فشار تورم بر صنعت

هورنیوز – مدیران صنعتی نسبت به فشار بالای تورم بر بخش صنعت هشدار دادند. جدیدترین گزارش شاخص مدیران خرید (شامخ) در بخش صنعت نشان می‌دهد که شاخص قیمت خرید مواد اولیه در آبان۱۴۰۰ به بیشترین مقدار خود از یک سال گذشته رسیده و تولیدکنندگان را در تامین مواد اولیه دچار چالش کرده است. هزینه‌های تولید بر اثر تورم بالا به‌شدت افزایش یافته است.حال عمومی اقتصاد خوب نیست و مدیران صنعتی نسبت به فشار تورم بر بخش صنعت هشدار می‌دهند. نشانه جدی این موضوع افت سه واحدی شاخص مدیران خرید اقتصاد در آبان ۱۴۰۰ است.

 

گزارش شامخ صنعت نیز در آبان ۱۴۰۰ نشان می‌دهد شامخ کل صنعت به عدد ۱۱/ ۵۷ رسیده و خود را در وضعیتی نزدیک به شهریور ۱۴۰۰ قرار داده است. این وضعیت با وجود سه هشداری رخ داده است که در هفته گذشته نسبت به آینده تولید در همین صفحه منتشر شد.

 

بر این مبنا می‌توان ادعا کرد افت جدی تولید صنعتی کشور در مهر ۱۴۰۰ که خود را در قالب رشد منفی «شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی»، «افول شامخ صنعت مهر ماه» و «گزارش تولید کالاهای منتخب صنعت در مهرماه» نشان داده بود، به یکباره تغییر مسیر داده است.

 

چرخش تولید در آبان ۱۴۰۰ گویا از دو بال فروش داخلی و صادرات است. در واقع سفارش‌های خرید داخلی و خارجی به بنگاه‌های صنعتی کشور زمینه حرکت تولید پس از یک دوره رکودی را فراهم کرده‌ است.

 

رشد بیش از ۱۱واحدی در دو شاخص «فروش محصولات» و «صادرات کالا» به خوبی راز رشد شامخ صنعت را برملا می‌سازد.

 

بیشترین توفیق در زمینه چرخش تولید در آبان ۱۴۰۰ را «صنایع غذا»، «صنایع نساجی» و «صنعت لوازم خانگی» به دست آورده‌اند در حالی که «کانی‌های غیرفلزی»، «صنایع شیمیایی» ‌و «صنعت لاستیک و پلاستیک» بدترین وضعیت را در این ماه تجربه کرده‌اند.

 

گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد بهبود در تقاضای مشتریان داخلی و خارجی، سبب رشد تولید در آبان ماه و عبور «شاخص مقدار تولید محصولات» از عدد ۵۹ شده است.

 

البته در کنار رشد قابل توجه دو شاخص «میزان فروش محصولات» و «میزان صادرات کالا»، وضعیت «میزان سفارش‌های جدید مشتریان» هم صعودی بوده که این موضوع تداوم تقاضا برای تولیدات داخلی را نشان می‌دهد.

 

همه این موارد موجب شده مدیران صنعتی در گزارش شامخ در آبان ۱۴۰۰ رشدی ۲ واحدی در انتظارات از آینده را گزارش دهند که این موضوع به معنی امیدواری به تولید در آذر در بین صنعتگران کشور است.

 

شامخ صنعت در آبان ۱۴۰۰ البته سویه‌های منفی حادی هم دارد. مهم‌ترین تهدید بخش صنعت همچنان فشاری است که از ناحیه تورم روی تولید اثر گذاشته و وضعیت سختی را برای بنگاه‌های صنعتی کشور ایجاد کرده است.

 

بحران جدی صنایع کشور که پیش‌تر هم در بسیاری از ماه‌ها اعلام شده بود، دسترسی به مواد اولیه است که در گزارش آبان گرچه با ۳ واحد بهبود روبه‌رو شده، ولی کماکان زیر ۵۰ است.

https://hoorkhabar.ir/700545کپی شد!
26