نامه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خوزستان به وزیر نیرو

هورنیوز – شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان خوزستان در نامه‌ای به وزیر نیرو، علی اکبر محرابیان خواستار برکناری مسببان وضع موجود و جبران خسارات وارده شد.

 

متن این نامه به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

در بخش آب باید اقدامات اساسی انجام بگیرد. اینکه ما مرتب لب مرز [کمبود]باشیم و دغدغه داشته باشیم شایسته نظام و کشور نیست.
مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)

جناب آقای دکتر علی اکبر محرابیان

وزیر محترم نیرو

سلام علیکم

متاسفانه در دهه‌های اخیر شاهد سیاست گذاری‌های غیر کارشناسی و غلطی بودیم که منطبق بر هیچکدام از استاندارد‌های علمی و بین المللی نبوده و نتیجه این رویکردها، آسیب‌های اجتماعی و ضرر‌های اقتصادی متعددی بر پیکره انقلاب و مردم بوده است.

 

بر این اساس در بحث الگوی کشت و آمایش سرزمین کوچکترین برنامه ریزی‌ای نشده و اگر هم شده باشد تنها بر روی برگه‌ها و گزارشات است. نتیجه این که بعد از چندین دهه سیاست گذاری حدود ۹۰ درصد مصرف آب کشور برای مصارف کشاورزی است و تنها ۲ درصد آب برای مصارف صنعتی اختصاص دارد، در حالیکه در کشور‌های توسعه یافته با روش‌های نوین آبیاری و بهینه سازی، مصرف آب کشاورزی ۳۰ درصد است و مصارف صنعتی نزدیک به ۶۰ درصد می‌رسد.

 

در سرتاسر کشور شاهد ساحل خواری‌ها و ساخت و ساز‌های بی مورد و غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها و دریا‌ها هستیم، ولی مشاهده میکنیم هیچگونه نظارتی از سوی وزارت نیرو وجود ندارد یا بسیار ضعیف و غیر موثر است.

 

در بحث انتقال آب بین حوزه‌ای شاهد آن هستیم که هیچکدام از معیار‌های بین المللی در مبدأ و مقصد رعایت نشده است. در معیار‌های بین المللی به تبعات اجتماعی و زیست محیطی انتقال آب هم اشاره شده، ولی ما هم اکنون شاهد هستیم که بعنوان مثال میلیون‌ها نخل در جنوب استان خوزستان بخاطر کاهش دبی رودخانه و غلبه آب شور دریا از بین رفته اند، همچنین طبق محاسبات انجام شده برای یکی از استان‌های مجاور هزینه‌ای که برای انتقال هر مترمکعب آب در انتقال آب بین حوزه‌ای پرداخت میکنند دو برابر مقداری است که با فرض کشت برنج مقصد به دست می‌آورند و در واقع دائما در حال ضرر اقتصادی هستیم.

 

البته آسیب‌های اقتصادی یکی از آثار مخرب سیاست گذاری‌های غلط است و نباید از اعتراضات مردمی و آسیب‌های اجتماعی و تبعات امنیتی این سیاست‌ها چشم پوشی کنیم. گویا این سیاست گذاری تعمدا به دنبال ایجاد تفرقه و اغتشاش بوده به نحوی که مثلا شهروندان خوزستانی و چهارمحالی هم معترض بودند که چرا آب را به اصفهان و یزد میفرستید، اصفهانی‌ها شاکی بودند از انتقال آب بین حوزه‌ای به یزد، یزدی‌ها معترض بودند که چرا منابع آبی را به کرمان میفرستید؟ به عبارت دیگر اقداماتی را که دشمن برای ایجاد تفرقه در میان مردم استان‌های مختلف دنبال می‌کرد سیاسات گذاران داخلی به اسم وزارت نیرو بسترسازی می‌کردند.

 

استقرار دولتی با شعار عدالت محوری و مردمی بودن این توقع را به وجود آورد که همان رویکرد‌های مثبتی که در دیگر عرصه‌های دولت دیده میشود، در بحث مدیریت منابع آب کشور نیز دیده شود.

 

ولی متاسفانه باید بگوییم که در مقام عمل شاهد چنین تغییراتی در هیچ کدام از این زمینه‌ها نبودیم و حتی گزارشی هم به مردم آسیب دیده در استان‌هایی که درگیر تنش‌های آبی بوده اند از سوی جنابعالی ارائه نشده است و گویا سیاست همان است فقط حرف‌ها و شعار‌ها در تریبون‌هایی مانند رسانه ملی تغییر کرده است.

 

مهمترین لازمه تغییر این سیاست‌های مخرب، برکناری بانیان وضعیت موجود است. افرادی که به جای پاسخگویی به مردم دربرابر سیاست‌ها و عملکردشان، الان در مسند‌های مختلف در وزارت نیرو و جهاد کشاورزی به زعم خودشان در حال خدمت به انقلاب هستند.

 

مدیرانی که علاوه بر ناکارآمدی و رانت خواری حوزه مدیریت شان به مثابه ملک شخصی بوده و بر اساس سلیقه و به فراخور زمان از آن هزینه می‌کنند و زیرمجموعه‌های خود را بر اساس بقاء خود چینش می‌کنند.

 

به طور مداوم با شخصیت‌های سیاسی و مذهبی از جمله برخی از نمایندگان مجلس و رسانه‌ها برای تداوم حضور خود در حال لابی و معامله بوده و از دولتی به دولت دیگر همواره مدیر می‌مانند.

