رسانه حرفه ای مسئولین را به پاسخگویی وادار می‌کند

هورنیوز – رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه گفت: مردم یکی از عناصر مهم و کلیدی در توسعه هستند. این توسعه از طریق آگاهی و آموزش مردم امکان پذیر است وانها را به مشارکت مسئولانه، هوشمندانه و پایدار ترغیب می کند.

 

نصرالهی افزود: رسانه ها با تسلط به افکار عمومی، به عنوان رویکرد افکار محور عمل می کنند. گستره وسیع رسانه در مناطق مختلف جامعه باعث به وجود آمدن انواع ارتباطات می شود که توسعه اقتصادی یکی از ابعاد این توسعه است.

 

وی اظهار داشت: نقش رسانه در توسعه اقتصادی می تواند تسهیل کننده، تسریع کننده باشد حتی می تواند نقش پیشران داشته باشد. برای توسعه رسانه نیازمند تغییر و تحول در بخش ها و عناصر مختلف جامعه داریم که این تغییرات در ساختارهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی لازم الاجراست.

 

او با بیان این که آزادی بیان یکی از ارکان یک رسانه حرفه ای و مسئول است عنوان کرد: رسانه آزاد و مردمی باید از تمام ظرفیت های مختلف جامعه استفاده کند تا توسعه در آن تحقق یابد.

 

نصرالهی گفت: مقام معظم رهبری بارها در مورد مبارزه با فقر، فساد اجتماعی و تبعیض در جامعه تاکید کرده و این مهم با داشتن رسانه ای مسئول که منعکس کننده مشکلات جامعه است امکان پذیر می باشد. از سالها قبل فساد در جامعه وو داشته است از این رو، رسانه می توانند هم مبنای ایجاد فساد، و هم می تواند منعکس کننده و برطرف کننده آن باشد.

 

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه افزود: رسانه ها با شفاف سازی غیر رسمی و اطلاع رسانی راجع به مشکلات مردم و موشکافی انواع فساد در جامعه می تواند نقش بزرگی در مقابله با فساد، فقر و بی عدالتی در جامعه ایفا کند چون حتی کوچکترین میزان فساد جامعه در شأن انقلاب و مردم انقلابی نیست.

 

این مقام مسئول ادامه داد: رسانه باید در خصوص مسئله فساد حساسیت داشته باشد و اطلاع رسانی های لازم را انجام دهد البته این اطلاع رسانی ها تنها محدود به نشان دادن دستگیری مفسدین نباشد. توسعه بدون اعتماد و همکاری مردم و مسئولان محقق نخواهد شد. در رویکرد رسانه ها باید فساد ستیزی وجود داشته باشد و در حوزه اطلاع رسانی پیشگیری از فساد را نیز دنبال کنند.

 

وی اظهار داشت: رسانه ها با تسلطی که بر افکار عمومی و پوشش وسیعی که در مناطق مختلف جامعه دارند سهم بالایی در تسریع و تسهیل توسعه دارند و می توانند در بسیاری از مواقع نقش بازدارندگی در فساد داشته باشند.

 

در بخشی دیگر مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان دارای ظرفیت های متعددی است و از آنجا که دارای اقوام مختلف است هم در زمینه اقلیم و چه در زمینه نیروی انسانی ظرفیت های متنوعی دارد.

 

مسلم رحیمی دگفت: انعکاس این ظرفیت ها از یک سو و انعکاس مطالبات مردمی از سوی دیگر از وظایف رسانه‌ای ما در این استان است. پیگیری مشکلات مردمی وظیفه دیگری است که بر عهده استان است.

 

وی خاطر نشان کرد: آمادگی داریم با سرمایه گذاران چه سرمایه گذاران استانی و چه آنهایی که از استان های دیگر در این استان حضور به هم می رسانند نهایت همکاری را داشته باشیم.

 

رحیمی در بخشی از سخنانش به گردشگری استان اشاره کرد و افزود: متأسفانه زیرساخت‌های گردشگری در استان مناسب نیست و این زیر ساخت ها باید توسعه یابد.

 

همچنین استاندار خوزستان میهمان تلفنی برنامه چشم انداز نیز در گفتگو با میهمانان با اشاره به این که ظرفیت های استانی و ظرفیت‌های ملی در یک راستا هستند اظهار داشت: با توسعه ظرفیت های استانی پیشبرد اهداف ملی نیز محقق می شود.

 

وی با اشاره به این که کمتر از یک ماه است در استان خوزستان حضور دارند گفت: در همین مدت کوتاه مشارکت خوبی از صدا و سیمای استان را شاهد بودیم و خوشبختانه صدا و سیمای استان علاوه بر پیگیری اهداف توسعه خوزستان میزان تحقق وعده ها را نیز پیگیری می‌کند.

 

صادق خلیلیان ادامه داد: استان خوزستان علاوه بر داشتن ظرفیت های بزرگ در حوزه فولاد و انرژی دارای ظرفیت کشاورزی بالایی است و جزو برترین استان‌های کشور محسوب می شود. با بالا بردن کیفیت محصولات کشاورزی می‌توانیم بازار های استان را به خارج از مرزها گسترش دهیم.

 

وی افزود: برای توسعه هرچه بهتر استان از کسانی که طرح‌های توسعه‌ای دارند دعوت می کنیم با ارائه طرح‌های خود به توسعه استان کمک کنند.

