پیشنهاد ویژه برای مهار ریزگردها

هورنیوز – ریزگردهای وارد شده از کشور عراق، اردن و سوریه روز گذشته (جمعه ۱۳اسفند) هوای لرستان، کرمانشاه، اصفهان، ایلام، همدان، مرکزی، کردستان و خوزستان را تحت‌‌تأثیر قرار داد به طوری که علاوه بر کاهش کیفیت هوا و دید افقی، پرواز فرودگاه‌های دزفول، اهواز و کرمانشاه را لغو کرد.

 

مردم ۸ استان نوار غربی کشور از صبح دیروز در شرایطی شاهد گردوغبار غلیظ بودند که در برخی استان‌ها از جمله تهران، قزوین، آذربایجان شرقی و خراسان‌ها وزش شدید باد و برخی استان‌های نیمه شمالی هم بارش باران و رگبار را شاهد بودیم.

 

آلودگی در خوزستان، ۷۴برابر حد مجاز
از میان استان‌های درگیر با ریزگرد، خوزستان اوضاع وخیم‌تری داشت به طوری که مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی خوزستان صبح دیروز در اطلاعیه‌ای نسبت به ورود گرد و خاک به این استان با منشأ کشور عراق هشدار سطح نارنجی صادر کرد و اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان از وقوع گرد و غبار شدید در ۱۱شهرستان این استان خبر داد.

 

میزان گرد و غبار دیروز در ماهشهر ۶۳۸۸ میکروگرم بر مترمکعب، بندر امام خمینی (ره) ۶۰۸۱ میکروگرم بر مترمکعب، خرمشهر ۵۶۰۷ میکروگرم بر مترمکعب، اهواز ۵هزار میکروگرم بر مترمکعب و شادگان ۵۲۴۸ میکروگرم بر مترمکعب اعلام شد. همچنین این میزان در آبادان ۴۸۴۷ میکروگرم بر مترمکعب، سوسنگرد ۲۸۳۵ میکروگرم بر مترمکعب، رامشیر ۲۳۲۷ میکروگرم بر مترمکعب، شوش ۲۵۴۰ میکروگرم بر مترمکعب، شوشتر ۱۰۲۸ میکروگرم بر مترمکعب و اندیمشک ۳۵۶میکروگرم بر مترمکعب ثبت شد.

 

حد مجاز غبار در هوا ۱۵۰میکروگرم بر مترمکعب است و بر همین اساس، آلودگی هوا در خرمشهر به ۵۴ برابر حد مجاز و در آبادان و شادگان به ۷۴ برابر حد مجاز رسید و اهواز، سوسنگرد، بندر امام‌ خمینی(ره) و شوش هم درجات مختلفی از آلودگی را در اثر این پدیده تجربه کردند. اداره کل هواشناسی خوزستان منشاء این توده گرد و غبار را کشور عراق اعلام و پیش بینی کرد کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا تا اواخر وقت امروز، شنبه ادامه دارد.

 

‌‌آلودگی در ایلام، ۴۰برابر حد مجاز
در ایلام هم اوضاع بهتر از خوزستان نیست به‌ طوری که طبق اعلام احسان احمدی‌نژاد، کارشناس پیش‌بینی هواشناسی استان این توده، همه شهرها را در برگرفته است. آلودگی ۴۰برابر حد مجاز در ایلام، دید افقی را در ایلام و ایوان به یک‌هزار متر، مهران و سرابله ۱۰۰متر، لومار ۳۰۰متر و مهران ۵۰۰متر رساند و در آبدانان، دهلران، دره شهر و بدره کاهش داده است. غلامرضا ابدالی، مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام در این باره می‌گوید: میزان آلودگی در شهرستان‌های سیروان و چرداول به ۵۱ و ایوان و مهران ۱۳برابر حد مجاز رسید.

 

بحران ریزگرد در نوار غربی
گردوغبار وارد شده به کشور در کنار ایلام و خوزستان، هوای کردستان و کرمانشاه را در نوار غربی تحت ‌تأثیر قرار داد. احد جلیلیان سرپرست محیط‌ زیست کرمانشاه، شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا برای شهر کرمانشاه و تعدادی دیگر از شهرهای استان وضعیت بحرانی پیدا کرد.

 

وی با بیان اینکه روند این آلایندگی در استان کاهشی است گفت: ۹ ایستگاه کنترل کیفیت هوا در استان وضعیت را رصد کرده‌اند و با توجه به آنچه از این ایستگاه‏ها اعلام شده آماده باش برای شرایط اضطراری در استان وجود دارد.

 

او با اشاره به اینکه کرمانشاه کانون گردوغبار نیست اظهار کرد: وضعیت کنونی استان ناشی از وزش باد از سوی عراق است و کرمانشاه به دلیل داشتن ۳۷۰کیلومتر مرز مشترک با این کشور تحت تاثیر شرایط آب و هوایی این کشور قرار می‎گیرد.

 

اقبال حمیدی، معاون محیط‌ زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست کردستان هم هوای ۷شهرستان بانه، سقز، سنندج، کامیاران، مریوان، دیواندره و سروآباد را بحرانی اعلام کرد. دیگر استان‌های نوار غربی نیز هشدارهایی را در این باره صادر کردند.

 

اغلب استان‌های درگیر با پدیده ریزگرد از اواخر وقت دیروز یا ساعت‌های ابتدایی امروز شاهد افزایش کیفیت هوا بودند. با وجود این به دلیل برخی پیش‌بینی‌ها درباره ماندگاری گردو غبار جلسه‌های مدیریت بحران در برخی از استان‌ها تشکیل شده است. ‌

 

دبیرخانه‌ای برای ریزگردهای خارجی
بخشی از ریزگردها منشا داخلی دارند و بخشی هم منشا خارجی. صادق خلیلیان استاندار خوزستان با بیان اینکه طی سال‌های گذشته به ویژه ۲سال اخیر اقدامات زیادی برای کاهش ریزگردهای داخلی انجام شده است گفت: این اقدامات تاثیر نسبی داشته، اما همچنان جای کار وجود دارد.

 

خلیلیان درباره ریزگردهای خارجی نیز توضیح می‌دهد: در برنامه خود به هیات دولت پیشنهاد دادم یک دبیرخانه دائمی برای پیگیری موضوع ریزگردهای خارجی در وزارت امور خارجه تشکیل شود. در حال حاضر پیگیر تشکیل این دبیرخانه هستیم و قطعا همه استان‌های تحت‌تاثیر در این دبیرخانه نماینده‌ای خواهند داشت. او تاکید می‌کند محیط زیست، وزارت امور خارجه و جهاد کشاورزی اعضای اصلی این کمیته خواهند بود، اما نقش و محور اصلی با وزارت امور خارجه است.

 

منبع: همشهری

https://hoorkhabar.ir/702772کپی شد!
109
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.