رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «حوض خون»

هورنیوز – این مراسم با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی، خانواده معظم شاهد، ایثارگران و قشرهای مختلف مردم و در دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در محل بیمارستان شهید کلانتری شهرستان اندیمشک برگزار شد. در این مراسم از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «حوض خون» رونمایی شد.

 

متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
اولین احساس، پس از خواندن بخش‌هائی از این کتاب، احساس شرم از بی‌عملی در مقایسه با مجاهدت این مجاهدانِ خاموش و بی‌ریا و گمنام بود. آنچه در این کتاب آمده بخش ناشناخته و ناگفته‌ئی از ماجرای عظیم دفاع مقدس است. باید از بانوی پرکار و صبور و خوش‌سلیقه‌ئی که این کار پرزحمت را به‌عهده گرفته و بخوبی از عهده برآمده است و نیز از مؤسسه‌ی جبهه‌ی فرهنگی عمیقاً تشکر شود.

 

در قسمت دیگر از این مراسم سردار سرتیپ محمد شیرازی در این مراسم با قرائت فرازی از بیانات مقام معظم رهبری بیان کرد: جنگ با زحمتی که انجام شد باید مردم از بهره معنوی این جنگ برخوردار شوند و این مربوط به یک‌سال ، دوسال و ۱۰ سال نیست بلکه یک قرن را در برمی‌گیرد و همچنان که سرگشتگی قرار داد ترکمنچای را هنوز داریم حس می‌کنیم باید حلاوت پیروزی این جنگ را تا صد سال آینده حس کنیم.

وی ادامه داد: این موضوع مهم محقق نمی شود مگر با شکافتن ذره ذره سلول‌های این جنگ. جنگی فوق العاده که اگر هر ذره ذره از آن را بشکافید درون آن حرف‌ها و مطالب نهفته زیادی باقی مانده است.

 

رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا اظهار کرد: افرادی که با وجود همه گرفتاری‌ها و مشکلات زندگی شخصی و مصیبت‌هایی که به ظاهر بر آنها فرو می‌ریخت، احساس تکلیف کرده و به صحنه آمدند. این اخلاص باید ساری و جاری بماند. مستندسازی این رشادت‌ها باعث می‌شود تا چشمه‌ای از نورانیت دفاع مقدس به نسلهای آینده نشان داده شود.

 

شیرازی افزود: پشتیبانی های مختلف ملت در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی چه در داخل و خارج از کشور نشان از شکل‌گیری عظمت دفاع مقدس بود.

وی ضمن تجلیل از فداکاری بانوان در جنگ تحمیلی عنوان کرد: مجاهدت های خاموش بانوان در دوران جنگ تحمیلی سبب شد مردان دلاور ما حماسه آفرین باشند و دفاع مقدس از عقلانی‌ترین حرکت های ملت ایران بود که باید دستاوردهای آن به خوبی آشکار شود.

 

سردار شیرازی گفت: دستاوردهای دفاع مقدس بسیار زیاد هستند و امروز امنیت و اقتدار ما مرهون این دستاوردها است و این دوران نشان داد تعرض به کشور برای دشمنان ما هزینه دارد.

 

وی اظهار کرد: به لطف الهی امروز دست ما در بخش های مختلف پر شده است و در دورانی که کسی جرات نمی کرد در برابر مستکبر بایستد شما مردم ایران اسلامی به خوبی ایستادید کمااینکه همین حضور در صحنه شما اقتدار کشور را نشان داده است.

 

از سویی دیگر معاون دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای(مد ظله‌العالی) در این مراسم گفت: «حوض خون» روایت دلدادگی و ایثارگر و حضور آگاهانه و عاشقانه زنان غیور و سلحشور شهر اندیمشک است که با همراهی فرزندان و همسران‌شان این روایت‌ها را رقم زدند.

 

ایمان عطارزاده افزود: کتاب حوض خون روایت زنانی است که در دوران دفاع مقدس با امدادگری، پرستاری و پشتیبانی در رخت‌شورخانه و در همه بخش‌هایی که تک تک ما در دوران زندگی جنگ آن را با همه ابعاد حس کردیم ؛ صحنه های درخشانی از ایثار را آفریدند.

 

وی افزود: برگزاری این مراسم تلاش می‌کند فرهنگ ، ایثار و شهادت به واسطه پیام رهبر معظم انقلاب ساری و جاری باشد و انتشار این تقریظ هدف ما نیست بلکه آغاز یک جریان برای تولید آثار متنوع فرهنگی و هنری برای شناسایی حضور اقشار مختلف جامعه در عرصه دفاع از ارزش‌ها است.

