استفاده از پسماند نیشکر برای تامین خوراک دام

هورنیوز – تولید خوراک دام فرآوری شده از سرشاخه نیشکر کاری است که این فعالان فناور انجام دادند تا منبعی جدید برای تغذیه دام در دسترس قرار بگیرد. اهمیت این کار با توجه به شرایط کمبود علوفه، فقر مراتع و محدودیت دسترسی به منابع آب و خاک حاصلخیز است.

 

هر سال میزان قابل توجهی از بقایای کشاورزی در کشور تولید می شود. منبعی غنی که می تواند خوراک پایه دام ها را تامین کند.

 

بقایای نیشکر شامل سرشاخه، پیت و باگاس و ملاس یکی از همین پسماندهای کشاورزی است که در طرحی به عنوان منبعی جدید برای تولید خوراک دام استفاده شد.

 

این بقایا پس از برداشت محصول روی زمین به جای می ماند و مانع از عملیات خاک ورزی می شود. این مسئله معضلی بزرگ در زراعت نیشکر محسوب می شود.

 

بسیاری از موارد این بقایا سوزانده می شود که خود مشکلات زیست محیطی را ایجاد می کند اما با این راهکار فناورانه علاوه بر رفع این مشکلات، منبعی جدید نیز برای خوراک دام تولید شد.

 

سرشاخه نیشکر حدود ۲۵ درصد از کل تولید زراعت نیشکر را شامل می شود که دارای ارزش غذایی مناسبی است به نحوی که پروتئین خام و انرژی زایی آن نسبت به کاه غلات بالاتر است و می توان آن را در ردیف علوفه های متوسط طبقه بندی کرد. در صورت فرآوری سرشاخه نیشکر به وسیله مواد آلی و شیمیایی، ارزش غذایی آن افزایش یافته و می تواند به عنوان یک منبع مهم در تأمین غذای دام مود استفاده قرار گیرد.

 

در حال حاضر تمام مراحل مطالعه، تحقیق، پژوهش، طراحی، ساخت قطعات و کارخانه صنعتی تولید علوفه دامی از سرشاخه نیشکر توسط محققان و صنعتگران داخلی صورت گرفته است. پایلوت خط تولید این محصول دانش بنیان برای نخستین بار در کشور در استان خوزستان کشت و صنعت کارون اجرا شد. کارگروه توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این طرح حمایت کرد.

https://hoorkhabar.ir/698622کپی شد!
103
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.