مردم از سازمان‌های درخواست کننده کپی مدارک شکایت کنند

هورنیوز – علاءالدین رفیع زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور همچنان برخی سازمان‌ها، ادارات و بانک‌ها برای ارائه خدمت کپی مدارک اخذ می‌کنند افزود: مطلوب ما این است که همه دستگاه‌های اجرایی خدماتشان را الکترونیکی ارائه کنند تا مردم مجبور به مراجعه حضوری نباشند، اما برخی خدمات به صورت الکترونیکی قابلیت ارائه ندارد و مردم باید حداقل در برخی مراحل کار حضوری مراجعه کنند.

 

وی گفت: با توجه به دسترسی دستگاه‌های اجرایی به سامانه احراز هویت سازمان ثبت احوال دیگر نیازی نیست سازمان‌ها و ادارات برای ارائه خدمت، کپی مدارک را دریافت کنند.

 

معاون سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: در همین زمینه سال ۹۶ بخشنامه‌ای به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کردیم و این طرح به صورت آزمایشی در استان‌های قم، سمنان و خوزستان اجرا شد تا مدارک احراز هویت به صورت کپی شده را از مردم نگیرند و نتایج خوبی در این استان داشتیم.

 

رفیع زاده افزود: در شهریور سال گذشته دوباره این موضوع را بخشنامه کردیم که هیچ کدام از دستگاه‌های اجرایی از جمله بانک‌ها و موسسات دولتی و بیمه ها، کپی مدارک هویتی از مردم دریافت نکند.

وی گفت: در بررسی‌ها دیدیم برخی دستگاه‌ها ادعا می‌کردند در برهه‌هایی، سامانه شان خراب بوده است و این را برای دریافت کپی مدارک بهانه می‌کردند و به همین علت بخشنامه کردیم که اگر یک درصد چنین اتفاقی افتاد خود دستگاه مکلف است کپی مدارک را با هزینه خودش انجام دهد.

 

رفیع زاده افزود: وقتی بخشنامه‌ها ابلاغ شده و چند سال هم از اجرای آموزش آزمایشی آن گذشته است انتظار می‌رود همه دستگاه‌های اجرایی آن را اجرا کنند و ما در همین خصوص جلسه مشترکی با معاون بانک مرکزی و دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها و رئیس سازمان ثبت احوال برگزار کردیم که بررسی کنند چرا برخی، این بخشنامه را اجرا نمی‌کنند و به این نتیجه رسیدیم که هیچ مشکل شبکه یا سامانه‌ای وجود ندارد و فقط باید مدیران اراده کنند تا اطلاعات مورد نیاز را از طریق سامانه بگیرند.

 

معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی کشور همچنین گفت: دفاتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات ادارات یا واحد‌های بازرسی در سازمان‌ها شکایات را دریافت می‌کنند و مردم می‌توانند از طریق سامانه MARDOM.IR شکایت خود را ثبت کنند.

https://hoorkhabar.ir/702686کپی شد!
37