 

اما رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در سخنانی گفت: در مهرماه سال جاری رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دست اندرکاران کنگره شهدای استان زنجان در تاکید بر فعالیت‌های تبلیغی بر لزوم تحلیل‌های جامعه شناسی به مراسم باشکوه تشییع پیکر مطهر شهدا پرداختند. و سپس به کتاب حوض خون هم اشاره کردند و فرمودند:«این کتاب را اخیرا خوانده اند».

علیرضا مختارپور افزود: در ماه‌های اولیه جنگ تحمیلی که قوای نظامی فاقد هماهنگی و امکانات بود اهالی میهن دوست شهرهای مختلف ازجمله خوزستان نقش مهمی در دفاع از کیان اسلامی داشتند. با توجه به وضعیت آب و هوای خوزستان و کمبود لباس و ملحفه برخی از شیرزنان شهرهایی مانند اندیمشک و اهواز مراکزی را به صورت خودجوش برای شستن لباس و پتوهای برگشتی از خط مقدم برپا کردند.

وی اظهارکرد: مقام معظم رهبری در همان هفته اول دفاع مقدس نخست با اذن امام راحل به خوزستان رفته و در اهواز از چنین مکانی بازدید کردند و در خاطرات خود اشاره‌ای به این موضوع کردند.

 

وی‌گفت: اگر مستندات نبود شاید باور چنین مجاهدت‌های بی‌نظیر بانوان سخت می‌شد. خواندن این کتاب هر انسان آزاده‌ای را خجالت زده کرده و وادار به تعظیم در برابر چنین بانوان فداکاری می‌کند.

 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اضافه کرد: نگارش این کتاب توسط یک جوان نسل جدید نشان می‌دهد جریان انقلاب زنده است.

 

همچنین فاطمه سادات میرعالی، نویسنده کتاب «حوض خون» در این مراسم گفت: یکی از دغدغه‌های ما بیان ابعاد نقش شایسته زنان در جنگ تحمیلی بود که خداوند یاری کرد و با چاپ این کتاب روایت گوشه‌ای از مجاهدت و فداکاری زنان اندیمشک نشان داده شد.

در حاشیه این برنامه سردار فدوی جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در کتاب حوض خون گوشه‌ای از فعالیت‌های ارزشمند بانوان در حوزه دفاع مقدس نشان داده شده است.

وی افزود: ما در دوران دفاع مقدس شاهد ایثار خواهران در حوزه پشتیبانی از جنگ و در پرستاری از جانبازان و رزمندگان بودیم و مشاهده می‌کردیم که این عزیزان اقدامات دلسوزانه زیادی را برای درمان و بهبودی مجروحین انجام می‌دادند.

 

سردار فدوی گفت: در کتاب «حوض خون» مجاهدت بانوان اندیمشکی از رخت‌شویی در دوران دفاع‌مقدس به خوبی به تصویر کشیده شده است.

 

وی بیان کرد: اقداماتی که بانوان در دوران دفاع مقدس در مساجد انجام دادند از جلوه‌های زیبای ایثار مادران و خواهران‌ دفاع مقدس است.

 

سردار فدوی تصریح کرد: امروز نسل جوان با درک درست آرمان‌های دفاع مقدس و با انگیزه‌ی بالا می‌توانند اقدامات ماندگار زیادی مشابه این کتاب انجام دهند.

 

در بخشی دیگر سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه ولی‌عصر خوزستان اسلامی نیز اظهار کرد: تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «حوض خون» به دلیل اشاره به نقش بارز بانوان در جنگ، از اهمیت و ارزش زیادی برخوردار است.

وی افزود: توجه به نقش‌آفرینی زنان در دوران دفاع مقدس در کلام حضرت امام(ره) همواره مشاهده شده است و امام سه بار عنوان کرده‌اند که بانوان رهبر ما هستند. همچنین مقام معظم رهبری نیز بارها درخصوص نقش‌آفرینی بانوان در دوران دفاع مقدس صحبت کرده‌اند.

 

سردار شاهوارپور گفت: بانوان اقدامات بزرگ و تاثیرگذاری در دوران دفاع مقدس انجام دادند و بانوانی که در دوران دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند از همسران، خواهران و مادران شهدا بودند.

 

لازم به ذکر است کتاب «حوض خون» روایتی از مجاهدت بانوان اندیمشکی از رخت‌شویی در دوران دفاع‌مقدس است که در ۵۰۴ صفحه، به قلم سرکار خانم فاطمه‌سادات میرعالی نوشته و توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چاپ شده است.

https://hoorkhabar.ir/703187کپی شد!
120
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.