تقویت اقتصاد نفت با کمک بخش پژوهش و دانش‌بنیان‌

هورنیوز – محسن خجسته‌مهر در نشست معارفه مدیر پژوهش و فناوری این شرکت با بیان اینکه در بخش پژوهش تاکنون کوشش‌های خوبی شده است اما ثمردهی نتایج پژوهش‌ها معمولا کم بوده یا نیازمند زمان طولانی است، گفت: منابع مالی که در این بخش در اختیار داریم باید به فعالیت‌هایی که اولویت بیشتری دارند و زود بازده هستند اختصاص یابد.

 

وی افزود: در این برهه باید نسل جدیدی از پژوهش را به وجود بیاوریم و نیاز است تا باور و نگرش‌ها نسبت به پژوهش تغییر یابد تا اثرات موثر و مناسبی در فرآیند اجرایی شرکت ایفا کند.

 

معاون وزیر نفت تصریح کرد: پژوهش تاکنون از سرعت اتفاقات در نفت عقب‌تر بوده است و معمولا پژوهش به دنبال تولید و توسعه است، در حالی که این فرآیند باید متفاوت باشد و بخش تولید و توسعه باید به دنبال پژوهش باشد.

 

کمک بخش پژوهش به موضوع ازدیاد برداشت

خجسته‌مهر تاکید کرد: در برهه کنونی موضوع ازدیاد برداشت نفت و گاز مقوله مهمی است و این مساله باید به عنوان یک اولویت مهم پژوهشی دنبال شود.

 

وی افزود: ما در بخش پژوهش ظرفیت خالی بسیاری داریم و در این بخش باید تلاش کنیم به یافته‌هایی جدید برسیم و برای رسیدن به نتیجه مطلوب‌تر به همکاران با نگرش های نوین و انگیزه های جدید نیاز است تا کار را در سطح ایده آل دنبال کنند.

 

معاون وزیر نفت اظهار کرد: امیدوارم روزی به جای صادرات نفت، صادرات فناوری داشته باشیم.

 

خجسته‌مهر در پایان این نشست با اشاره به تلاش ها و اقدام های ابراهیم علوی طالقانی در مدت تصدی سمت مدیریت پژوهش و فناوری از خدمات وی تقدیر و برای سیدمهدیا مطهری در دوران فعالیت در این بخش آرزوی موفقیت کرد.

 

در این نشست ابراهیم علوی طالقانی نیز مهمترین اقدام ها در مدت تصدی سمت مدیریت پژوهش و فناوری را تشریح کرد.

 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران چهارشنبه، ۱۵ دی ماه با صدور حکمی سید مهدیا مطهری را به‌عنوان مدیر پژوهش و فناوری این شرکت منصوب کرد.

 

مشارکت در بازآرایی زیست‌بوم نوآوری صنعت نفت با هدف مدیریت توسعه‌ فناوری، استفاده مؤثر از ظرفیت ارکان زیست‌بوم نوآوری و چابک‌سازی نهادهای مؤثر در تولید فکر، علم و فناوری، همکاری با سایر ارکان زیست‌بوم نوآوری صنعت نفت و هدایت آنها در جهت حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابع، تدوین سند راهبردی توسعه‌ فناوری در شرکت ملی نفت ایران با هدف افزایش سهم تولید، صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان، تلاش به‌منظور افزایش توانمندی‌ فناورانه و قابلیت جذب فناوری در شرکت‌های تابع و مشارکت در تدوین، تصویب و نظارت بر اجرای پیوست فناوری در قراردادهای توسعه‌ای، انسجام‌بخشی به برنامه‌ها و فعالیت‌های حوزه‌ پژوهش و فناوری در شرکت‌های تابع و بهبود فرآیندهای تخصیص بودجه و قراردادهای پژوهشی متناسب با پیشرفت پروژه‌ها در حل مسائل، تعامل اثربخش در حوزه‌ علم و فناوری با شرکت‌های نفتی ملی و بین‌المللی در کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای منطقه و جهان اسلام و اهتمام بر تحقق نوآوری و تجاری‌سازی فناوری در صنعت نفت از طریق حمایت از توسعه علوم پایه و تحقیقات مهندسی، بخشی از موارد مورد تاکید خجسته مهر در حکم انتصاب مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران است.

https://hoorkhabar.ir/702843کپی شد!
31