پیوستن فولاد خوزستان به جرگه تولید کنندگان اسلب عریض

هورنیوز – امین ابراهیمی اظهار کرد: امسال و با اتفاقاتی که به دلیل قطعی های مکرر برق اتفاق افتاد، مصرف برق در مجموعه فولاد خوزستان از ۶۵۰ مگابایت در ساعت کاهش یافت و در برخی روزها به ۴۰ درصد، ۳۰ درصد، ۱۰ درصد برق مورد نیاز و حتی صفر رسید.

 

وی بیان داشت: این اتفاق از اردیبهشت‌ماه تا بیست و چهارم شهریور ماه سبب شد تا حدود ۵۲۴ هزار تن از تولید را از دست بدهیم که عدم النفع آن ۱۰ هزار میلیارد تومان در موضوع فروش و سه هزار میلیارد تومان از سود را شامل می‌شود که زیانی جبران ناپذیر است.

 

ابراهیمی با اشاره به آمارهای تولید در نیمه نخست امسال، خاطرنشان کرد: تا بیست و چهارم شهریور ماه در حوزه تولید موفق به تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن شمش شدیم که با توجه به برنامه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تنی در ۶ ماه امسال، حدود ۷۵ درصد از برنامه تولید محقق شد.

 

وی ادامه‌داد: در این مدت در بخش فروش برنامه ما فروش یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن شمش بود که تا تاریخ یاد شده یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن به فروش رفت؛ از این بین ۸۰۰ هزار تن مربوط به برنامه فروش داخلی بود که ۵۸۰ هزار تن آن پوشش داده شد و در بخش فروش صادراتی برنامه ۶ ماهه فروش یک میلیون تن محصول بود که یک میلیون و ۵۰ هزار تن یعنی ۳ درصد بیش از برنامه محقق شد.

 

مدیرعامل فولاد خوزستان خاطرنشان‌ کرد: عمده فروش صادراتی در حوزه اسلب بوده که متاثر از افزایش قیمت اسلب در بازارهای جهانی فروش خوبی را به همراه داشته است، به طوری که ابتدا ۱۰۰ درصد محصول تولیدی در بورس عرضه شد و بقیه آن روانه بازارهای صادراتی گردید.

 

وی گفت: از نظر ریالی با اینکه برنامه ۶ ماهه فولاد خوزستان فروش ۲۱ هزار میلیارد تومان محصول بود اما ۲۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان حاصل شد که حدود ۳ درصد بیش از برنامه ۶ ماهه بود.

 

ابراهیمی افزود: علت این مهم، توسعه صادرات و افزایش قیمت اسلب در بازارهای جهانی بود و مدیریت فولاد خوزستان با علم به این موضوع و شیفت دادن محصولات به سوی اسلب، با وجود سختی شرایط در نیمه نخست امسال اما به درآمدی بیش از برنامه مدنظر دست یافت.

 

 چالش‌های پیش روی فولاد خوزستان

وی در ادامه به چالش‌های پیش روی فولاد خوزستان اشاره کرد و گفت: تامین کنسانتره و سنگ آهن مورد نیاز این مجموعه و مجموعه فولاد شادگان، تولید ید محصولات میانی و عدم تولید محصولات نهایی، محدودیت و کیفیت حامل‌های انرژی مثل برق و گاز و تامین مالی پروژه‌های طرح‌های توسعه ای، از جمله این چالش‌ها است.

 

مدیرعامل فولاد خوزستان یادآور شد: در افق ۱۴۰۴ قرار بود ۲۵ درصد تولید فولاد در فولاد خوزستان انجام شود، اما بعید است به این هدف دست یابیم. بر اساس برنامه جدید قرار است در افق ۱۴۱۰ این شرکت به سهم ۲۵ درصدی در تولید فولاد کشور معادل ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن دست یابد. سهمی که امروز حدود ۹ درصد تولید فولاد کشور است.

 

وی اظهار داشت: برای هموار کردن مسیر و دستیابی به هدف طراحی شده، به تازگی سه پروژه در فولاد خوزستان کلنگ‌زنی شد که شامل احداث ماشین ریخته‌گری اسلب عریض، کارخانه اکسیژن ۴ و نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی برق بود.

 

ابراهیمی ادامه‌داد: طرح عظیم احداث ماشین ریخته گری اسلب عریض حدود ۲۰ سال بود که روی میز بود و بالاخره با همت هیات مدیره و سهامداران ابلاغ و فاینانس آن نیز نهایی شد.

