وارد شدن روزانه ۲۰۰ هزار متر مکعب فاضلاب به رودخانه کارون یعنی فاجعه!

هورنیوز فرشاد بهمن: باتوجه به اینکه رودخانه کارون در طول مسیر خود، آب مورد نیاز صنایع، مراکز شهری و کشاورزی را تامین می‌کند؛ اما سال‌هاست که با معضلاتی همچون آلودگی به فاضلاب شهری و پساب‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. مسئله ورود فاضلاب به کارون، محیط زیست و مجموعه اکولوژیک این پهنه آبی و سلامت شهروندان خوزستانی که از آب این رودخانه برای شرب استفاده می‌کنند را تهدید کرده است.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مقطع اهواز از ۲۴ نقطه فاضلاب خام به رودخانه کارون وارد می‌شود و هر چند که یکسری اقدامات برای جلوگیری از ورود فاضلاب به آن صورت گرفته، اما همچنان این روند ادامه دارد و حیات کارون را به خطر انداخته است. هرچند که ورود فاضلاب شهری به کارون مسئله جدیدی نیست و چندسالی می‌شود که به دلیل عدم تکمیل شبکه فاضلاب شهری در اهواز، این پساب‌ها وارد رودخانه می‌شوند و با اینکه اعتبارات بسیاری برای رفع آن به این بخش اختصاص یافته، اما در عمل شاهد اقدام خاصی برای جلوگیری از ورود فاضلاب به کارون نبوده ایم! البته آنچه که مسلم است، شرکت آب و فاضلاب اهواز چند سالیست که نبود اعتبار را به عنوان دلیل اجرایی نشدن طرح کاهش تخلیه آلودگی به رودخانه ارائه می‌کند و این در حالی بوده که طی سال‌های گذشته، این شرکت هیچ اقدام عملی در زمینه کاهش تخلیه فاضلاب شهری به رودخانه کارون انجام نداده است.

در همین زمینه امروز چهاردهم مهرماه ۱۴۰۰، محمد جواد اشرفی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان در نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون که در استانداری خوزستان برگزار شد با تکرار همان گفته های سال گذشته خود مجددا اظهار کرد: روزانه به طور متوسط ۲۰۰ هزار متر مکعب پساب فاضلاب در محدوده شهرستان اهواز وارد رودخانه کارون می‌شود. در دی سال ۹۸ مقرر شده بود که شرکت آبفا اهواز با ایجاد کلکتوری به صورت موقت از ورود ۶۰ هزار مترمکعب فاضلاب به رودخانه کارون جلوگیری کند که هنوز انجام نگرفته است.

 

وی با اعلام یکی از فجایع زیست محیطی افزود: تمامی شهرستان هایی که در محدوده رودخانه کارون و دز قرار دارند پساب فاضلاب شان را به درون این رودخانه‌ها تخلیه می‌کنند. همچنین پساب کشاورزی و شرکت های هفتگانه کشت و صنعت نیشکر نیز به درون این رودخانه ها سرازیر می شود.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان در اینخصوص ادامه داد: در خوزستان ۶۱ بیمارستان وجود دارد که از این تعداد ۱۸ بیمارستان در حوزه رودخانه های کارون و دز قرار دارند و از این تعداد چهار بیمارستان تصفیه خانه ندارند و پساب آنها مستقیم وارد رودخانه های مذکور می شود.

 

همچنین صادق خلیلیان استاندار خوزستان در این جلسه گفت: مصوب شده تا کارگروهی برای جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه کارون در محدوده اهواز و یا سایر شهرهای اطراف این رودخانه تشکیل شود تا بتوان جلوی ورود فاضلاب که باعث کاهش کیفیت آب می شود را گرفت. این کارگروه دستور کارها را به طور مشخص تعیین می‌کند و مقرر شد هفته آینده برای تشکیل این کارگروه و نحوه عملکرد آن تبادل نظر و تصمیم گیری شود تا سازماندهی خوبی در حفظ رودخانه کارون داشته باشیم.

البته لازم به توضیح است این جلسات و ارائه آمارهای اینچنینی از سوی مسئولین در استان خوزستان مرسوم است و معمولا فقط جنبه تبلیغاتی این جلسات بیشتر مهم است تا گره گشایی! بطور مثال در همین زمینه، محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست کنونی خوزستان در اواسط فروردین ماه ۱۴۰۰ با تاکید گفته بود، اگر در ۲ ماه آینده کلکتور‌های موقت به تصفیه خانه‌های اهواز متصل نشوند، موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد. پیشنهاد کلکتور موقت در سال ۱۳۹۸ توسط شرکت آب و فاضلاب داده شد، اما با وجود نشست‌های متعدد هنوز این مسئله به نتیجه نرسیده است؛ که تا کنون پس از گذشت شش ماه نتیجه ای از پیگیری قضایی این مسئول به اصحاب رسانه ارائه نشده!

 

در پایان باید گفت، یکی از معضلات اصلی زیست محیطی خوزستان، بحث ورود فاضلاب به رودخانه کارون است. سرعت بخشیدن به تصفیه و هدایت فاضلاب به سمت تصفیه‌ خانه‌ های فاضلاب نیز از چالش‌های دیگر در این استان است. همچنین قاطعانه باید عنوان کرد مشکل آب و فاضلاب این دیار به یک گره کور تبدیل شده و مشکلات مربوط به سیستم آب و فاضلاب هیچ استانی مانند خوزستان نیست. لذا از دولت آقای رئیسی و استاندارش خواهانیم هرچه سریعتر این معضل بزرگ را تعیین تکلیف کنند و از مدیرانی در شرکت آبفا خوزستان و زیر مجموعه آن استفاده کنند که بتوانند با رایزنی و جذب بودجه از دولت با حمایت نمایندگان مجلس این مشکل لاینحل چند دهه گذشته را برطرف نمایند.

 

فرشاد بهمن

https://hoorkhabar.ir/698631کپی شد!
108
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.