تولید روزانه ۱۰ تن پسماند عفونی در اهواز!

هورنیوز – علی بنی‌عگبه امروز سه شنبه ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۰ با اشاره به برگزاری کارگروه مدیریت پسماند برای ساماندهی زباله‌های عفونی مطب‌ها و مراکز پزشکی کوچک، افزود: چهار شرکت فعال در حوزه پسماند برای جمع آوری زباله‌های عفونی مطب‌ها و مراکز پزشکی کوچک(مراکز پزشکی به جز بیمارستان‌ها شامل کلینیک، درمانگاه، سونوگرافی، آزمایشگاه و…) اعلام آمادگی کردند.

 

وی اضافه کرد: در این نشست شرایط این شرکت‌ها اعم از رزومه کاری، برنامه و هزینه‌ها بررسی و مقرر شد برنامه‌ها و پیشنهادات خود را به صورت کتبی به کمیته فنی کارگروه مدیریت پسماند ارائه کنند تا بر اساس شاخص‌ها پیمانکاری که توانمندی بیشتری برای ساماندهی این نوع پسماند دارد، توسط این کارگروه انتخاب و معرفی شود.

 

بنی‌عگبه اظهار داشت: بعد از انتخاب پیمانکار از سوی کارگروه، سازمان نظام پزشکی تفاهمنامه‌ای منعقد و کار جمع آوری پسماندهای مطب‌ها و مراکز پزشکی کوچک را آغاز می‌کند.

 

وی ادامه داد: یک هزار و ۸۰۰ مطب و مرکز پزشکی کوچک در اهواز فعال هستند که در حال حاضر پسماندهای عفونی آنها توسط شهرداری اهواز جمع‌آوری می‌شود اما از وضعیت آنها رضایت نداریم به همین دلیل تصمیم بر این شد که بخش خصوصی برای ساماندهی این وضعیت ورود کند.

 

بنی‌عگبه گفت: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد روزانه ۱۰ تن پسماند عفونی در مطب‌ها و مراکز پزشکی کوچک اهواز تولید می‌شود، که البته این آمار باید تدقیق شود.

 

به گفته وی، تلاش می‌شود که هر چه زودتر پسماندهای عفونی مطلب‌ها تعیین تکلیف شود و امیدواریم تا فروردین ماه سال آینده به سرانجام برسد.

 

بر اساس این گزارش، بنی‌عگبه مرداد ۱۳۹۹ اعلام کرده بود که ۷۰۰ مطب و آزمایشگاه با شهرداری اهواز برای جمع آوری پسماندهای عفونی خود قرارداد منعقد کرده‌اند، اما تکلیف ۹۰۰ مطب دیگر هنوز معلوم نشده که مقرر شده ظرف یک ماه مطب‌های فعال شناسایی و معرفی و آنهایی که تاکنون برای جمع آوری پسماندهای عفونی خود اقدام نکرده‌اند، با شهرداری اهواز قرارداد منعقد کنند.

 

پسماندهای پزشکی (‌بیمارستانی) شامل همه پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، درمانی، ‌آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه است.

 

طبق ماده ۱۳ قانون مدیریت پسماندها، مخلوط کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها و تخلیه و پخش ‌آنها در محیط و یا فروش، استفاده و بازیافت این نوع پسماندها ممنوع است.

 

بابایی مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال ۹۷ اعلام کرده بود که روزانه ۴۰ تن پسماند پزشکی و عفونی درخوزستان تولید می‌شود.

 

همچنین اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از این گفته بود: در مدیریت پسماند و کاهش زباله در کشور و استان توفیقی نداشتیم و حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از زباله‌های شهری و عفونی در خوزستان به صورت غیربهداشتی دفع، سوزانده و یا در محیط رهاسازی می‌شود.

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا

https://hoorkhabar.ir/703234کپی شد!
105
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.