نقاشی و تجارت

هورنیوز – نقاشی درمانی یعنی دریافت و بیان اندیشه ها که در قالب گفتار صورت می‌گیرد از طریق نقاشی هم انجام می‌شود. دوران کودکی از نقش حساس و تعیین کننده ای در زندگی انسان برخوردار است، توجه به این دوران آنجاست که اولاً از جانب روانشناسان تعلیم و تربیت غالباً به عنوان برجسته‌ترین مرحله در تکوین شخصیت انسان شناخته شده است، ثانیاً وجود تعارضات اختلالات و نابسامانی‌های روانی در این سنین را از عوامل اساسی در بروز مشکلات در سراسر زندگی دانستند.

 

با توجه به اهمیت و حساسیت دوران کودکی لازم به ذکر است که در این میان نقش فعالیت‌های هنری و نقاشی درمانی در خلاقیت کودکان و درمان به ویژه در سال‌های پیش از دبستانی که حائز اهمیت است انتظار می‌رود روانشناس در درمان اضطراب تفسیر نقاشی های فرافکن(PD) استفاده کنند تا از این طریق به آنچه در ذهن کودک است، پی برده شود.

 

تفسیر نقاشی کودک می تواند آنچه که در دراز مدت در ذهن کودک مانده از این طریق برون ریزی شود. در بررسی نقاشی کودک تنها در سطح رشد ذهنی آن بررسی نمی‌شود بلکه در نگاهی دیگر می‌توان پرده از زندگی عاطفی او برداشت، تشخیص و شناسایی مسائل عاطفی و روانی کودکان که در پس خطوط و حرکات ترسیمی معنادار آنان نهفته است یکی دیگر از روش‌های بیانی نقاشی کودک است.

 

بسیاری از بزرگسالان و کودکان در برابر نقاشی کردن مقاومت می کنند دلیل این مقاومت ممکن است ناشی بودن و کاربلد نبودن کسانی باشد که سررشته ای از علم روانشناسی ندارند و به صرف مدرک هنری مثل گرافیک یا نقاشی موجب فراهم کردن مقاومت شوند.

 

یک نقاشی درمانگر باید علم این موضوع را داشته باشد تا بتواند به نیازهای درونی و مشکلات کودک پی ببرد. اما متاسفانه خانواده ها بدون آگاهی فرزند خود را به برخی افراد فاقد صلاحیت که بیشتر در فضای مجازی تبلیغ می کنند می سپارند و نکته حائز اهمیت این است که کودک حتی یک خط نمیتواند بکشد اما از نقاشی های آن کودکان نمایشگاه برگزار می‌شود جهت معروفیت و آن مکان آموزشی و مربی که این خود صدمه بسیار بزرگی به اعتماد به نفس کودک وارد میکند چون توقع خانواده از کودک بالا میرود.

 

کودک قشر آسیب پذیر است و لازمه کار با او فردی کاربلد و کسی ‌است که علم شناخت کودک را داشته باشد. توصیه ام به خانواده ها این است ‌که فریب تبلیغات تجاری در محیط های مجازی را نخورند و فرزند خود را به هر شخصی نسپارند. چون نقاشی درمانی کار مربی نقاشی نیست بلکه کار روانشناس حوزه نقاشی درمانی است. نقاشی اگر به سمت و سوی درست با کودک همراه شود، می‌تواند، نیازهای شناختی هیجانی، بین فردی و آسیب های کودک، کمبود ها مسائل روانی و روحی پی ببرد و در پرورش او نقش بسزایی داشت باشد.

 

بهاره قربانی/کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و تربیتی

https://hoorkhabar.ir/699373کپی شد!
62