آمار تلفات رانندگی در ایران دستکاری می‌شود/ مدیران وزارت راه کم سوادند

هورنیوز – در روز‌های اخیر حوادث ترافیکی به ویژه در جاده‌ها رشد چشمگیری داشته است. تنها در یک حادثه تصادف در جاده خرمشهر به اهواز تصادف خاور با چند خودرو از جمله مینی بوس حامل کارکنان یک شرکت نفتی ۱۰ کشته و ۸ مجروح برجای گذاشت. در حادثه دیگری که در گنبد کاووس رخ داد در تصادف مینی بوس سه نفر کشته شدند.

 

براساس آخرین آمار پزشکی قانونی امسال میزان تلفات تصادفات در کشور ۹.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. در حالی که براساس قانون قرار بود آمار تلفات به زیر ۱۵ هزار نفر برسد، اما هنوز آمار در حدود ۱۷ هزار کشته در سال است.

 

به نظر می‌رسد اگر کرونا به کمک عوامل دخیل در راه و تردد نمی‌آمد امروز باید آمار با رشد بیشتری را شاهد می‌بودیم که می‌توانست به یک فاجعه تبدیل شود. البته با وجود کرونا بازهم آمار روند صعودی داشته و در زمستان تصادفات پرتلفات افزایش می‌یابد در حالی که در آستانه آن فقط در سه تصادف ۱۶ کشته را شاهد هستیم که خونین‌ترین تصادف آن مربوط به تصادف کارگران شرکت نفت در جاده خرمشهر بود.

 

موضوع مهم در سال‌های اخیر این است که هیچ پیشرفتی در بهبود وضعیت جاده‌ها و صنعت خودرو نداشتیم، به همین دلیل هنوز در تصادفات، تلفات بیشتر از نرم جهانی را شاهد هستیم. در رابطه با علل افزایش تصادفات گفتگویی را با سرهنگ سید هادی هاشمی، رئیس اسبق پلیس راه راهور و کارشناس عالی تصادفات انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

 

سید هادی هاشمی گفت: اگر کرونا در دو سال گذشته در کشور وجود نداشت، تصادفات و تلفات آماری صعودی داشت، گفت: هیچ رخداد مثبتی در حوزه خودرو، جاده، نظارت و راننده رخ نداده است که توقع داشته باشیم تلفات کاهش نشان دهد. تنها موضوعی که بر روی این موضوع اثرگذار بود، کرونا بود که به خاطر نقص ایمنی خودرو و جاده‌ها آمار کاهشی را شاهد نبودیم.

 

وی ادامه داد: جاده‌های ما بخشنده نیستند و همین موضوع باعث می‌شود که رانندگان عصبی شده و با رفتار تهاجمی رانندگی کنند. این مشکلات در راه‌ها باعث شده است ترافیک بهبود نیافته و آستانه تحمل کاربران ترافیکی پایین آید.

 

آمار تلفات دستکاری می شود

رئیس اسبق پلیس راه کشور در مورد اینکه چرا تلفات رانندگی کاهش نیافته است؟ گفت: موضوع مهم این است که با دست بردن در آمار تلفات رانندگی باز هم تلفات بالا است. در آمار‌های ترافیکی با تقسیم بندی تلفات رانندگی به حوادث ترافیکی نوع یک و دو و بند‌های جدید سعی کردند بسیاری از مرگ‌ها را جزو تلفات رانندگی حساب نکنند تا بلکه آمار پایین بیاید، ولی این اتفاق هم رخ نداد.

 

به گفته هاشمی در برخی موارد مرگ بعد از ۳۰ روز از حادثه، پرت شدن خودرو در داخل آب یا خروج از حریم ۲.۵ متری جاده را هم جزو تلفات رانندگی محسوب نمی‌کنند. در واقع در آمار‌ها کلک می‌زنیم و صورت مسئله را به کلی پاک می‌کنیم.

 

فاجعه در تراکم راه

وی با بیان اینکه به عنوان یک کارشناس در راه‌ها تردد می‌کنم و هیچ اتفاق خاصی را در موضوع ایمنی راه‌ها مشاهده نمی‌کنم، تاکید کرد: در بخش راه با فاجعه روبرو هستیم. در حال حاضر تراکم راه در ایران ۵.۲ در هر یکصد کیلومتر مربع است، در حالی که این آمار در ۱۰ سال گذشته در سوریه ۳۰، آلمان ۱۸۰ و ژاپن ۳۶۰ است. این در حالی است که در سند چشم انداز ۱۴۰۴ تعین شده است که این تراکم راه به ۵.۸ برسد.

 

وی ادامه داد: کمبود راه باعث می‌شود تا رانندگان عصبانی شده و پر خطر رانندگی کرده و تصادفات دلخراش به وجود بیاید. در بحث راه‌ها وضعیت ما آشفته است و بحران پیش روی ما است.

 

انتقاد شدید از بیسوادی مدیران وزارت راه 

هاشمی با انتقاد از مصاحبه‌های مدیران میانی وزارت راه در مورد وضعیت راه‌ها و اعلام اضافه کردن یک لاین به راه‌های اصلی گفت: راه مختصات خودش را دارد و نمی‌توان بدون فکر مسئله‌ای را مطرح و به خورد مردم داد. این موضوعی که مطرح شده غیر کارشناسی است و به نظرم این مدیران را نباید در مسئولیت‌ها راه داد و بهتر است شخص وزیر فکری به حال مدیران میانی‌اش کند. باور کنید این سخنان بسیار پیش پا افتاده و پشت کوهی است که بیانش نشان از عدم اطلاع و سواد در این حوزه دارد.

 

وی افزود: اقداماتی که در حوزه راه انجام می‌شود را که می‌بینم تاسف می‌خورم چرا که هیچکدام کارشناسی شده نیست.

 

کارشناس عالی تصادفات با بیان اینکه متاسفانه عده‌ای خودرو‌های یک و دو ستاره را به عنوان خودرو ایمن به مردم می‌فروشند، گفت: نگاه نکنید که توصیف می‌کنند خودرو‌های ما ایمنی لازم را دارند، این‌ها حقه بازی است و هیچ ایمنی در حوزه خودرو نداریم. مافیای خودرو آنقدر قوی هستند که برخورد با آن‌ها در ید قدرت هیچکس در کشور نیست.

 

هاشمی کنترل و نظارت را هم ضعیف عنوان کرد و افزود: در این حوزه هم ضعف‌هایی داریم. آنچه مشخص است اینکه در نبود خودرو و راه ایمن و نظارت حداقلی، تلفات افزایشی خواهد بود و هیچ وقت نباید انتظار کاهش تلفات را داشته باشیم.

https://hoorkhabar.ir/701128کپی شد!
52
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.