممکن است خودروسازهای بزرگ دنیا وارد کشور شوند؟

 

کاکایی در این زمینه نیز توضیح داد: متاسفانه نمی‌توان چنین انتظاری داشت. بعید است خودروسازهای بزرگ برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کنند. زیرا ثابت شد که تفاهم بعدی در مذاکرات شکننده است.

 

او ادامه داد: اگر خودروسازی نیز به کشور بیاید هدف بلندمدتی ندارد و احتمالا به بازاریابی در کوتاه مدت مشغول می‌شود. اما باید به این نکته توجه کرد که در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت جوابگو نیست و حداقل پنج سال زمان می‌خواهد. از طرف دیگر اگر توافق حاصل شود، عمر آن سه ساله خواهد بود.

 

این کارشناس افزود: موانع زیادی برای سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد. برای سرما‌یه‌گذاری ضمانت بین‌المللی نیاز است که ایران به قطعیت نمی‌تواند این ضمانت را بدهد. پس به نظر نمی‌رسد که خودروسازهای بزرگ در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

 

کاکایی اضافه کرد: ممکن است خودروسازهای چینی در کشور خودرو مونتاژ کنند و بازار را دست بگیرند. اما در کل بازار خودرو کشور بازار خوبی نخواهد بود و به بازار سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود، نه بازار مصرفی. چون درآمد مردم بالا نرفته است و قدرت خرید ندارند.

 

وی یادآور شد: چین همه نوع خودرویی دارد و می‌تواند در بازار ایران خود را جا بیندازد. صادرات چین کم است و قطعا با ورود به ایران صادرات خود را بالا می‌برد. با توجه به کمبودهایی که در کشور وجود دارد می‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند. اما باید توجه داشت که این تعداد محدود است.

 

تجارت نیوز

https://hoorkhabar.ir/703305کپی شد!
81
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.