از این به بعد درست تصادف کنید!

هورنیوز – بیستم دی‌ ماه سال جاری طی تصادف زنجیره‌ای در محور بهبهان – رامهرمز بیش از ۵۰ نفر از هم وطنان کشته و مصدوم شدند. اما به نظر می رسد در میان خیل عظیم تصادفاتی که سالیانه در کشور رخ می دهد، اعتراض شدید رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به این موضوع باشد. در غیر این صورت با توجه به رفتاری که طی سال های اخیر مشاهده شده است، این تصادف نیز به بوته فراموشی سپرده می شود.

 

پس از وقوع این حادثه سردار هادیانفر با «ارابه مرگ خواندن خودروهای تولید داخل» به شدت نسبت به باز نشدن ایربگ ها اعتراض کرد بود. بعد از آن بود که باز نشدن ایربگ ها به موضوع اصلی وزارت صمت و خودروسازان بدل شد. هر یک نیز به نوبه خود برای تقلیل این ماجرای اسف بار، به عدم رعایت زاویه تصادف اشاره داشتند. فارغ از اینکه برخی از هم وطنان طی این حادثه جان خود را از دست داده اند. در این میان بعضی گفتند که به علت آتش گرفتن خودرو جان باخته اند و به نظر می رسد این مساله چون با اعتراض همراه نشده است، واکنشی نیز در پی نداشته! اما باز نشدن ایربگ ها به دلیل اعتراض یک مقام رسمی به شدت مورد توجه واقع شد و یک تلاش همگانی برای تبرئه خودروسازان آغاز شد.

 

در آخرین واکنش ها نیز مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با اشاره به بررسی آخرین گزارش باز نشدن ایربگ ها در حادثه تصادف محور بهبهان – رامهرمز و بازخوانی ACU ایربگ‌ها گفته است: ” در هیچ یک از خودروهای یاد شده مشکل از کیسه هوا نبوده است.

 

سهیل معمارباشی افزوده است: بارها در رسانه‌ها توضیح داده شد برای اینکه کیسه هوای خودروها باز شود شتاب منفی خاصی باید به خودرو وارد شود.

 

وی بیان‌داشت: بازخوانی نتایج ACU ایربگ‌ها نشان داد که شتاب منفی و شرایط لازم برای باز شدن آنها به‌ جز یک مورد خودروی سمند سورن در سایر خودرو ها ایجاد نشده و در نتیجه ایربگ‌ها باز نشدند.

 

معمارباشی ادامه‌داده است: همچنین در چند مورد شاهد له شدن کامل یا آتش گرفتن خودروها در این تصادف بودیم که هیچ اطلاعاتی از ACU این خودروها نتوانستیم به دست آوریم.

 

وی یادآور شده است: پس از این حادثه، تصادف دیگری در یکی از محورهای مواصلاتی کشور با برخورد هشت دستگاه خودرو به وقوع پیوست که در آن ایربگ اکثر خودروها باز شده بود.

 

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان‌ کرده است: سالیانه بیش از سه هزار مورد تعویض ایربگ خودروها در مراکز خدمات پس از فروش خودروسازان به ثبت می‌رسد و این به معنای آن است که سیستم ایربگ خودروهای تولید داخل مشکلی ندارد، اما این انتظار که تحت هر شرایطی باید کیسه‌های هوا باز شوند منطقی نیست.”

 

به نظر می رسد در این میان تبرئه خودروسازان اصلی ترین ماموریتی است که وی به انجام رسانده است. وی در بخشی از این گفت و گو به آتش گرفتن و له شدن برخی خودروها اشاره کرده و تنها به این نکته که نتوانستیم ACU آن ها را بازخوانی کنیم بسنده کرده است و در ادامه باز هم پروژه تطهیر خودروسازان در این زمینه را پیش برده است. اما هیچ اشاره ای نکرده است که در خصوص دلایل آتش گرفتن خودروها چه کاری انجام داده اند؟ آیا خودروسازان را مورد بازخواست قرار داده اند؟ آیا به طور کلی فارغ از بازخوانی و یا عدم بازخوانی ACU متوجه شده اند چرا در حادثه ای که به گفته خودشان شدت و حدت و زاویه آن به حدی نبوده است که ایربگ ها بازشوند، چرا باید خودروها آتش بگیرند؟

 

روی دیگر سخن این است که به نظر می رسد وی با این گونه توجیه بیشتر مردم و حتی خانواده های داغدار را به سخره گرفته است. چرا که بیش و پیش از باز شدن یا نشدن ایربگ ها این ایمنی خودرو ها ست که در درجه بالای اهمیت قرار دارد. در واقع وی و یا هر شخص مسئول دیگر باید پاسخ بدهند که ایمنی قطعات و کیفیت نهایی خودروها چگونه تعیین شده است.آیا برای وی همین که در زمینه ایربگ ها خودروسازان مقصر نیستند کفایت می کند؟ آیا اگر عضوی از خانواده های خود نیز در این تصادف بودند بازهم موضوع به این شکل برای آنان پایان می پذیرفت؟ کاش واقعا خود را جای مردم می گذاشتید.

 

علی طجوزی

https://hoorkhabar.ir/702676کپی شد!
80
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.