 

نصراللهی در قسمتی دیگر با اشاره به این‌ که در مباحث توسعه، محیط زیست نیز مطرح است. از سال ۸۸ شاهد پدیده ریزگردها بودیم و بی توجهی به این موضوع باعث توسعه این پدیده شد تا به نقطه‌ای که به یک چالش تبدیل گشته است.

 

نصراللهی ادامه داد: رسانه حرفه ای رسانه منتقد و پاسخگو است، رسانه ای که مسئولین را به پاسخگویی وادار می‌کند. رسانه ها در بحث توسعه پیشران و مقدم هستند البته منظور از رسانه همه رسانه‌هاست و تنها صدا و سیما منظور نیست. از همه ظرفیت های رسانه ای باید برای فرهنگ‌سازی، آموزش حساسیت زایی و حساسیت زدایی آسیب‌شناسی مشکلات و دادن راه حل ها استفاده کرد تا مسیر توسعه محقق شود.

 

استان خوزستان ظرفیت‌های زیادی در زمینه آب و منابع طبیعی انرژی سوخت و سه نقطه دارد خوزستان یازدهمین استانی است که از تورم رنج می‌برد و مردمی با درآمدهای پایین است حدود ۸۵۰ هزار نفر در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند آلودگی هوا و شوری آب نیز از دیگر مشکلات این استان است.

 

یعقوب اندیش استاد دانشگاه شهید چمران اهواز نیز یکی دیگر از میهمانان این برنامه گفت: تولید کنندگان بزرگ در حوزه کشاورزی در استان خوزستان بهره‌برداران بزرگ آب نیز هستند و بیشترین مصرف آب در استان خوزستان را دارند. با رشد صنایع بزرگ ملی مثل پتروشیمی ذینفعانی در داخل این شرکت‌ها شکل گرفت که برخی مواقع مطابق با قوانین رفتار نمی‌کنند.

 

یعقوب اندیش اظهار داشت: رویکرد و تدبیر در استان خوزستان باید تغییر کند و حکومت، بازار و جامعه سه رکنی هستند که باید تغییر رویکرد در آنها صورت بگیرد تا تغییر در زندگی و معیشت مردم استان دیده شود.

 

وی افزود: رسانه باید مشارکت و همدلی بین این سه رکن را ایجاد کنند تا بتوانند به تغییر در رویکرد ها کمک کرده در نهایت تغییر در زندگی و شرایط رکن سوم یعنی مردم صورت گیرد.

 

او با بیان اینکه اقتصاد خوزستان اقتصادی برون زاست و برای حل بخشی از مشکلات اقتصادی کشور باید مشکلات خوزستان برطرف شود گفت: باید توسعه حوزه های کوچک اقتصادی محور فعالیت باشد تا بتوان رویکرد توسعه ای را در استان دنبال کرد.

 

این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از نخبگان استان خوزستان برای منافع بیشتر به جمع برخی از بزرگان پیوسته‌اند. رسانه می‌تواند نقش مهمی در شکل‌گیری تجمع ها و تشکل های اجتماعی کمک کند تا این تشکل ها با حمایت رسانه منافع مردم و توسعه استان خوزستان را پیگیری کنند.

 

وی گفت: امیدواریم در آینده شاهد محقق شدن اهداف توسعه استان خوزستان باشیم.

 

مرتضی افقه استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در بخشی دیگر گفت: در توسعه پسوندی به نام اقتصادی نداریم. یکی از ابعاد توسعه پیشرفت اقتصادی است. توسعه یک فرایند تربیتی، اخلاقی و انسانی است که به دلیل بعد انسانی اش فرآیندی نرم افزاری نیز محسوب می شود که با رشد و سرمایه گذاری تعریف می شود.

 

این استاد دانشگاه معتقد بود طی فرآیند تربیتی توسعه انسان توسعه نیافته به انسانی توسعه یافته تبدیل می شود و نتیجه نگرش توسعه یافته رشد، رفاه و پیشرفت اقتصادی برای مردم است که این مسئله یک فرآیند زمان بر است و نقش رسانه کوتاه کردن از فرآیند است.

 

افقه ادامه داد: اگر نگرش منفی افرادی که در جامعه موجب کندی توسعه می شوند را بتوان تغییر داد می توان فرآیند توسعه را نیز تسهیل و تسریع کرد.

 

وی اظهار داشت: صدا و سیمای خوزستان در توسعه بسیار ضعیف عمل کرده و موجب پایداری وضع موجود نیز هست. مدیران رسانه باید افرادی توسعه یافته باشند.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: انسان توسعه یافته، انسان، جان انسان، شخصیت، حق الناس، شاخص‌های انسانی و… برایش مهم است. متاسفانه انسان های توسعه یافته در حال خروج از استان هستند.

 

افقه با اشاره به اینکه متاسفانه صدا و سیمای استان برنامه های بسیار کمی برای آموزش توسعه انسانی به مردم ارائه می دهد خاطر نشان کرد: اولین نکته، آموزش مدیران در حوزه توسعه اقتصادی است. بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل نگاه تنگ نظرانه برخی مسئولان جذب استان های دیگر می شوند.

 

وی در پایان اظهار داشت: نکته دوم آموزش های مناسب در حوزه محیط زیست است که باید در اولویت رسانه ها قرار گیرد و نکته سوم ایجاد بستری برای شفافیت و آموزش افراد در زمینه ترویج شفافیت است که رسانه‌ها باید به آن بپردازد

https://hoorkhabar.ir/698550کپی شد!
41
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.