باروری پائین در ۵۸ درصد استان های کشور

هورنیوز – بر اساس آمار منتشر شده از سوی دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران، میزان باروری کل کشور از ۲.۱ فرزند در سال ۹۶ که می‌توان آن را باروری در سطح جانشینی در نظر گرفت به ۱.۷ فرزند در سال ۹۹ رسیده است و این به معنی آن است که نرخ باروری ما طی این سال‌ها با سیر نزولی همراه بوده است.

 

استان‌هایی از جمله کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی، فارس، همدان، بوشهر، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، قم، کرمان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، گلستان، خراسان رضوی و شمالی باروری پایین و کمتر از سطح جانشینی داشته اند.

 

تهران به همراه سمنان، البرز، مازندران و گیلان پنج استانی هستند که با میزان باروری بسیار پایین ۱.۳ و حتی پایین تر از این را داشته و چهار استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان و یزد میزان بارورری بیشتر از ۲.۱ و سطح جانشینی را در سال ۹۹ داشته اند.

 

در واقع ۵۸ درصد از استان‌ها در سال ۹۹ باروری کمتر از سطح جانشنی یعنی بین ۱.۵ تا ۲.۱ فرزند، ۱۶ درصد از استان‌ها باروری بسیار پایین یعنی ۱.۳ فرزند و کمتر از آن، ۱۳ درصد از استان‌ها باروری پایین یعنی ۱.۵ فرزند و پایین تر از آن و ۱۳ درصد از استان‌ها باروری بالاتر از سطح جانشینی یعنی بیستر از ۲.۱ فرزند را داشته اند.

https://hoorkhabar.ir/701058کپی شد!
131