صادرات ۱/ ۱ میلیارد دلاری فولاد خوزستان

هورنیوز – امین ابراهیمی شرکت فولاد خوزستان از سه واحد اصلی تولید برای عرضه محصولات میانی و نهایی فولاد تشکیل ‌شده که شامل کارخانه‌های گندله‌سازی، کارخانه‌های احیای مستقیم و فولادسازی است.

 

در واحد گندله‌سازی، گندله سنگ‌آهن از پودر تولید می‌شود. در واحد احیای مستقیم نیز گندله‌ها به آهن‌اسفنجی تبدیل ‌شده و در بخش فولادسازی نیز از آهن اسفنجی شمش ۱ و تختال ۲ تولید می‌شود. یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این شرکت تامین و تکمیل زنجیره تولید است که همواره با طرح‌های توسعه‌ای این اولویت ها را ‌ پیش برده تا بالادست و پایین‌دست صنایع خود را تکمیل کند. در شرکت مذکور علاوه بر تولید شمش‌ فولادی، بیلت، بلوم و اسلب تولید می‌شود. شرکت فولاد خوزستان برای ۱۱ هزار نفر به‌صورت مستقیم و برای ۱۰۰ هزار تن به‌صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

 

عملکرد ۹ ماهه فولاد خوزستان
فولاد خوزستان در ۹ ماه ابتدای سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ در حوزه عملکرد تولید و فروش برخی از محصولات به دلیل قطعی برق با کاهش روبه‌رو شده است، اما با وجود مشکلات سال‌جاری این شرکت با توجه به نرخ تسعیر ارز توانسته در دوره مورد بررسی درآمد مطلوبی کسب کند.

 

فولاد خوزستان از ابتدای سال مالی تا پایان آذر سال‌جاری در مجموع ۳۳۰ هزار و ۵۹۰ میلیارد و ۵۲۹ میلیون ریال درآمد را شناسایی کرده که با توجه به میزان درآمد ۲۰۸هزار و ۷۹۶ میلیارد و ۴۲۴میلیون ریالی این شرکت در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵۸ درصدی را به ثبت برساند.

 

مدیرعامل فولاد خوزستان درباره عملکرد این شرکت در ۸ ماه نخست سال جاری با اشاره به ظرفیت تولید در فولاد خوزستان عنوان کرد:‌ این شرکت با تولید ۸/ ۳ میلیون تن فولاد در رتبه دوم تولید فولاد در کشور قرار گرفته است.

 

ابراهیمی افزود : برنامه‌ریزی ما برای مدت یاد شده بر این اساس بود که به ظرفیت اسمی خود یعنی تولید به میزان ۸/ ۳ میلیون تن دست یابیم، ولی به علت قطعی برق و کمبود انرژی که در تابستان امسال روی داد، با وقفه‌هایی روبه‌رو شدیم و بین ۵۲۰ تا ۵۳۰ هزار تن از میزان تولید خود را دست دادیم که این میزان تولید از دست‌رفته عددی معادل ۱۲هزار میلیارد تومان از محل فروش و حدود ۴ هزار میلیارد تومان از سود را شامل می‌شود.

 

وی در ادامه با اشاره به موفقیت‌های این شرکت در سال‌جاری بیان کرد: با وجود تمام چالش‌های موجود در سال‌جاری ما در شرکت فولاد خوزستان موفق شدیم در ۸ ماه نخست سال، نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید داشته باشیم که از لحاظ ریالی نسبت به سال گذشته رشد خوبی را به ثبت رسانده‌ایم و امیدواریم به حد مورد نظر سهامداران برسیم. با این حساب در این مدت ما قادر شده‌ایم تقریبا ۸۰درصد EPS سال را پوشش داده و تا آبان ماه، سودی معادل ۱۰هزار میلیارد ریال را پوشش دهیم، از این‌رو امیدوار هستیم تا پایان سال رشد خوبی را نسبت به سال گذشته در حوزه سودآوری برای سهامداران به ارمغان آوریم. این شرکت در آذر ماه سال‌جاری توانست تولید و فروش خود را تداوم بخشد و با تولید حدود ۱۸۰هزارتن انواع محصولات، درحدود ۵۴هزارمیلیارد ریال درآمد شناسایی کند.

 

صادرات فولاد خوزستان
مجموع فروش داخلی و صادرات محصولات شرکت فولاد خوزستان در ۹ ماه ابتدایی سال‌جاری ۲میلیون و ۴۴۷هزار و ۳۵۱ تن ارزیابی شده که نسبت به مجموع فروش محصولات این شرکت با میزان ۳ میلیون و ۶۶هزار و ۶۱۹ تن در سال گذشته، ۲۰درصد افت فروش در مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ را گزارش می‌کند. مدیرعامل فولاد خوزستان با اشاره به موضوع صادرات این شرکت عنوان کرد: صادرات ما براساس برنامه در سال‌جاری حدود ۲ میلیون تن بوده که پایان آبان نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن صادرات داشته‌ایم که معادل یک میلیارد دلار است و در این راستا برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا پایان سال به ۲ میلیون صادرات معادل ۴/ ۱ میلیارد دلار دست پیدا کنیم.

 

همچنین این شرکت در آذرماه ،حدود ۲۱۵هزارتن به مقدار فروش صادراتی خود افزود و مجموع فروش صادراتی خود را به حدود ۱میلیون و ۴۱۵هزارتن رساند.

 

اقدام‌های میان‌مدت و بلندمدت برای تامین برق فولاد خوزستان
یکی از مشکلاتی که فولاد خوزستان امسال با آن روبه‌رو بود، قطعی برق بود که سبب شد این شرکت فولادسازی به ظرفیت اسمی خود دست نیابد. مدیرعامل فولاد خوزستان در پاسخ به این پرسش که برای مشکل تامین برق در فولاد خوزستان در میان‌مدت و بلندمدت چه برنامه‌هایی در دست اقدام دارید، عنوان کرد: تامین برق و به صورت کلی انرژی یکی از چالش‌های اصلی در صنعت فولاد در کشور به‌ شمار می‌رود. در بلندمدت در قالب تفاهم‌نامه ۱۰ هزار مگاواتی که بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو که امضا شد، ما هزار مگاوات آن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. ۵۲۰ مگاوات آن قرار است که در فاز نخست عملیاتی شود و مناقصه آن برگزار و برنده مناقصه مشخص شده است که امیدواریم تا پایان ماه کار این نیروگاه راه‌اندازی شود. همچنین از این طریق نیروگاه ۵۲۰ مگاوات به ظرفیت برق شهرستان اهواز اضافه خواهد شد. اتمام کل این پروژه بین دو سال و نیم تا سه سال زمان می‌خواهد. ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که میزان سرمایه‌گذاری برای این نیروگاه چه قدر است ، عنوان کرد: این پروژه در قالب BOT است و حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیون یورو معادل ۷ تا ۸ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

https://hoorkhabar.ir/701900کپی شد!
23
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.