 

بر این مبنا عمدتا گرفتار فساد و رانت‌های وحشتناکی می‌شوند که با بررسی‌های دقیق و کارشناسی می‌توان علاوه بر نتایج ملموس و آشکار آن که همانا زمین گیر شدن دستگاه‌های اجرایی در ارائه خدمت به مردم است، نتایج غیر ملموس آن را هم احصاء نمود.یکی از نمونه‌های بارز و مصادیق آشکار این موضوع سازمان آب و برق خوزستان است که با دارا بودن اهداف و ماموریت‌های بسیار مهم و اساسی، سیستم مدیریت آن غیرکارآمد و ناتوان شده و با ابتلاء به رانت و ناکارآمدی عملا از مسیر فعالیت‌های قانونی و عرفی خود منحرف شده است.

 

بحران سیل در سال ۹۸-۹۷ و آوارگی میلیون‌ها نفر از خانه و کاشانه خود و وارد آمدن هزاران میلیارد تومان خسارت به اموال و دارایی‌های مردم، رهاسازی حدود ۶۰ درصد آب مخازن سد‌ها بر اساس تصمیمات غلط و غیر کارشناسی (اگر نگوییم تعمدا و با برنامه) در سال ۹۹ و تخلیه مابقی مخازن سد‌ها در ابتدای دولت آقای رئیسی طبق مصاحبه رسمی مدیرعامل سازمان آب و برق که میانگین ذخیره آب سد‌های خوزستان در تابستان امسال را حدود ۷ درصد و آب سد دز را حدود ۵ درصد اعلام نمود، ناتوانی در مدیریت خشکسالی طی سال جاری که منجر به اعتراضات وسیع اجتماعی و رخداد‌های امنیتی گردید که بر اثر آن باز هم خسارات فراوانی به مردم از جمله کشاورزان وارد آمد، بروز تنش‌های آبی گسترده در سطح شهر‌ها و روستا‌های استان به دلیل عدم تامین آب شرب مناسب، تعلل در انجام طرح‌ها و پروژه‌های آبرسانی و سایر پروژه‌های خدمات رسانی به مردم و کشاورزان در زمینه تامین و توزیع مناسب آب آن هم عمدتا به دلیل وجود مدیران ضعیف و بی کفایت، کنارگذاشتن و به حاشیه بردن برخی مدیران کارآمد به دلیل انتساب به دولت جدید و عدم همراهی با برنامه‌های ضعیف آنان، استفاده از افراد دارای پرونده‌های کیفری و مالی در سطح پُست‌های معاونت و مدیریت سازمان مذکور و وجود زد و بند‌های گسترده مالی و سیاسی با چهره‌های پرنفوذ (توسط نزدیکان مدیرعامل) در سطح استان و کشور تنها گوشه‌ای از این لطمات جبران ناپذیر و خانمان برانداز از عملکرد این مدیر ناتوان در استان مهم و استراتژیک خوزستان است.

 

جای نگرانی فراوان است که تداوم وضع موجود میزان خسارت‌ها و آسیب‌ها را تا انجا افزایش دهد که دیگر مجالی برای جبران آن باقی نماند؛ لذا بسیج دانشجویی استان خوزستان با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر عمل به برنامه‌ها و سیاست‌های گام دوم انقلاب از جنابعالی تقاضا دارد بدون تعلل و فوت وقت، تغییراتی در سیاست گذاری‌های وزارت نیرو ایجاد نموده و تمامی افراد و مدیرانی که در این سیاست گذاری‌های غلط و عملکرد‌های ناصواب نقش داشته اند را برکنار کنید.

 

جناب آقای دکتر محرابیان، با وجود سیاست‌ها و برنامه‌های کاربردی و موثر و خیل عظیم مدیران کارآمد و انقلابی، اصرار بر تداوم سیاست‌ها و روش‌های فعلی و ادامه فعالیت مدیران بی تدبیر و ضعیف که منشاء گرفتاری‌ها و مصیبت‌های فراوان برای مردم بوده اند، با کدامین منطق و معیار انقلابی سازگار است؟ بدون تردید وجود و حضور اینگونه افراد در مناصب مهم حتی برای یک لحظه بیشتر، گناهی نابخشودنی، خیانت به آرمان‌های بلند انقلاب و برخلاف منویات مقام معظم رهبری است.

 

تمامی ادله و گزاره‌های فوق نتیجه ساعت‌ها مشاوره و جلسه با کارشناسان مختلف و اساتید متخصص و مطرح دانشگاهی است، در صورت هر گونه مخالفت یا دفاع از سیاست‌های جاری و عملکرد مدیران مورد اشاره، از جنابعالی انتظار داریم که دلایل خویش را ارائه فرمایید، چرا که دولت با راهبرد عدالت محوری و شعار مردمی بودن وارد عرصه شده و بعنوان وزیر این دولت انقلابی، شرمی در پاسخگویی به قشری که طبق گفته شهید بهشتی موذن جامعه است نباید وجود داشته باشد.

 

یادآور میشود، به زودی شرح مبسوط موارد فوق به انضمام ادله و مستندات در خصوص موضوعات پیش گفته به دفتر مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری ارسال خواهد شد.

https://hoorkhabar.ir/703089کپی شد!
88
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.