 

وی بیان‌داشت: با اجرای این طرح فولاد خوزستان پس از فولاد مبارکه به جرگه سازندگان اسلب عریض ایرانی خواهد پیوست که می‌تواند اسلب با عرض ۳۰۰ میلیمتری تا ۲ متر و ۲۰ سانتی متری تولید کند و ۱۳۰ میلیون یورو برای آن سرمایه گذاری شده است و اشتغال زایی مستقیم برای ۵۰۰ نفر و غیرمستقیم برای ۲ هزار نفر را به دنبال خواهد داشت.

 

مدیرعامل فولاد خوزستان در توضیح طرح دوم یا طرح احداث کارخانه اکسیژن، گفت: فولاد خوزستان سه کارخانه تولید اکسیژن دارد و برای اینکه بتوانیم به اهدافمان در طرح‌های توسعه‌ای دست یابیم نیازمند تولید گاز اکسیژن، نیتروژن و آرگون هستیم.

 

وی بیان‌داشت: پروژه احداث کارخانه اکسیژن در قالب پروژه EPC انجام شده که در مرحله تجهیز کارگاه است، این پروژه ۳۶ ماهه به سرانجام خواهد رسید و اشتغال‌زایی مستقیم برای ۱۰۰ نفر و غیرمستقیم برای ۴۰۰ نفر را به دنبال خواهد داشت.

 

ابراهیمی در توضیح این پروژه سوم و ساخت نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی افزود: این پروژه در اصل یک نیروگاه ۱۱۰۰ مگاواتی است که ۵۲۰ مگاوات آن تا مهرماه به سرانجام خواهد رسید، این پروژخ ۳۶ ماهه تعریف شده که یک پروژه BOT است و ۵۲۰ مگاوات به ظرفیت برق فولاد خوزستان اضافه خواهد کرد. اشتغالزایی ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و ۸۰۰ نفر به طور غیر مستقیم در آن پیش بینی شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: این پروژه در مجموع نیازمند ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری بوده که اشتغال‌زایی ۴ هزار نفر را به دنبال خواهند داشت و در مدت سه سال به بهره‌برداری کامل خواهند رسید.

 

انتظارات از دولت سیزدهم

این مقام مسئول تصریح‌کرد: هر چند امسال به نام تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نام گذاری شده، اما آنچه از سال‌های گذشته تا امروز اتفاق افتاده به طور عمده مانع تراشی از سوی سیستم‌های دولتی و وزارتخانه‌ها بوده است.

 

وی ادامه‌داد: از جمله موانع تولید می‌توان به عدم ثبات و سیاست‌های متناقض در وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخشنامه های خلق الساعه بدون کارشناسی و بدون اخذ نظر از خبرگان و بازیگران این صنعت، عدم حمایت از تولید و تامین مواد اولیه از جمله تامین کنسانتره در این مجموعه اشاره کرد. در حالی که نیاز است تا همه بنگاه‌ها برنامه بلند مدتی برای تامین مواد اولیه از طریق واردات، خرید معادن در خارج از کشور و غیره داشته باشند.

 

ابراهیمی بر لزوم حمایت از تولیدات صادرات محور تاکید کرد، موضوعی که در دولت قبل مورد چالش قرار گرفته بود و افزود: امروز فولاد خوزستان توان صادراتی به میزان یک درصد تولید ناخالص داخلی کشور دارد و به دلیل نزدیکی به آب‌های گرم خلیج فارس هزینه صادراتی این شرکت تنها یک تا ۲ دلار است، اما برای سایر واحدها بین ۱۸ تا ۲۰ دلار تمام می‌شود؛ بر این اساس شرکت‌هایی مانند فولاد خوزستان که نزدیک آب هستند باید محور صادرات قرار بگیرند.

 

مدیرعامل فولاد خوزستان گفت: پیش بینی شده در افق ۱۴۰۴ جمعیت کشور به ۹۰ میلیون نفر برسد و با در نظر داشتن سرانه ۴۰۰ کیلوگرمی مصرف فولاد تا آن زمان، باید صادرات ما به ۱۹ میلیون تن برسد و بر این اساس شرکت‌های صادرات محور باید مورد حمایت ویژه قرار بگیرند.

 

وی بیان‌داشت: مشکل دیگر عدم تناسب بین سودآوری و سرمایه‌گذاری در طول زنجیره فولاد است، به طوری که در سال‌های گذشته عمده فعالان فولادی به سمت واحدهای زودبازده و با سودآوری بالا مثل واحدهای نوردی متمرکز شده و سرمایه‌گذاری‌ها به آن سمت و سو سوق داده شده است.

 

ابراهیمی در پایان بر لزوم تامین پایدار منابع انرژی برق و گاز تاکید کرد و گفت: مشکل گاز که از هم اینک مسئولان نسبت به تامین نشدن مناسب‌ آن در نیمه دوم سال هشدار می دهند، نگران کننده است و تولید آهن اسفنجی و برق را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

 

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از معدن ۲۴

https://hoorkhabar.ir/698893کپی شد!
26
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.