سرعت کاهش آهنگ ابتلا به کرونا کند شده است

هورنیوز – مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره آخرین وضعیت اپیدمی کرونا در ایران گفت: طی هفته‌های گذشته در کل کشور آهنگی کاهشی در تعداد موارد جدیداً بستری شده داشتیم که متاسفانه این آهنگ کاهشی در اغلب استان‌ها متوقف شده یا سرعت کاهشی آن کمتر شده است.

 

وی ادامه داد: معمولا در هر اپیدمی یک پلاتو یا وضعیت افقی در بالا و یک پلاتو در کف داریم. پلاتو بالا یعنی اینکه وقتی موارد در حال صعودی شدن است تا کجا بالا می‌رود و بعد متوقف شده و پایین می‌آید.

 

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: ممکن است کف بالایی طولانی مدت باشد؛مثل موج دوم کرونا، اما غیر از موج دوم، در امواج اول،سوم، چهارم و پنجم معمولا قسمت قله بالا خیلی تیز بود و بعد از رسیدن به قله، به سرعت کاهش را مشاهده کردیم.

 

یونسیان خاطرنشان کرد: اما کف یا پلاتو پایین نیز به همین ترتیب بود؛گاهی از اوقات مثل فاصله بین موج چهارم و پنجم خیلی کوتاه بود اما گاهی مثل بین موج سوم و جهارم این مرحله نسبتا طولانی تر بود.

 

وی ابراز داشت: یکی از نکات مهم این است که این کف پایینی بین دو موج از نظر زمانی چقدر امتداد دارد؛ یعنی بین یک موج و موج بعدی چقدر استراحت داریم؟ این مهم است که آیا دو موج روی هم می‌افتند یا فاصله‌ای بین آن دو وجود دارد.

 

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: اهمیت این فاصله در این است که مشخص می‌کند چقدر جامعه، بخصوص سیستم بهداشت و درمان قدرت ترمیم و بازیابی خود را دارد.

 

یونسیان متذکر شد: نکته مهم دیگر این است که ما در چه سطحی از تعداد موارد جدید ابتلا و تعداد بستری روزانه بیماران جدید، به آن مرحله کف یا پلاتو می‌رسیم.

 

وی تصریح کرد: گاهی اوقات این در یک سطح خیلی پایینی قرار دارد؛ مثل کشورهایی که واکسیناسیون قابل ملاحظه و کنترل موفقی داشتند.

 

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: گاهی اوقات می‌بینیم در یک سطح بستری روزانه نسبتا بالا و در نتیجه تعداد مرگ‌های نسبتا بالا به این کف می‌رسیم. اگر آهنگ کاهشی که طی هفته‌های گذشته مشاهده کردیم ادامه پیدا می‌کرد، ما انتظار داشتیم به مرگ‌های دورقمی روزانه برسیم.

 

یونسیان تأکید کرد: اما اگر قرار باشد ما در اینجا توقف کنیم، ممکن است متاسفانه به تعداد مرگ‌های دو رقمی نرسیم و کماکان مرگ‌های روزانه ما سه رقمی باشد و اگر موج بعدی از این سطح شروع شود؛ طبیعتا برای ما نگرانی زیادی خواهد داشت.

 

وی تصریح کرد: امیدوارم این وضعیت دوباره رو به پایین برگردد؛ اما اکنون نمی‌توان پیش بینی کرد و باید منتظر بمانیم.

 

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: باید اطلاعاتی از قبیل تعداد موارد بستری جدید، تعداد تست‌های انجام شده، تعداد تست‌های مثبت، تعداد افراد واکسینه و اطلاعاتی از این دست که در واحدهای مختلف وزارت بهداشت موجود است برای محققین ذیصلاح کشور به اشتراک گذاشته شود تا بتوانند به سیستم وزارت بهداشت کمک کنند.

 

یونسیان ابراز داشت: ولی متاسفانه هنوز این کار انجام نشده و داده‌های مورد نیاز در دسترس محققین نیست تا بتوانند ارزیابی مستقلی انجام دهند.

 

وی یادآور شد: لذا کمیته‌هایی نظیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش که در دل کمیته علمی وزارت بهداشت تشکیل شده نیز بدون دسترسی به چنین اطلاعاتی عملاً کمکی از دستشان بر نمی‌آید.

https://hoorkhabar.ir/698668کپی شد!
45
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.