کارمندان دولت چگونه کارت دیجیتال واکسن دریافت کنند؟

هورنیوز – ستاد ملی کرونا می‌گوید از روز شنبه یکم آبان ماه، کارمندانی که تاکنون حداقل یک دوز واکسن کرونا دریافت نکرده اند، حق حضور در محل کار خود را ندارد. طبق این مصوبه تا زمانی که کارمندان واکسن خود را دریافت نکنند، از حضور آن‌ها در محل کار ممانعت به عمل می‌آید و برای آن‌ها غیبت لحاظ می‌شود.

 

روز‌های اخیر بود که دولت پایان دورکاری را در کشور اعلام کرد. اما تاکید کرد که حضور کارمندان در محل کار منوط به دریافت واکسن و داشتن کارت دیجیتال واکسن است.

 

سازمان اداری و استخدامی کشور به عنوان متولی این حوزه، مصوبات جلسه اخیر ستاد ملی کرونا را در بخشنامه‌ای ۵ بندی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده است.

 

البته این بخشنامه استثنا‌هایی هم دارد. طبق بند چهار این بخشنامه، کارمندانی که به تجویز پزشک از دریافت واکسن منع شده اند، می‌توانند بدون کارت دیجیتال واکسن در محل کار حاضر شوند.

 

در مورد ضمانت اجرایی این بخشنامه هم، مدیرکل عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری خوزستان گفته که در صورت اجرا نکردن مصوبه ستاد ملی و استانی کرونا از سوی کارکنان اداره‌ها یک ماه انفصال از خدمت شامل آن‌ها می‌شود.

 

البته علاوه بر کارمندان، دریافت واکسن از آبان ماه برای اصناف هم اجباری است. سقایی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی اتاق اصناف ایران می‌گوید بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا واحد‌های صنفی تا پایان مهر ملزم به تزریق دز اول واکسن کرونا هستند.

 

طبق گفته او، در صورت تزریق نکردن واکسن، اصناف در مورد تمدید و صدور پروانه کسب، کارت بهداشت و کارت مباشر با مشکل روبرو می‌شوند.

 

تناقض در سیاست‌گذاری واکسیناسیون کارمندان دولت
در شرایطی که سازمان اداری و استخدامی کشور و ستاد ملی کرونا، بر اجباری شدن واکسن برای کارکنان دولت تاکید دارند. اما برخی از مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که کارمندان با انجام پی‌سی‌آر هم می‌توانند در محل کار حاضر شوند.

 

در این رابطه محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، می‌گوید که کارکنان دولتی، نهاد‌های مردمی و شرکت‌های خصوصی که کارت واکسن نداشته باشند باید برای حضور در محل کار هر ۷۲ ساعت یک‌بار تست پی‌سی‌آر بدهند.

 

حالا هم بخشی از کارکنان دولت با انتقاد از تناقض در سیاست گذاری دولت در حوزه واکسن، گفته اند که نمی‌دانند باید براساس کدام سیاست عمل کنند.

 

اما برخی اعضای کمیته علمی کشوری کرونا معتقدند که متولی این بخشنامه و قرنطینه هوشمند، ریاست جمهوری و وزارت کشور است و وزارت بهداشت تنها نقش راهنمای علمی حوزه واکسیناسیون و قوانین تابع آن را دارد.

 

با این حال به نظر می‌رسد که بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور در باره واکسیناسیون اجباری کارکنان دولت، مرجع دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

 

کارکنان دولت چگونه باید کارت واکسن دریافت کنند؟
در حال حاضر امکان دریافت کارت دیجیتال واکسن برای تمامی افرادی که حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده اند، فراهم است. در چنین شرایطی اگر کارمند دولت هستید و برای ورود به محل کار باید کارت دیجیتال واکسن را دریافت کنید، باید در نخستین گام، وارد سامانه ثبت نام واکسیناسیون کرونا به آدرس «https://salamat.gov.ir/» شوید.

 

پس از ورود به این سامانه باید گزینه دریافت کارت واکسن دیجیتال فارسی را انتخاب کنید. در ادامه به صفحه‌ای دیگر هدایت می‌شوید که اطلاعات هویتی از جمله شماره ملی، تاریخ تولد و شماره موبایل تان را از شما خواسته است.

 

بعد از وارد کردن اطلاعات هویتی، سامانه یک کد ۵ رقمی به شماره موبایل تان ارسال می‌کند.

 

در نهایت نیز سامانه، آدرس اینترنتی کارت واکسن را به تلفن همراه شما پیامک خواهد کرد. با کلیک روی این آدرس به راحتی می‌توانید کارت واکسن دیجیتال تان را به زبان فارسی مشاهده کنید.

 

در این کارت اطلاعات هویتی تان به علاوه نوع واکسن و تعداد دوزی که دریافت کرده اید، نمایش داده می‌شود.

https://hoorkhabar.ir/699368کپی شد!
18
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.